Tror det är så enkelt som att Team Odiffat vill tjäna pengar. Och det är väl i och för sig förståeligt… Har knappt sett något alls av vad dom haft för sig på Yuotoob, men antar att dom är två stycken mekaniker skolade på eldningsoljeförbrännare. Antar även att man för närvarande tjänar mer pengar på Yuotoob om man gör "content" om eldningsoljeförbrännare än om man istället gör content om elbilar…Niklas Z skrev: ↑13 apr 2026 10:49En annan term som ofta används på samma sätt är "känsla". När jag i slutet av 1970-talet blev biten av motorcykelbacillen var det många som hävdade att det inte var någon känsla i japanska motorcyklar, till skillnad från amerikanska och brittiska. De senare vibrerade, skakade, hade elfel och läckte olja till skillnad från japanska "symaskiner" och "riskokare", vilket kanske bidrog till "känslan". Att japanska MC var mycket bättre att äga och köra bet inte på "puristerna" som sökte känslan i mer ålderdomliga konstruktioner.tesla newbie skrev: ↑13 apr 2026 09:29Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Återigen återkommer man till detta att elbilar (Tesla) inte har själ eller karaktär. Ärligt talat så har jag svårt att förstå detta prat om själ och karaktär när det gäller bilar. En bil, oavsett drivlina, är en masstilverkad konsumentprodukt. Det är inte en tavla av Rembrandt eller en opera av Puccini. Enligt mitt sätt att se på saken så har en masstillverkad bil lika mycket själ och karaktär som en smartphone, en tvättmaskin eller en platt-TV. Snacket om själ är bara en projicering av känslor på en mekanisk och elektronisk pryl.
På vilket sätt har en Volkswagen Golf R mer karaktär än en Model 3 performance bara för att den drivs fram av kolvar som tvingas ner av explosioner, istället för en rotor som drivs av ett roterande magnetfält? Har en bensindriven gräsklippare också mer karaktär än en el-dito? En bensindriven lövblås mer karaktär och själ en en el-lövblås? Jag kanske är för autistisk, men jag förstår på riktigt inte.
"Själ" kan härledas till religion. "Känsla" är väl mer ateistisk terminologi. Jämför t.ex. med Alrik och den där andra snubbens Yuotoob-serie Förnuft och känsla.
Har ju vidare anförts på t.ex. det här forumet att ryssarna 'haft ett finger med i spelet' i den tyska miljörörelsen och deras kampanj för att stänga ner den tyska kärnkraften.
Undrar hur mycket ryska pengar – och pengar från div. ej så demokratiska gulfstater som funnits, och fortfarande finns i div. eldningsoljeförbrännarrelaterade annonser på Y-tube, samt bakom företeelser som t.ex Petrolicious på Y-tube.
https://www.youtube.com/@Petrolicious
…eller i div. event som t.ex. Gatebil.
https://gatebil.no/
Finns ju en hel del pengar att tjäna ifall man kan maximera försäljningen av eldningsolja…
Känns inte så lite som klassiskt Divide and conquer. Taktiken från ryssarnas sida går i så fall ut på att splittra demokratiska samhällen i 'subkulturer' och sedan ställa dom mot varandra. Och när det gäller eldningsoljeförbrännare så verkar mycket gå ut på att maximera konnotationer som ungdom/ungdomlighet och sex (som i t.ex. valfri random promotionvideo från Gatebil el. likn.). Även den svenska EPA-kulturen med t.ex. Fröken Snusk förefaller vara en del av det här.
https://www.expressen.se/noje/spotify-d ... n-spotify/
Gatebilsliknande event verkar ju för övrigt finnas även i andra europeiska länder.
Sen finns det ju även politiska intressen som i även det svenska parlamentet fram tills rätt nyligen t.ex haft åtminstone en vetenskapsförnekare som riksdagsledamot. Känns inte som en slump det heller i sammanhanget…