fysiska knappar i Tesla
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
fysiska knappar i Tesla
Något jag har börjat störa mig lite på är den ständiga kritiken om att "man måste göra allt via skärmen" i Teslas bilar, när det faktiskt finns fysiska knappar för en hel del. Med en kombination av rattknappar och menyn för vänstra scrollhjulet kan man faktiskt göra en hel del utan att röra skärmen. Här kommer en liten jämförelse mellan Tesla Model Y och BMW iX3 avseende vad man kan göra utan att röra skärmen:
BMW:
Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Stolsinställning förutom svankstöd
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon
Tesla:
Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Växling (med auto shift behöver man inte röra skärmen för det mesta)
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Justera ljusstyrka på skärmen
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket
Visst vill man ställa in speglarna under körning så är det meckigt i en Tesla, så för de som gör det kan det vara irriterande. Men bortsett från det så är det nog bara elbakrutan som jag tycker Tesla skulle kunna inkludera i vänstra scrollhjulsmenyn.
BMW:
Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon
Tesla:
Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket
Visst vill man ställa in speglarna under körning så är det meckigt i en Tesla, så för de som gör det kan det vara irriterande. Men bortsett från det så är det nog bara elbakrutan som jag tycker Tesla skulle kunna inkludera i vänstra scrollhjulsmenyn.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: fysiska knappar i Tesla
Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
tesla newbie
Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:39Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället.
"man måste göra allt via skärmen"
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
tesla newbie
Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:39Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället."man måste göra allt via skärmen"
-
elbilly
Man kan tyvärr bara ställa in 1 kommando på scrollhjulet.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 09:13Något jag har börjat störa mig lite på är den ständiga kritiken om att "man måste göra allt via skärmen" i Teslas bilar, när det faktiskt finns fysiska knappar för en hel del. Med en kombination av rattknappar och menyn för vänstra scrollhjulet kan man faktiskt göra en hel del utan att röra skärmen. Här kommer en liten jämförelse mellan Tesla Model Y och BMW iX3 avseende vad man kan göra utan att röra skärmen:
BMW:
Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon
Tesla:
Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket
Din lista stämmer inte för mig, jag kommer inte åt defroster, temp, eller stolvärme utan skärmpetande.
Och när man väl behöver växla, vilket inte är alltför sällan, så måste man peta på skärm.
Och ska man ändra torkarhastighet så kan man ändra från ratten men man måste snegla på skärmen om man vill se vad man väljer.
Inget enormt problem och man vänjer sig men det hade varit mycket mer användarvänligt med vanliga kontroller.
Även IX3 har mindre vanliga kontroller än vad en BMW traditionellt brukar ha.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:39Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället."man måste göra allt via skärmen". Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
Jo det är klart det går att memorera menyerna och räkna klick. Men tror du gemene man som klagar på att "man måste göra allt via skärmen" tycker det är en rimlig lösning på problemet?
Åter igen hamnar vi skrattretande långt ifrån rimlighet i försvaret av teslas dåliga val av design.
Varför inte acceptera att även i en Tesla finns det saker som kunde gjorts mycket bättre?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Autonom
- Teslaägare
En sak värt att nämna i sammanhanget är att i Tesla så fungerar röststyrning utmärkt. Jag vet inte hur det är i BMW (aldrig provat), men min erfarenhet av andra system av röststyrning jag provat är att de oftast fungerar så dåligt att de effektivt är oanvändbara.
Sedan, om man behöver knappar så ska man definitivt titta på S3XY buttons och andra produkter från Enhance Auto. Det blir en helt annan bil med deras tillbehör, och det finns ingen motsvarighet för andra bilmärken, och som jag ser det så är de ett tillbehör som är ett måste.
Sedan, om man behöver knappar så ska man definitivt titta på S3XY buttons och andra produkter från Enhance Auto. Det blir en helt annan bil med deras tillbehör, och det finns ingen motsvarighet för andra bilmärken, och som jag ser det så är de ett tillbehör som är ett måste.
-
carlf
Helt sant. Första bilen jag haft som fattar vad jag säger.Autonom skrev: ↑31 mar 2026 15:08En sak värt att nämna i sammanhanget är att i Tesla så fungerar röststyrning utmärkt. Jag vet inte hur det är i BMW (aldrig provat), men min erfarenhet av andra system av röststyrning jag provat är att de oftast fungerar så dåligt att de effektivt är oanvändbara.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
holden
- Teslaägare
Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:39Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället."man måste göra allt via skärmen". Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
Jo det är klart det går att memorera menyerna och räkna klick. Men tror du gemene man som klagar på att "man måste göra allt via skärmen" tycker det är en rimlig lösning på problemet?
Åter igen hamnar vi skrattretande långt ifrån rimlighet i försvaret av teslas dåliga val av design.
Varför inte acceptera att även i en Tesla finns det saker som kunde gjorts mycket bättre?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
carlf
Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.holden skrev: ↑31 mar 2026 15:25Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken."man måste göra allt via skärmen". Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
Tesla gör väldigt mycket fantastiskt bra, och en hel del saker är de ju unika på eller åtminstone nästan.
Man kan ju välja en Tesla för att den är bättre än en annan bil, men ändå tycka att man skulle vilja ha HUD eller nån knapp nånstans.
Själv gillar jag det mesta med min Model 3, men vaihelahelvete de tänkte när blinkersspaken försvann är ju fortfarande en gåta.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
tesla newbie
Det finns saker som kunde gjorts bättre, men jag tycker faktiskt inte att scrollhjulet är en del av det.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:39Du slipper ju i alla fall släppa ratten.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:32Ska man ändå sitta och titta på skärmen medan man skrollar och väljer i menyn för vänster skrollhjul på ratten, så är det många gånger enklare att trycka direkt på skärmen istället."man måste göra allt via skärmen". Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
-
tesla newbie
Det finns två val, antingen kan man hoppa direkt till funktionen om man håller in scrollhjulet. T.ex sätta på backkameran direkt. Eller så kan man välja att få upp menyn när man håller in scrollhjulet. Då kommer den (oftast) ihåg vilket alternativ man valde förra gången. Så för mig så är kameran förvald om jag håller in hjulet och sedan klickar jag till höger för att slå på den. Vill jag istället köra defrostern så blir det vänster->ner->höger.elbilly skrev: ↑31 mar 2026 14:01Man kan tyvärr bara ställa in 1 kommando på scrollhjulet.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 09:13Något jag har börjat störa mig lite på är den ständiga kritiken om att "man måste göra allt via skärmen" i Teslas bilar, när det faktiskt finns fysiska knappar för en hel del. Med en kombination av rattknappar och menyn för vänstra scrollhjulet kan man faktiskt göra en hel del utan att röra skärmen. Här kommer en liten jämförelse mellan Tesla Model Y och BMW iX3 avseende vad man kan göra utan att röra skärmen:
BMW:
Elbakruta
Defroster
Spegelinställning
Rattinställning
Bakluckeöppning
Växling
Torkarhastighet
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Svara i telefon
Tesla:
Defroster
All stolsinställning
Temperaturinställning
Torkarhastighet
Backkamera
Aktivera farthållare
Aktivera röststyrning
Sänka höja volym
Starta stoppa media
Byta låt
Ändra accelerationsläge
Spara till dashcam
Svara i telefon
Öppna handskfacket
Din lista stämmer inte för mig, jag kommer inte åt defroster, temp, eller stolvärme utan skärmpetande.
Och när man väl behöver växla, vilket inte är alltför sällan, så måste man peta på skärm.
Och ska man ändra torkarhastighet så kan man ändra från ratten men man måste snegla på skärmen om man vill se vad man väljer.
Inget enormt problem och man vänjer sig men det hade varit mycket mer användarvänligt med vanliga kontroller.
Även IX3 har mindre vanliga kontroller än vad en BMW traditionellt brukar ha.
-
tesla newbie
Blinkersspaken håller jag med om. Var inte en av Teslas bästa stunder. Och på nyaste Model 3 är den tillbaka.carlf skrev: ↑31 mar 2026 15:58Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.holden skrev: ↑31 mar 2026 15:25Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46
Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.
. Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
Tesla gör väldigt mycket fantastiskt bra, och en hel del saker är de ju unika på eller åtminstone nästan.
Man kan ju välja en Tesla för att den är bättre än en annan bil, men ändå tycka att man skulle vilja ha HUD eller nån knapp nånstans.
Själv gillar jag det mesta med min Model 3, men vaihelahelvete de tänkte när blinkersspaken försvann är ju fortfarande en gåta.
-
holden
- Teslaägare
Vi har haft alla tänkbara kombinationer av med/utan spakar, bara en spak etc. Jag gillar faktiskt min M3P utan spakar bäst, nya Juniper har enbart blinkersspak men en helt annan layout på knapparna som man måste försöka ställa om till när man väl vant sig med den första. Så Tesla borde vågat ignorera tjatet om blinkersspakcarlf skrev: ↑31 mar 2026 15:58Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.holden skrev: ↑31 mar 2026 15:25Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmenNicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 13:46
Jo men du har ju fortfarande gjort det "via skärmen", vilket var det du skrev var kritiken.
. Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte tillbaka. Den har fått en kastrerad blinkersspak istället.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 16:08Blinkersspaken håller jag med om. Var inte en av Teslas bästa stunder. Och på nyaste Model 3 är den tillbaka.carlf skrev: ↑31 mar 2026 15:58Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.holden skrev: ↑31 mar 2026 15:25Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 mar 2026 14:09tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 13:55
Går faktiskt att inte titta på skärmen om man räknar antal klick. Jag har kamera inställt som default. Ett klick bak och ett ner är defroster. Kan jag göra utan att titta på skärmen. Rivian verkar ha gjort en bättre version av detta i R2 där man har någon sorts "force feedback" i scrollhjulen.
![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Autonom
- Teslaägare
För Model 3 kan man plocka upp S3XY Stalk på Motonet som fungerar väldigt likt äldre Model 3 och lösa det problemet per omgående, de har den i butikslager.
Jag måste dock säga att det är just bristen på blinkersspak som är problemet, övrig flyttad funktionalitet utöver blinkers har jag inget problem med. Och, ja, jag behöver passera rondeller varje gång jag är ute och kör.
Jag måste dock säga att det är just bristen på blinkersspak som är problemet, övrig flyttad funktionalitet utöver blinkers har jag inget problem med. Och, ja, jag behöver passera rondeller varje gång jag är ute och kör.