Autonom skrev: ↑21 mar 2026 18:08
Så, om man tittar på kurvorna ovan så ser det ut som att för att vara maximalt snälla mot cellerna så bör de köras i området 35% - 55% (eller 20% - 60%) för att minimera slitaget per cykel, och låta den ligga på max 20% när den står still.
Det är korrekt, men med följande två anmärkningar:
- Cyclic aging är i snitt ~ 0.5% per år för normalbilisten, dvs 2% på fyra år. Samtidigt tappar batteriet 10-12% på Calendar aging. Man ska alltså minimera calendar aging* om
Man ska göra någon större skillnad - som tur är, blir även cyclic aging lägre när man minimerar calendar aging.
- Den SOC du ser i forskningen är Couloumbic SOC, dvs mäts i amperetimmar.
Bilen visar SOC i energi vilket skapar en offset mot bilens visade SOC. Det gör även buffern på nästan 5%.
När du ser att 30-55% i en forskningsgraf verkar optimalt så motsvarar det ungefär 20-50% på bilens display.
Autonom skrev: ↑21 mar 2026 18:08 Dock, jag har dock en stark misstanke att man ibland måste upp till 100% SoC, och låta den ligga där något dygn, med en viss regelbundenhet för att balanseringen ska bli optimal. Eftersom det går ren kemiskt mycket snabbare att få ett homogent laddningtillstånd, jämvikt, inne i cellerna när man ligger nära 4,2V eftersom det gör det lättare/snabbare att övervinna minneseffekter (mekanisk inlåsta joner). Och BMS får en betydligt lättare uppgift i extremänden.
1) Lithium-ionbatterier har ingen minneseffekt, alls. (Det kan finnas en liten effekt som liknar minneseffekt för LFP, i vissa speciella fall, men inte för vanliga lithiumion).
2) Tesla håller koll på varje ”bricks” kapacitet (dvs en bunch seriekopplade celler). Det innebär att man kan balansera batteriet vid låg SOC så att det har bra balans i topp. Man justerar den inbördes balansen så att cellerna möts bra vid den SOC man önskar. Jag kör ofta långt, så det blir sällan mer än en månad mellan fulla laddningar. Dock fick jag ihop två med min M3P 2021 under corona och imbalansen var fortfarande 4mV vid 50-55% och vid första 100% laddningen efter så såg det ut precis som vanligt.
Min S har inte fått mer än ~ 1 månad mellan fulla laddningar men efter en månad är imbalansen 2mV asap när bilen når 80%.
Förövrigt har resistorerna så högt motstånd att strömmen blir ~ 0.1A. Då tar det ungefär ett dygn att justera 1% (~240Ah, så 2400h för 240Ah och 24h för 2.4Ah, dvs 1%.) 1% motsvarar ungefär 10mV cellspänning.
Vill man åstadkomma en 10mV justering måste man alltså balansera cellen i 24h.
Autonom skrev: ↑21 mar 2026 18:08 Hur ofta ibland är är en annan sak, men jag kan ju observera att balanseringen tar längre tid ju längre sedan man var uppe på högt SoC senast. Eftersom du har en slumpmässig spridning i cellernas kemi beroende på produktionsvariationer så får du en viss liten spridning i elektriska parametrar (som spänning, resistans och verkningsgrad) så är det förväntat att BMS behöver jobba med balansering hela tiden, och att beteendet har individuella variationer så alla batteripackar är inte riktigt lika.
Du ser inte balanseringen när du laddar. Teslas balansering är så långsam att den inte kan nyttjas vid tex supercharging. Vore tråkigt att behöva sitta 24 timmar efter att Superchargingen var klar.
3) När man balanserar behöver man inte 4.2V. Det finns inte heller några mekaniska i låsta ioner.
Historiskt skötte man bara cellbalansering vid 4.2V. Men med en BMS som kan hålla koll kan man justera spänningen i en cell som ligger för högt för att det ska stämma vid hög SOC.
En cell med mindre kapacitet kommer ha en spänning som stiger fortare vid laddning än de större cellerna och sjunker fortare vid urladdning. Man kan justera de relativa spänningarna vid tex 50% så att de matchar bra vid 100%.
Som det verkar siktar Tesla på lägsta imbalams runt 80% SOC.
*) Calendar aging är lägst vid väldigt låg SOC, men det är tämligen opraktiskt att alltid ha 0%.
Det är dock så att det finns en relativt skarp gräns där man i princip halverar degraderingen om man ligger på eller under gränsen.
Man kan lätt se att 60% och lägre är svsevärt bättre än 80%. Ungefär halverad degradering om man laddar till max 60%. När man kört bilen och den ska övernatta kan den stå på ”end of day SOC, vilket mindkar calendar aging.
IMG_9728.jpeg
Kom ihåg att SOC är amperevis SOC/couloumbic SOC, och att bufferten offsettar det värde vi läser på skärmen.
För en Y/3 LR/P från 2022 och nyare blir det enligt bilden ovan: 60% couloumbic är omkring 55% Energy SOC. Vi ska alltså mindka tiden med SOC över 55%.
För en Tesla med Panasonic NCA är 55% i graferna ~ 50% Energy SOC. Så 50% eller mindre då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.