Flera av laddstolparna som visas på bilden är inte offentliga, t.ex. de som hör till Hotell Gio, eller sitter i parkeringshus.
Hur långt är det rimligt att gå för att ladda bilen?
Jag har satt gränsen vid 1 km.
Dessutom räknar jag bort platser där jag måste betala parkeringsavgift trots att jag redan betalar 450 kr/månad för boendeparkering.
Sedan har vi då problemet att "lediga" platser inte alls är lediga.
Men du har själv valt att bo så? Det finns ju rimligen alternativ.
Så alla ska inte byta till elbil, utan det ska bara vissa kunna göra. Typ enbart folk som bor i egen villa. Den här gruppen i egen villa ska dessutom överösas med subventioner från offentliga skattemedel som befolkningen som bor i flerfamiljshus inte ska få ta del av.
Ok… Got it.
Vadå egen villa? Han väljer ju att bo i lägenhet som inte ens har någon egen parkering och ännu mindre egen laddning och inte bredd att göra någon egen ansträngning.
Ok…
Det finns uppenbarligen en diametral målkonflikt här.
Jag får väl helt enkelt acceptera att enda sättet att lösa det här på det sätt som jag vill, är att engagera mig själv politiskt och försöka besegra meningsmotståndarna i politiska val.
Flera av laddstolparna som visas på bilden är inte offentliga, t.ex. de som hör till Hotell Gio, eller sitter i parkeringshus.
Dessutom räknar jag bort platser där jag måste betala parkeringsavgift trots att jag redan betalar 450 kr/månad för boendeparkering.
Så alla ska inte byta till elbil, utan det ska bara vissa kunna göra. Typ enbart folk som bor i egen villa. Den här gruppen i egen villa ska dessutom överösas med subventioner från offentliga skattemedel som befolkningen som bor i flerfamiljshus inte ska få ta del av.
Ok… Got it.
Vadå egen villa? Han väljer ju att bo i lägenhet som inte ens har någon egen parkering och ännu mindre egen laddning och inte bredd att göra någon egen ansträngning.
Ok…
Jag får väl enkelt acceptera att enda sättet att lösa det här på det sätt som jag vill, är att engagera mig själv politiskt och försöka besegra meningsmotståndarna i politiska val.
Finns det en målkonflikt rörande att alla inte kan få en laddmöjlighet serverad helt utan egen ansträngning? Väljer man att bo utan egen parkeringsplats har man ju redan försvårat för sig att kunna ha elbil och sen kräva att någon annan ska lösa problemet. Försök och hitta politisk vilja för den inställningen om du kan.
Ok… Got it.
Ok…
Jag får väl enkelt acceptera att enda sättet att lösa det här på det sätt som jag vill, är att engagera mig själv politiskt och försöka besegra meningsmotståndarna i politiska val.
Finns det en målkonflikt rörande att alla inte kan få en laddmöjlighet serverad helt utan egen ansträngning? Väljer man att bo utan egen parkeringsplats har man ju redan försvårat för sig att kunna ha elbil och sen kräva att någon annan ska lösa problemet. Försök och hitta politisk vilja för den inställningen om du kan.
Målkonflikten handlar om ifall man tycker att alla ska kunna byta till elbil, eller ifall man tycker att alla inte ska kunna göra det. Om alla ska kunna byta till elbil så behöver det naturligtvis även finnas laddinfrastruktur för den del av befolkningen som bor i flerfamiljshus. Begriper ärligt talat inte varför det inte går att nå konsensus kring det på ett elbilsforum.
Ja, för 26 år sedan. Skall vi flytta eftersom vi vill köra elbil?
Skall alla som vill köra elbil flytta ut på landet och alla som vill bo kvar skall köra avgasbil?
Det handlar som sagt inte om mig, det handlar om att fler skall kunna ladda "hemma" även om man saknar egen parkeringsplats.
Det finns ju boendealternativ mellan att bo på "landet" och bo i en bilfientlig stadsdel där man får betala 450kr/mån för gatuparkering.
Alldeles oavsett är det inte rimligt att behöva byta bostad och bostadsort för att kunna elektriskt.
Det finns ju annat i livet som normalt prioriteras högre, t.ex. jobb och pendlingstid. Med våra inkomster måste vi flytta långt för att ha råd med villa.
Men, återigen, det handlar inte om mig.
Jag tycker ju tydligen att det är värt besväret. De flesta tycker att det är alldeles för bökigt.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Det är inga problem. Finns gott om destinationsladdare i alla städer och många kan ladda även på jobbet. Funkar inte det finns det snabbladdare. Jag bor i lägenhet mitt i vår stad och har kört elbil i många år utan laddare i föreningen. Funkar alldeles utmärkt.
Kolla ChargeFinder så hittar du alltid en laddare i din närhet oavsett vart du befinner dig.
Nej, inte "oavsett vart du befinner dig". Det är stor skillnad mellan olika orter och bostadsområden. Stockholm har mer än 100 gånger så många laddpunkter som Solna, dessutom främst koncentrerade till innerstaden.
Jag tror även ni Solnabor överlever.
Jag har satt gränsen vid 1 km. De flesta tycker nog att det är i längsta laget.
Gott om alternativ på bilden och ja det är dyrt att parkera i storstäder. På snabbladdare slipper du p-avgift.
Man kan inte förvänta sig en personlig laddare utan avgift om man bor i storstan.
Men vill man se problem i allt…
Hur långt tycker du att man skall behöva gå till och från en laddplats och hur långt skall man behöva köra för att hitta en plats som faktiskt är ledig?
Uppenbarligen de flesta i närområdet att det är för besvärligt.
Ok… Got it.
Ok…
Målkonflikten handlar om ifall man tycker att alla ska kunna byta till elbil, eller ifall man tycker att alla inte ska kunna göra det. Om alla ska kunna byta till elbil så behöver det naturligtvis även finnas laddinfrastruktur för den del av befolkningen som bor i flerfamiljshus. Begriper ärligt talat inte varför det inte går att nå konsensus kring det på ett elbilsforum.
Tror inte ens du skulle nå konsensus angående det bland folk som bor i flerfamiljhus
Fast de nyaste elbilarna klarar det här åka och tanka mycket bättre. Med iX3 får man 37 mil WLTP på 10 minuter.
För 4:- eller 6:-/kWh för en milkostnad på runt 6...10:-/milen (eller 10...15:-/milen på vintern) efter att man åkt till någon av de totalt 3 laddare i Solna som klarar 800V (två i Solna Centrum och en vid Järva krog).
Seriöst?
Jag har en vän som bor i Huvudsta och det finns bara ett enda laddställe med totalt 4 stolpar inom 10 minuters promenad, men däremot kan man nå (grov uppskattning) uppåt 1000 vanliga parkeringsplatser.
Fast de nyaste elbilarna klarar det här åka och tanka mycket bättre. Med iX3 får man 37 mil WLTP på 10 minuter.
För 4:- eller 6:-/kWh för en milkostnad på runt 6...10:-/milen (eller 10...15:-/milen på vintern) efter att man åkt till någon av de totalt 3 laddare i Solna som klarar 800V (två i Solna Centrum och en vid Järva krog).
Seriöst?
Jag har en vän som bor i Huvudsta och det finns bara ett enda laddställe med totalt 4 stolpar inom 10 minuters promenad, men däremot kan man nå (grov uppskattning) uppåt 1000 vanliga parkeringsplatser.
Ja? Vad kostar det att köra på bensin då? En elbil är ju bättre och trevligare i övrigt och kostar inte sådär jättemycket mer än motsvarande bensinbil heller längre.