Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(8 och 5 år) och har nu landat i att byta vår Volvo v60 bensin till en elbil och troligtvis en Tesla Model Y. Nu till mitt problem, jag kan inte bestämma mig för vilken modell som är mest rimlig för oss
Vi väljer mellan dessa:
Beg. MY LR AWD, 2024, ca 3500 mil, 450.000 kr med vinterhjul.
30% kontant, månadskostnad på 4200 kr (6% ränta)
Ny RWD(Std) 477.000 kr med vinterhjul
20% kontant, månadskostnad på ca 3000 kr (0% ränta)
Ny Premium, 687.000kr med vinterhjul.
20% kontant, månadskostnad på ca 4350kr (0% ränta)
Bor i mellersta Sverige och har egentligen inget super behov av AWD även om det är ett plus, men hur är egentligen den faktiska jämförelsen i räckvidd mellan Ny RWD(std) och en Beg. MY LR AWD? Enligt WLTP skiljer det inte så mycket men jag undrar om det verkligen stämmer med tanke på att den har ett större batteri.
Övriga tankar:
Hur står sig en std i pris om 4-5 år, vill någon verkligen köpa den då?
Kan det vara mer prisvärt att köpa en begagnad som redan har haft ett stort värdetapp? Eller är det bara konstigt när man får en ny (RWD förvisso) för ungefär samma peng och 0-ränta? Samtidigt vill man ha så låg TCO som möjligt men samtidigt en så bra och fin bil som möjligt.
Enligt Tesla så har bilarna från 21-22 som dom börjar få in i inbyten nu stått sig i restvärde ungefär som i kalkylerna. Då kanske det är värt att gå på en Premium för dryga tusenlappen mer i månaden för det man får?
Som ni märker så går tankarna fram och tillbaka. Behöver lite råd och tips hur vi ska tänka
/Mackan