BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

Jag har fortfarande inte sett någon "out in the wild".
FB_IMG_1775809641860.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Det måste ju i så fall vara för att du är så fokuserad när du cyklar mot Hagaparken, – enbart jag har åkt förbi ”dig” (Frösundaleden) massor med gånger, även om jag är tidig på morgonen har du haft många möjligheter på eftermiddag/kväll :lol:

Och själv har jag sett en hel del i trafiken - visst det är ingen v70 i frekvens men nog finns de. Körde om en med släp här om dagen, antar att det inte var en visningsbil
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 10 apr 2026 10:44
Det måste ju i så fall vara för att du är så fokuserad när du cyklar mot Hagaparken, – enbart jag har åkt förbi ”dig” (Frösundaleden) massor med gånger, även om jag är tidig på morgonen har du haft många möjligheter på eftermiddag/kväll :lol:

Och själv har jag sett en hel del i trafiken - visst det är ingen v70 i frekvens men nog finns de. Körde om en med släp här om dagen, antar att det inte var en visningsbil
Jag spanade intensivt efter "signaturgrillen" när jag körde till Varberg och hem i Påsk, men icke.
Det kanske inte finns några söder om Stockholm. :lol:

Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Mötte en i Åre nu i påsk.
En vit.

I sommar kommer man nog se flera som åker runt 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

tesla newbie skrev: 09 apr 2026 23:12
SwedishAdvocate skrev: 09 apr 2026 16:35
tesla newbie skrev: 09 apr 2026 16:26
SwedishAdvocate skrev: 09 apr 2026 16:10
Smarve skrev: 09 apr 2026 16:00

Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?
Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…

Bild

EDIT:
OT jag vet, men när vi nu ändå är inne på ämnet förbrukning så tycker ju jag att det är minst sagt konstigt att Teslas minsta bil med halvkombibaklucka är en Model Y…
Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.
Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.

Säger inte att Y inte har ett rejält bagageutrymme, men samtidigt så finns det ju även andra parameterar. Och jag är ju rätt säker på att går att få in större enskilda kuber eller rätblock i en iX3 än i en Y…
Både ja och nej. Whatcar har testat. iX3 rymmer 8 kabinväskor i bagageutrymmet och Model Y bara 7… Men räknar man med utrymmet under golvet och frunken så rymmer Model Y 10 väskor.
https://www.whatcar.com/news/new-bmw-ix ... l-y/n28710
Allvarligt, hur ofta lastar gemene man 7-8 kabinväskor i sin bil. Bilarna är olika på olika punkter. Hade någon av tillverkarna velat vara bäst på allt i jämförelse så hade man kunnat lasta 10 kabinväskor och inte bara 8…
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 10 apr 2026 10:28
Jag har fortfarande inte sett någon "out in the wild".
FB_IMG_1775809641860.jpg
Inkluderar vi april så har vi nu 376 st i landet:
2026-04-10.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tesla Model Y Performance
carlf

Inlägg av carlf »

Teslaaa skrev: 10 apr 2026 11:32
SwedishAdvocate skrev: 09 apr 2026 16:10

Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…

Bild

EDIT:
OT jag vet, men när vi nu ändå är inne på ämnet förbrukning så tycker ju jag att det är minst sagt konstigt att Teslas minsta bil med halvkombibaklucka är en Model Y…
Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.
Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.

Säger inte att Y inte har ett rejält bagageutrymme, men samtidigt så finns det ju även andra parameterar. Och jag är ju rätt säker på att går att få in större enskilda kuber eller rätblock i en iX3 än i en Y…
Både ja och nej. Whatcar har testat. iX3 rymmer 8 kabinväskor i bagageutrymmet och Model Y bara 7… Men räknar man med utrymmet under golvet och frunken så rymmer Model Y 10 väskor.
Allvarligt, hur ofta lastar gemene man 7-8 kabinväskor i sin bil. Bilarna är olika på olika punkter. Hade någon av tillverkarna velat vara bäst på allt i jämförelse så hade man kunnat lasta 10 kabinväskor och inte bara 8…
Det är väl ett välkänt fenomen i kombi-land att Svensson gärna lastar både hund, barnvagn och semesterpackning på en och samma gång.

Hade jag haft småbarn och behov av barnvagn så hade jag kanske vägt över mot Tesla Model Y.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
elbilly

Inlägg av elbilly »

carlf skrev: 10 apr 2026 01:23
Det här med lastutrymme och praktisk förmåga är ju rätt viktigt på en familjefraktare.
Jag hade både Model Y och iX3 hemma på uppfarten och jämförde ordentligt. Model Y vinner stort på ”packa mycket”, nästan hur man än vrider och vänder på det. Model Y är dessutom betydligt mer praktisk med utrymmen inuti själva kupén, och har elmanövrerad fällning av baksäten samt en stor frunk.
Campingläge och dog mode är andra saker BMW saknar.

Sen tog jag en ordentlig provrunda på landsväg, motorväg och i stadstrafik.
Det blev en iX3…
På landsväg och motorväg har MY en bit kvar till premium körupplevelse.
Men det är märkbar skillnad även i stadstrafik?
Tycker annars det är där MY hör hemma och är trevlig att köra.
macky

Inlägg av macky »

carlf skrev: 10 apr 2026 14:50

:D Allvarligt, hur ofta lastar gemene man 7-8 kabinväskor i sin bil. Bilarna är olika på olika punkter. Hade någon av tillverkarna velat vara bäst på allt i jämförelse så hade man kunnat lasta 10 kabinväskor och inte bara 8…
Det är väl ett välkänt fenomen i kombi-land att Svensson gärna lastar både hund, barnvagn och semesterpackning på en och samma gång.

Hade jag haft småbarn och behov av barnvagn så hade jag kanske vägt över mot Tesla Model Y.
Har klarat mig i 3.5 år med en e-tron GT, familj och packning. Takbox på så går det bra till fjällen också. Får nog in 4 kabinväskor max :D. Gäller att packa i mjuka väskor så räcker 450 liter ink frunk långt. Blir ofta förvånad när jag hör bekanta förklara att man måste ha en XC90 för att få plats med all packning. Kanske om bilen är ett rullande förråd.

Ser mest fram emot att få ett skönare insteg haha.
carlf

Inlägg av carlf »

macky skrev: 10 apr 2026 15:01
carlf skrev: 10 apr 2026 14:50

:D Allvarligt, hur ofta lastar gemene man 7-8 kabinväskor i sin bil. Bilarna är olika på olika punkter. Hade någon av tillverkarna velat vara bäst på allt i jämförelse så hade man kunnat lasta 10 kabinväskor och inte bara 8…

Har klarat mig i 3.5 år med en e-tron GT, familj och packning. Takbox på så går det bra till fjällen också. Får nog in 4 kabinväskor max :D. Gäller att packa i mjuka väskor så räcker 450 liter ink frunk långt. Blir ofta förvånad när jag hör bekanta förklara att man måste ha en XC90 för att få plats med all packning. Kanske om bilen är ett rullande förråd.

Ser mest fram emot att få ett skönare insteg haha.
Jag har en kompis som har tre barn, en hund och kitesurfing som främsta intresse. Han har en BMW i4. Inte helt optimalt…
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Melonsusk

Inlägg av Melonsusk »

Vår första bil var en Alfa Romeo GTV6 med barnstol i framsätet, frugan och packning i baksätet och barnvagn med avtagbara hjul för att få plats i skuffen. I4 är ju oceaner av plats i jämförelse. Innan familj åkte jag hoj med tankväska och rulle med tält, sovsäck och liggunderlag där bak.
Jossi

Inlägg av Jossi »

Min skulle gått i produktion förra veckan, men har blivit försenad till nästa vecka (v17)
Beställd: BMW iX3 50 xDrive M Sport
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Verkar också fått försening på en vecka till. Beräknad leverans är v 21 nu.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Hur långt innan fick ni första beskedet?

ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Om första leverans eller vilket besked menar du?
Första jag fick uppskattning om var leverans sent vecka 17 eller vecka 18. Så sedan första uppskattningen drygt tre veckor total förskjutning nu.

Såg en på gatan här i stan idag däremot så dom börjar dyka upp.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

När jag någon gång i januari hade bestämt att jag ville ha bilen så fort som möjligt (i princip att jag implicit tackade nej till V2L/22kw laddning) var grova gissningen att jag skulle få leverans i mitten mars.

När det började bli lite mer påtagligt var gången enligt följande: Jag fick mail från min säljare 26:e feb att min bil hade byggts klart den 20:e. Jag hämtade sedan ut bilen den 24:e mars - hade nog gått att pressa hämtningen någon/några dag(ar) tidigare men funkade inte i mitt schema.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

ObscureEconomist skrev: 14 apr 2026 13:27
Om första leverans eller vilket besked menar du?
Första jag fick uppskattning om var leverans sent vecka 17 eller vecka 18. Så sedan första uppskattningen drygt tre veckor total förskjutning nu.

Såg en på gatan här i stan idag däremot så dom börjar dyka upp.
Hur långt i förväg fick du första beskedet?
Var det en månad före förväntad leverans, eller två månader?

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 14 apr 2026 13:58
När jag någon gång i januari hade bestämt att jag ville ha bilen så fort som möjligt (i princip att jag implicit tackade nej till V2L/22kw laddning) var grova gissningen att jag skulle få leverans i mitten mars.

När det började bli lite mer påtagligt var gången enligt följande: Jag fick mail från min säljare 26:e feb att min bil hade byggts klart den 20:e. Jag hämtade sedan ut bilen den 24:e mars - hade nog gått att pressa hämtningen någon/några dag(ar) tidigare men funkade inte i mitt schema.
Jag beställde i början av februari och har inte hört något, men säljaren trodde på leverans augusti/september.
Mitten på mars låter extremt tidigt, var det en avbokad bil månntro?

Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

mikebike skrev: 14 apr 2026 14:20
Jag beställde i början av februari och har inte hört något, men säljaren trodde på leverans augusti/september.
Mitten på mars låter extremt tidigt, var det en avbokad bil månntro?
Nej, ingen avbokning - jag var bara tidig med att beställa (veckan efter lansering dvs. september förra året), det var nog snarare att jag var lite otydlig:

Den diskussion jag refererade till i januari var inte min beställning utan bara att produktionen börjat komma igång och de då frågade om jag ville ha min bil ASAP eller om jag hade något datum att förhålla mig till, de vet att jag har leasing/personalbil som ju har en löptid (i mitt fall redan passerad). Sen var det väl också implicit (de sa det inte uttrycklingen men jag har ju läst på) som jag skrev frågan om jag ville putta frammåt för att få 22kw/VL2 men det har aldrig varit en viktig fråga för mig.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Var in och provsatt den först nu 😂

Valde bort sportstolarna och det var tur, min ryggtavla får definitivt inte plats i dem.

Beställning nu ger leverans i höst enligt säljaren.
iX3:an säljer bäst i Norden så BMW har ändrat så att vi får mycket större tilldelning av bilarna.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
macky

Inlägg av macky »

Nect skrev: 14 apr 2026 17:57

Valde bort sportstolarna och det var tur, min ryggtavla får definitivt inte plats i dem.

iX3:an säljer bäst i Norden så BMW har ändrat så att vi får mycket större tilldelning av bilarna.
Låter ju bra. Kollade idag och fick inga nya besked annat än hösten. Beställde i mitten av mars.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Angående sportstolarna har jag velat fram och tillbaka lite. Upplever de som ovanligt rymliga jämfört med en del andra sportstolar på olika bilar. Utseendemässigt tycker jag också sportstolarna är klart snyggare!

Upplevde standardstolen (minns det som att den hade helsvart läder?) som satt i bilen på BroHof som lite skönare än den bil jag provade med standardstolen hos handlaren häromveckan då jag åkte dit för att just jämföra stolarna. Enligt min säljare ska det bara finnas två olika stolsmodeller så den på BroHof borde varit standardstolen i grunden men med annan klädsel.

Förhoppningsvis byggs min nästa vecka som planerat med V2L/22kW. (Beställde i september måndagen efter lanseringen) Har dock egentligen ingen nytta av vare sig V2L eller 22kW men nu fick det bli så eftersom jag ändå inte ville hämta ut den under vinterdäckssäsongen.

Ser fram emot byte från Renault R5, (som nu ska säljas) för att köra iX3 och därefter nästa år blir det byte till EX60P12.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster. Best BMW i3X och Volvo EX60 P12
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Nect skrev: 14 apr 2026 17:57

Jag har inte koll på stolarna, är det bara M Sportpaket Pro som har sportstolar?
Grundmodellen har komfortstolar även om man väljer till M Sport Edition?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

carlf

Inlägg av carlf »

Leo skrev: 14 apr 2026 18:43
Angående sportstolarna har jag velat fram och tillbaka lite. Upplever de som ovanligt rymliga jämfört med en del andra sportstolar på olika bilar. Utseendemässigt tycker jag också sportstolarna är klart snyggare!

Upplevde standardstolen (minns det som att den hade helsvart läder?) som satt i bilen på BroHof som lite skönare än den bil jag provade med standardstolen hos handlaren häromveckan då jag åkte dit för att just jämföra stolarna. Enligt min säljare ska det bara finnas två olika stolsmodeller så den på BroHof borde varit standardstolen i grunden men med annan klädsel.

Förhoppningsvis byggs min nästa vecka som planerat med V2L/22kW. (Beställde i september måndagen efter lanseringen) Har dock egentligen ingen nytta av vare sig V2L eller 22kW men nu fick det bli så eftersom jag ändå inte ville hämta ut den under vinterdäckssäsongen.

Ser fram emot byte från Renault R5, (som nu ska säljas) för att köra iX3 och därefter nästa år blir det byte till EX60P12.
Komfortstolarna verkar finnas i två varianter, med olika mycket inställningsmöjligheter och med/utan massage.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Är det inte snarare i) standardstolar utan massage och färre inställningar, ii) komfortstolar med mer inställningar + massage & iii) (m) sport stolar med ännu några inställningar

Där i & ii ser relativt lika ut och iii är den man kan visuellt enkelt skilja från de andra