I Danmark säljs nästan inga avgasbilar längre
Moderator: Redaktion
-
Bera_n
Re: I Danmark säljs nästan inga avgasbilar längre
Att man inte är på bollen angående att bygga laddinfrastruktur för stads/lägehetsboende beror nog i mångt på att man snarare srbetar mot att dessa inte ska (behöva) ha bil öht. Det sitter djupt i stadsplaneringväggarna och att plötsligt underlätta bilägandet går ju på tvärs med det.
-
SwedishAdvocate
Det är inte dom som sitter innanför stadsplaneringväggarna som bestämmer. Om dom är emot utbyggnad av laddinfrastruktur för stads/lägenhetsboende så får man helt enkelt köra över dom (bildligt talat så klart). Dom ska bara utföra det som politikerna bestämmer. Och gör dom inte det så får det bli avsked för arbetsvägran.Bera_n skrev: ↑26 apr 2026 16:49Att man inte är på bollen angående att bygga laddinfrastruktur för stads/lägehetsboende beror nog i mångt på att man snarare srbetar mot att dessa inte ska (behöva) ha bil öht. Det sitter djupt i stadsplaneringväggarna och att plötsligt underlätta bilägandet går ju på tvärs med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Fredrik j
- elbilist
Naturligtvis är det den ekonomiska möjligheten att köpa ny bil som skiljer. Småhusägare har en högre kreditvärdighet. En stor andel av dom som har förmånsbil bor i småhus.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 15:39Särskilt de som köper elbil. Undrar varför?Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 15:38Dom ombud man valt?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Det du beskriver ovan är helt j***a obegripligt. Hur i h*****e ska folk i flerfamiljshus kunna skaffa elbil när dom inte har möjlighet att ladda bilen över natten vid sin parkering?!…
Och nu är året 2026. Man begriper inte att det är sant.
Vad är det egentligen för j***a stolpskott som styr och administrerar det här landets städer?
Jag delar inte kontrasten mellan stad och landsbygd som målas upp. Majoriteten av hushåll som köper nyare bil bor i småhus i städer eller precis utanför.![]()
Naturligtvis finns det köpstarka grupper som bor i lägenhet men då är det oftast självvalt. Väldigt många som bor i allmännyttan har inget alternativ men kör också ny bil i betydligt mindre utsträckning.
-
Freez
- Teslaägare
Det är inga problem. Finns gott om destinationsladdare i alla städer och många kan ladda även på jobbet. Funkar inte det finns det snabbladdare. Jag bor i lägenhet mitt i vår stad och har kört elbil i många år utan laddare i föreningen. Funkar alldeles utmärkt.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 16:18Jag är en person. Hade jag haft råd hade jag skaffat en vettig elbil för länge sedan. Det krävs betydligt större mängder av människor än enbart mig för att påverka det här. Men visst… Någon gång inom inte en alltför avlägsen framtid kommer även jag på ett eller annat sätt bli tvungen att byta ut min golfklasskombi som går att köra på 'biogas'. Och då blir det elbil.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 apr 2026 16:05Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Det du beskriver ovan är helt j***a obegripligt. Hur i h*****e ska folk i flerfamiljshus kunna skaffa elbil när dom inte har möjlighet att ladda bilen över natten vid sin parkering?!…
Vad är det egentligen för j***a stolpskott som styr och administrerar det här landets städer?
Mikebike är ju ett lysande exempel på att om man verkligen vill så går det att köra elbil även om man inte har egen laddning vid hemmet.
Men det är förenat med en ordentlig ansträngning som inte alla är beredda att göra.
Oavsett mig och mina privatekonomiska tillkortakommanden tycker jag fortfarande det är fullkomligt obegripligt att människor som har beslutsmakt i städer inte gjort mer för att bygga ut laddinfrastrukturen för folk som bor i flerfamiljshus.
Året är som sagt 2026. Någon gång tycker jag faktiskt att man måste kunna få ta bladet från munnen och uttrycka lite uppriktig frustration. Sen om det leder någon vart… Vad vet jag.
Kolla ChargeFinder så hittar du alltid en laddare i din närhet oavsett vart du befinner dig.
MY RWD Vit 2023
-
SwedishAdvocate
Jag kan för närvarande inte ladda på jobbet (kommunal verksamhet). Och det finns så vitt jag vet inga som helst planer på att ändra på det inom dom närmsta ~3 åren.Freez skrev: ↑26 apr 2026 17:45Det är inga problem. Finns gott om destinationsladdare i alla städer och många kan ladda även på jobbet. Funkar inte det finns det snabbladdare. Jag bor i lägenhet mitt i vår stad och har kört elbil i många år utan laddare i föreningen. Funkar alldeles utmärkt.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 16:18Jag är en person. Hade jag haft råd hade jag skaffat en vettig elbil för länge sedan. Det krävs betydligt större mängder av människor än enbart mig för att påverka det här. Men visst… Någon gång inom inte en alltför avlägsen framtid kommer även jag på ett eller annat sätt bli tvungen att byta ut min golfklasskombi som går att köra på 'biogas'. Och då blir det elbil.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 apr 2026 16:05Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Mikebike är ju ett lysande exempel på att om man verkligen vill så går det att köra elbil även om man inte har egen laddning vid hemmet.
Men det är förenat med en ordentlig ansträngning som inte alla är beredda att göra.
Oavsett mig och mina privatekonomiska tillkortakommanden tycker jag fortfarande det är fullkomligt obegripligt att människor som har beslutsmakt i städer inte gjort mer för att bygga ut laddinfrastrukturen för folk som bor i flerfamiljshus.
Året är som sagt 2026. Någon gång tycker jag faktiskt att man måste kunna få ta bladet från munnen och uttrycka lite uppriktig frustration. Sen om det leder någon vart… Vad vet jag.
Kolla ChargeFinder så hittar du alltid en laddare i din närhet oavsett vart du befinner dig.
Snabbladdare sliter på batteriet. Varför ska folk i flerbostadshus drabbas av högre batteridegradering än dom som bor i villa? Det är liksom inga billiga prylar vi talar om här…
Där jag bor finns det massvis med stadsägda parkeringsplatser, men inte en enda har laddmöjlighet. Varför kan inte de som som vill få en av dessa platser som personlig parkering med laddmöjlighet till ~rimligt självkostnadspris motsvarande vad en villaägare får betala för samma laddmöjlighet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
bmwixxdrive50
Bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren har ett ansvar också och jag vet flera som bor här i stan som kan ladda där de bor fastän de bor i lägenhet.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 15:17Konstigt att miljontals människor bor och/eller jobbar i städer, när det är så lätt att flytta ut på landet.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 14:20Om du genuint trodde på det du skriver så hade du inte bott i stan och dessutom cyklat till jobbet precis bredvid trafiken. Att anstränga sig i den miljön måste väl vara det absolut sämsta?mikebike skrev: ↑26 apr 2026 13:56Det är ungefär som att hävda att cigaretter med filter är ofarliga.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:42Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.
Avgaserna idag är otroligt mycket mindre skadliga än innan katalysatorn, den blyfria bensinen och partikelfiltren kom. Det är klart det går att hävda att det är en jättegrej men det är det ju inte. Inte egentligen. Nu används det som ett slagträ för att det passar er agenda.![]()
Ironiskt nog så flyttade vi ut från stan när vi fick barn. "Vår gata" hade problem med luftkvaliteten och fick dubbdäcksförbud och genomfartsförbud bland annat. Dock var det väl inte därför utan för att få ett lugnare och barnvänligare liv med trädgård osv.
Vi får väl enas om att vi är oense. Inte så mycket om sakfrågan utan om hur vi ska använda skattemedel på bästa sätt. Jag vill ju att mina barn ska få gå i skolor med färre elever i varje klass osv också. Hur väger man det ena mot det andra? Andelen elbilar kommer öka organiskt utan att vi slösar skattepengar. Det är väldigt lite reward på ett sånt allmänt elbilsstöd i mina ögon. Med det menar jag att man kan göra en poäng av att det behövs, men när man väger det mot andra åtgärder så tycker jag ändå att det väger ganska lätt.![]()
Sedan tycker du alltså att de får skylla sig själva för att de tvingas andas in (andras) avgaser?
Nej, andelen elbilar kommer inte öka i städer så länge laddmöjligheterna är så begränsade för de som bor i flerfamiljshus. Det är en vanlig uppfattning, även hos elbilsägare, att man inte kan ha elbil om man inte kan ladda "hemma".
I förorten Solna där jag bor har det satts upp 44 offentliga laddstolpar på 7 år. De som fanns innan (10A/230V) har tagits bort. Eftersom staden äger gatorna kan ingen operatör sätta upp laddstolpar där utan stadens medgivande.
Ett typiskt exempel på att skattemedel bör/skall/måste användas för att stimulera folk att gå över till eldrivet.
Av miljöskäl är det bättre att stimulera och motivera de som bor i stan till att byta till elbil än de som bor på landet. Där är avgaser sällan något problem.
Noll nya laddstolpar på Solnas mark | Mitt i https://share.google/tr68JnnI5Fb8sV3vx
Så här ser min verklighet ut. Tre av fyra laddplatser upptagna av bilar som inte laddar. Jag fick en plats eftersom jag kom direkt efter att en dieselmerca hade parkerat och jag på ett vänligt sätt bad föraren parkera någon annanstans.
20260422_160352.jpg
Sen är det ju så att med en bil som nya iX3 så kan man faktiskt använda den som en bensinbil och åka och "tanka" vid behov. Blir kanske något oftare än med en bensinbil men ändå helt klart görbart på ett annat sätt än med tidigare elbilar.
-
Freez
- Teslaägare
Ladda ner ChargeFinder så löser det sig även för dig. Laddinfrastrukturen byggs dessutom ut i rask takt.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 17:53Jag kan för närvarande inte ladda på jobbet (kommunal verksamhet). Och det finns så vitt jag vet inga som helst planer på att ändra på det inom dom närmsta ~3 åren.Freez skrev: ↑26 apr 2026 17:45Det är inga problem. Finns gott om destinationsladdare i alla städer och många kan ladda även på jobbet. Funkar inte det finns det snabbladdare. Jag bor i lägenhet mitt i vår stad och har kört elbil i många år utan laddare i föreningen. Funkar alldeles utmärkt.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 16:18Jag är en person. Hade jag haft råd hade jag skaffat en vettig elbil för länge sedan. Det krävs betydligt större mängder av människor än enbart mig för att påverka det här. Men visst… Någon gång inom inte en alltför avlägsen framtid kommer även jag på ett eller annat sätt bli tvungen att byta ut min golfklasskombi som går att köra på 'biogas'. Och då blir det elbil.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 apr 2026 16:05Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Snabbladdare sliter på batteriet. Varför ska folk i flerbostadshus drabbas av högre batteridegradering än dom som bor i villa? Det är liksom inga billiga prylar vi talar om här…
Där jag bor finns det massvis med stadsägda parkeringsplatser, men inte en enda har laddmöjlighet. Varför kan inte de som som vill få en av dessa platser som personlig parkering med laddmöjlighet till ~rimligt självkostnadspris motsvarande vad en villaägare får betala för samma laddmöjlighet?
MY RWD Vit 2023