fysiska knappar i Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

fysiska knappar i Tesla

Inlägg av tesla newbie »

Något jag har börjat störa mig lite på är den ständiga kritiken om att "man måste göra allt via skärmen" i Teslas bilar, när det faktiskt finns fysiska knappar för en hel del. Med en kombination av rattknappar och menyn för vänstra scrollhjulet kan man faktiskt göra en hel del utan att röra skärmen. Här kommer en liten jämförelse mellan Tesla Model Y och BMW iX3 avseende vad man kan göra utan att röra skärmen:

BMW:

Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Stolsinställning förutom svankstöd
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon

Tesla:

Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Växling (med auto shift behöver man inte röra skärmen för det mesta)
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Justera ljusstyrka på skärmen
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket

Visst vill man ställa in speglarna under körning så är det meckigt i en Tesla, så för de som gör det kan det vara irriterande. Men bortsett från det så är det nog bara elbakrutan som jag tycker Tesla skulle kunna inkludera i vänstra scrollhjulsmenyn.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: fysiska knappar i Tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Nicke Nyfiken skrev: 31 mar 2026 13:32
Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället.
Du slipper ju i alla fall släppa ratten.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

tesla newbie skrev: 31 mar 2026 13:39
Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.
"man måste göra allt via skärmen"
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Nicke Nyfiken skrev: 31 mar 2026 13:46
Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.
Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmen :-). Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
elbilly

Inlägg av elbilly »

tesla newbie skrev: 31 mar 2026 09:13
Något jag har börjat störa mig lite på är den ständiga kritiken om att "man måste göra allt via skärmen" i Teslas bilar, när det faktiskt finns fysiska knappar för en hel del. Med en kombination av rattknappar och menyn för vänstra scrollhjulet kan man faktiskt göra en hel del utan att röra skärmen. Här kommer en liten jämförelse mellan Tesla Model Y och BMW iX3 avseende vad man kan göra utan att röra skärmen:

BMW:

Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Stolsinställning förutom svankstöd
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon

Tesla:

Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Växling (med auto shift behöver man inte röra skärmen för det mesta)
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Justera ljusstyrka på skärmen
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket

Visst vill man ställa in speglarna under körning så är det meckigt i en Tesla, så för de som gör det kan det vara irriterande. Men bortsett från det så är det nog bara elbakrutan som jag tycker Tesla skulle kunna inkludera i vänstra scrollhjulsmenyn.
Man kan tyvärr bara ställa in 1 kommando på scrollhjulet.
Din lista stämmer inte för mig, jag kommer inte åt defroster, temp, eller stolvärme utan skärmpetande.
Och när man väl behöver växla, vilket inte är alltför sällan, så måste man peta på skärm.
Och ska man ändra torkarhastighet så kan man ändra från ratten men man måste snegla på skärmen om man vill se vad man väljer.

Inget enormt problem och man vänjer sig men det hade varit mycket mer användarvänligt med vanliga kontroller.
Även IX3 har mindre vanliga kontroller än vad en BMW traditionellt brukar ha.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

tesla newbie skrev: 31 mar 2026 13:55
Nicke Nyfiken skrev: 31 mar 2026 13:46
Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmen :-). Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
:lol:
Jo det är klart det går att memorera menyerna och räkna klick. Men tror du gemene man som klagar på att "man måste göra allt via skärmen" tycker det är en rimlig lösning på problemet?

Åter igen hamnar vi skrattretande långt ifrån rimlighet i försvaret av teslas dåliga val av design.

Varför inte acceptera att även i en Tesla finns det saker som kunde gjorts mycket bättre?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015