Köpråd: Beg. Y LR AWD, Ny RWD(Std) eller Ny Premium AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Makk-

Köpråd: Beg. Y LR AWD, Ny RWD(Std) eller Ny Premium AWD

Inlägg av Makk- »

Hej,

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(8 och 5 år) och har nu landat i att byta vår Volvo v60 bensin till en elbil och troligtvis en Tesla Model Y. Nu till mitt problem, jag kan inte bestämma mig för vilken modell som är mest rimlig för oss :D

Vi väljer mellan dessa:

Beg. MY LR AWD, 2024, ca 3500 mil, 450.000 kr med vinterhjul.
30% kontant, månadskostnad på 4200 kr (6% ränta)

Ny RWD(Std) 477.000 kr med vinterhjul
20% kontant, månadskostnad på ca 3000 kr (0% ränta)

Ny Premium, 687.000kr med vinterhjul.
20% kontant, månadskostnad på ca 4350kr (0% ränta)

Bor i mellersta Sverige och har egentligen inget super behov av AWD även om det är ett plus, men hur är egentligen den faktiska jämförelsen i räckvidd mellan Ny RWD(std) och en Beg. MY LR AWD? Enligt WLTP skiljer det inte så mycket men jag undrar om det verkligen stämmer med tanke på att den har ett större batteri.

Övriga tankar:
Hur står sig en std i pris om 4-5 år, vill någon verkligen köpa den då?
Kan det vara mer prisvärt att köpa en begagnad som redan har haft ett stort värdetapp? Eller är det bara konstigt när man får en ny (RWD förvisso) för ungefär samma peng och 0-ränta? Samtidigt vill man ha så låg TCO som möjligt men samtidigt en så bra och fin bil som möjligt.

Enligt Tesla så har bilarna från 21-22 som dom börjar få in i inbyten nu stått sig i restvärde ungefär som i kalkylerna. Då kanske det är värt att gå på en Premium för dryga tusenlappen mer i månaden för det man får?

Som ni märker så går tankarna fram och tillbaka. Behöver lite råd och tips hur vi ska tänka :lol:

/Mackan
carlf

Re: Köpråd: Beg. Y LR AWD, Ny RWD(Std) eller Ny Premium AWD

Inlägg av carlf »

Makk- skrev: 23 apr 2026 10:07
Hej,

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(8 och 5 år) och har nu landat i att byta vår Volvo v60 bensin till en elbil och troligtvis en Tesla Model Y. Nu till mitt problem, jag kan inte bestämma mig för vilken modell som är mest rimlig för oss :D

Vi väljer mellan dessa:

Beg. MY LR AWD, 2024, ca 3500 mil, 450.000 kr med vinterhjul.
30% kontant, månadskostnad på 4200 kr (6% ränta)

Ny RWD(Std) 477.000 kr med vinterhjul
20% kontant, månadskostnad på ca 3000 kr (0% ränta)

Ny Premium, 687.000kr med vinterhjul.
20% kontant, månadskostnad på ca 4350kr (0% ränta)

Bor i mellersta Sverige och har egentligen inget super behov av AWD även om det är ett plus, men hur är egentligen den faktiska jämförelsen i räckvidd mellan Ny RWD(std) och en Beg. MY LR AWD? Enligt WLTP skiljer det inte så mycket men jag undrar om det verkligen stämmer med tanke på att den har ett större batteri.

Övriga tankar:
Hur står sig en std i pris om 4-5 år, vill någon verkligen köpa den då?
Kan det vara mer prisvärt att köpa en begagnad som redan har haft ett stort värdetapp? Eller är det bara konstigt när man får en ny (RWD förvisso) för ungefär samma peng och 0-ränta? Samtidigt vill man ha så låg TCO som möjligt men samtidigt en så bra och fin bil som möjligt.

Enligt Tesla så har bilarna från 21-22 som dom börjar få in i inbyten nu stått sig i restvärde ungefär som i kalkylerna. Då kanske det är värt att gå på en Premium för dryga tusenlappen mer i månaden för det man får?

Som ni märker så går tankarna fram och tillbaka. Behöver lite råd och tips hur vi ska tänka :lol:

/Mackan
En inte helt oviktig detalj är att det du kallar ”kostnad” inte är en kostnad utan en utgift. Totalkostnaden för ägande av dessa bilar är något helt annat.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Månadskostnaden på en ny är ju efter kontantinsats och med en restskuld om du inte lägger lånet med 0% kvar. Så den är inte jämförbar.

Sen är försäkringen billigare första tre åren på du får nya däck osv på en ny.

Du måste räkna med allt. Hur länge ska du ha bilen?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Spar pengar och köp en M3, halvkombilucka behövs bara om man har barnvagnar att släpa på. M3 är en mycket roligare bil att köra.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Makk-

Inlägg av Makk- »

jonasl skrev: 23 apr 2026 10:25
Månadskostnaden på en ny är ju efter kontantinsats och med en restskuld om du inte lägger lånet med 0% kvar. Så den är inte jämförbar.

Sen är försäkringen billigare första tre åren på du får nya däck osv på en ny.

Du måste räkna med allt. Hur länge ska du ha bilen?

Förstår din tanke, en mer "rättvis" jämförelse är om jag tar mer liknande förutsättningar. En Beg MY LR AWD från Tesla, 2023, 4000 mil. Pris: 473.000 kr. Kontant 20% (ca 95) så landar månadspengen på strax under 4000kr. Då är det samma detaljer med upplägg på 5 år, 42% restvärde. Men med ca 4% ränta.

Förhoppningsvis kommer vi ha bilen ett tag, jag tänker iallafall mot 5 år ungefär.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Jag hade idag privatleasat.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

holden skrev: 23 apr 2026 10:37
Spar pengar och köp en M3, halvkombilucka behövs bara om man har barnvagnar att släpa på. M3 är en mycket roligare bil att köra.
+1

Den dagen barnvagnar är över blir det M3 igen.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Standard Y har bara hel/halvljus från vad som verkar vara ganska små strålkastare. Automatiskt hel/halvljus fungerar dåligt på Tesla, bor du så till att du ofta kör landsväg kan det vara så att matrixljusen man får med "premium"-nivån gör stor nytta.
Kör du mest i stan på halvljus kvittar det. Kan du acceptera att slå på/av helljuset manuellt går det komplettera med en led-ramp.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Dinsdale skrev: 23 apr 2026 19:59
Standard Y har bara hel/halvljus från vad som verkar vara ganska små strålkastare. Automatiskt hel/halvljus fungerar dåligt på Tesla, bor du så till att du ofta kör landsväg kan det vara så att matrixljusen man får med "premium"-nivån gör stor nytta.
Kör du mest i stan på halvljus kvittar det. Kan du acceptera att slå på/av helljuset manuellt går det komplettera med en led-ramp.
Det automatiska helljuset fungerar klockrent på min Model Y. Det fungerade uselt från början men blev näst intill perfekt efter några uppdateringar.

Man kan inte dra alla Teslor över samma kam, då de beter sig olika.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
carlf

Inlägg av carlf »

slugger75 skrev: 23 apr 2026 20:37
Dinsdale skrev: 23 apr 2026 19:59
Det automatiska helljuset fungerar klockrent på min Model Y. Det fungerade uselt från början men blev näst intill perfekt efter några uppdateringar.

Man kan inte dra alla Teslor över samma kam, då de beter sig olika.
Allt är ju relativt.
Jag har model 3 Highland med Teslas försök till ”matrisljus”. Provkörde även Juniper premium AWD nyss.

Överlag funkar det bättre än inget. Men sämre än mina sex tidigare bilar. T o m en Passat från 2012 var bättre.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Precis. Teslas bilar har alltid betett sig olika. Även bilar med samma årsmodell och samma mjukvaruversion kan bete sig olika. Det är därför vi har så olika upplevelser.

Och ibland blir det bättre med ny mjukvaruversion, men ibland blir det sämre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

ny rwd helt klart om ni inte bor högst upp i isig backe
original vintersulor och egentligen sommar är dock onödigt breda för svensk hastighet.