Autonom skrev: ↑20 mar 2026 20:55
Det uppstår dock dåliga effekter när cellen kommer väldigt lågt i SoC, men det behöver kanske vara mycket lägre än så, och då kanske ligger under gränsen för Teslas normala buffer (under "0%").
Nej, dåliga effekter uppstår när man går utanför det område som cellen gjord för att cyklas i.
Det kallas overdischarge. Det går inte göra med en Tesla.
En battericell har 0% som ”stop discharge” (normalt 2.5V för Li ion.
100% är 4.200V och där cellen ska sluta laddas.
Tesla använder 4.5% buffert under 0% (den är åtkomlig, dvs egentligen ”användbar”).
Om man kör slut batteriet så att bilen stannar stängs batteriet ned, detta sker vid den riktiga 0% så det är safe för batteriet.
Det nedan är urläst ur min tidigare M3P, och det som syns som min battery voltage (241V) är minspänningen som BMS tillåter att batteriet når, det är äkta 0%. 2,51V/cell.
IMG_1269.jpeg
För att ett batteri ska skadas måste man gå märkbart under minspänningen, dvs överurladda märkbart (jag kan posta bilder på det också, lite överurladdning gör ingen kris eftersom tillverkaren valt minspänning dvs 0% på en säker nivå.)
Man måste skilja på cyclisk degradering och calendar aging. Bilden nedan, LG M50 NMCA, snarlik de i LG-batterierna. Lämna batteriet med 0% så degraderas det minst. (Det finns som sagt massvis med forskning på detta och resultatet är solitt. (Jag har själv kört panasonic 2170 i två batcher, totalt 30 celler med 0,20,55 80 och 100% i två år)
IMG_9728.jpeg
Autonom skrev: ↑20 mar 2026 20:55Sedan visar kurvorna bara obelastade fall. Om man belastar en cell med låg laddning så för du större ökar stressen (både elektriska fält och punktformig uppvärmning inne i cellerna), och det är därför batterier degraderas snabbare om de inte är korrekt balanserade.
Vi pratar bara degradering i cyklisk eller calendar aging.
Här är faktiska Tesla model 3 celler cyklade i olika SOC.
Tesla visar 0% vid 4.5% SOC i energi i batteriet och all forskning använder SOC i procent av Ampheretimmar (Couloumbic SOC). Eftersom spänningen är låg vid låg SOC blir varje procent couloumbic SOC mindre värd än en procent energic SOC.
5-15% i bilden här motsvarar under 0% - under 10% på bilens skärm.
Den ”sämsta kurvan” har väldigt låg degradering i verkligheten även om det ser dåligt ut.
Batteriet tappar 17.5% på 3000 FCE, vilket motsvarar 30.000 såna 10% cykler de testat
(10% cykler blir ~ 1500 mil per år om man använder 10% varje dag.)
30.000 cykler räcker till en om dagen i 82 år med bara 17.5% cyclisk degradering
.
Så om man tycker det sliter hårt på batteriet…
IMG_5171.jpeg
Kör man ett Panasonic NCR18650 (model S-cell) 100% till riktiga 0% så tappar det ~25% på 750-800 cykler.
800 cykler 100-0% blir ~ 800 x 450km =36.000 mil, och då har man kört ned batteriet tills bilen stannar varje gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.