Bytte vår model Y mot en polestar3 för ett drygt år sedan men håller fast vid teslas laddnätverk så ofta jag kan för att i unika fall komma över 200kw och i generella fallet att det alltid funkar att ladda på SuC och att stationerna finns på rätt platser
nu är det dock dags att byta till en ny polestar 3 och då kommer den med 800volt (och max ladd-effekt 350kw).
jag har förstått att man kan få hög laddeffekt (i alla fall 250kW) även med 800v arkitektur på vissa v4-laddare, men hur ser en lekman skillnad på en v4-station som kan funka bra, och en som inte stöder 800v fullt ut.
Bytte vår model Y mot en polestar3 för ett drygt år sedan men håller fast vid teslas laddnätverk så ofta jag kan för att i unika fall komma över 200kw och i generella fallet att det alltid funkar att ladda på SuC och att stationerna finns på rätt platser
nu är det dock dags att byta till en ny polestar 3 och då kommer den med 800volt (och max ladd-effekt 350kw).
jag har förstått att man kan få hög laddeffekt (i alla fall 250kW) även med 800v arkitektur på vissa v4-laddare, men hur ser en lekman skillnad på en v4-station som kan funka bra, och en som inte stöder 800v fullt ut.
Kan någon göra mig visare här kanske?
Mig veterligt stöder inga V4 i Europa 800V, så max 200 kW för andra bilar än Tesla.
Hur fort en Polestar 3 kan ladda på SuC beror på hur kraftig DC/DC-omvandlaren i bilen är.
V3/V4 med V3 kabinett kan ge 500V enligt märkningen på dem.
Råkar man ha en bil med mer än 400V så kommer man kunna komma lite över 200kW, 250 kW teoretiskt (500V x 500A)
Tesla begränsar inte strömmen till 500A, man får ut 700A temporärt i vart fall för Teslor.
Så teoretisk ännu mer om bilen hade kunnat ta mer än 500A (CCS-standarden har 500A, men jag får ut 570A på vissa 400kW-laddare med min S.)