Kan du estimera hur många mil du kör på en dag? Alltså det mest frekventa avståndet som du mest har under hela året. Också om dessa uppstår under en viss säsong.Makk- skrev: ↑11 maj 2026 10:20Jag landade tillslut i en ny Model Y RWD (Standard) så den är beställdSå det är skitkul, men... jag velar fortsatt om jag ska gå mot en nyare begagnad LR AWD istället. Priset är ungefär samma, men den stora fördelen med en ny är 0-räntan som ändå blir en stor skillnad.
Varför jag velar framförallt är om räckvidden på en ny standard, är tillräckligt över tid? Hur är den på vintern med ett LFP batteri? Duger bakhjulsdrift?
/Beslutsångest![]()
![]()
Köpråd: Beg. Y LR AWD, Ny RWD(Std) eller Ny Premium AWD
Moderator: Redaktion
-
Liqwid78
- Teslaägare
Re: Köpråd: Beg. Y LR AWD, Ny RWD(Std) eller Ny Premium AWD
Tesla MY RWD grå/svart 20"
-
Makk-
Vi kör egentligen bara 2-3 mil på en vardag tot. Något mer på helgerna och mer på semester såklart. Men vi är väl runt 1500 mil om året tot. Några längre resor sommar (inom landet) och någon sväng till fjällen vintertid. Har även lite släkt en ca 10 mil bort, där man vill kunna åka tur och retur utan att behöva vara orolig, även vintertid.Liqwid78 skrev: ↑11 maj 2026 12:52Kan du estimera hur många mil du kör på en dag? Alltså det mest frekventa avståndet som du mest har under hela året. Också om dessa uppstår under en viss säsong.Makk- skrev: ↑11 maj 2026 10:20Jag landade tillslut i en ny Model Y RWD (Standard) så den är beställdSå det är skitkul, men... jag velar fortsatt om jag ska gå mot en nyare begagnad LR AWD istället. Priset är ungefär samma, men den stora fördelen med en ny är 0-räntan som ändå blir en stor skillnad.
Varför jag velar framförallt är om räckvidden på en ny standard, är tillräckligt över tid? Hur är den på vintern med ett LFP batteri? Duger bakhjulsdrift?
/Beslutsångest![]()
![]()
Mycket blandat med andra ord
-
Liqwid78
- Teslaägare
Du klarar dig med RWD. 20mil på vinter är inte något problem om du startar med 100%. Och jag menar 20mil i 110km/h (motorvägen).Makk- skrev: ↑11 maj 2026 13:11Vi kör egentligen bara 2-3 mil på en vardag tot. Något mer på helgerna och mer på semester såklart. Men vi är väl runt 1500 mil om året tot. Några längre resor sommar (inom landet) och någon sväng till fjällen vintertid. Har även lite släkt en ca 10 mil bort, där man vill kunna åka tur och retur utan att behöva vara orolig, även vintertid.Liqwid78 skrev: ↑11 maj 2026 12:52Kan du estimera hur många mil du kör på en dag? Alltså det mest frekventa avståndet som du mest har under hela året. Också om dessa uppstår under en viss säsong.Makk- skrev: ↑11 maj 2026 10:20Jag landade tillslut i en ny Model Y RWD (Standard) så den är beställdSå det är skitkul, men... jag velar fortsatt om jag ska gå mot en nyare begagnad LR AWD istället. Priset är ungefär samma, men den stora fördelen med en ny är 0-räntan som ändå blir en stor skillnad.
/Beslutsångest![]()
![]()
Mycket blandat med andra ord![]()
Gå till ABRP hemsida och testa med båda bil konfigurationer. Jag har testat en roadtrip till Kroatien och besparing med en LR var ungefär 1h på en resa på ca 23h.
-
Henrik P
- Teslaägare
Nån som jämfört eller sett jämförelse Standard Y vs Premium OCH Standard Y vs förra modellen Y? Det man är nyfiken på är ju ljudnivån från väg/vind osv. Är Standard ett fall framåt jämfört med gamla Y? Är det väldigt stor skillnad mellan Premium och Standard?
-
togr82
- Teslaägare
Slängde in din fråga i Gemeni och fick följande svar
Ja, det finns nu ganska tydliga svar på detta då Tesla har gjort flera uppdateringar (ibland kallade "Juniper" eller de senaste årsmodellerna) som fokuserat just på komfort och ljudnivå.
Här är en genomgång av de två jämförelserna du söker:
1. Standard Y vs. Förra modellen Y
Detta är den största skillnaden. Om du jämför en nytillverkad Model Y (Standard/RWD) med en som är 2–3 år gammal, är den nya bilen ett betydande steg framåt.
Akustikglas: Nyare modeller har dubbelglas (laminerat) inte bara fram, utan nu ofta runt om, vilket dämpar vindbrus markant i högre hastigheter.
Chassi och dämpning: Tesla har mjukat upp fjädringen (Comfort Suspension). Även om det handlar om körkänsla, minskar det vibrationer och det "mullrande" vägljudet som letar sig in i kupén från ojämn asfalt.
Isolering: Tesla anger själva en minskning av vägbuller med ca 22 % och vindbrus med 20 % i de senaste versionerna tack vare bättre tätningar och mer isoleringsmaterial i hjulhusen.
Slutsats: Ja, en ny Standard är tystare och mer sofistikerad än en äldre Model Y (Long Range eller Performance spelar ingen roll där – årsmodellen är nyckeln).
2. Standard vs. Premium (Long Range/Performance)
Här blir det lite mer tekniskt. Den största skillnaden ligger i glaset och ljudsystemet.
Ljudisolering: I vissa regioner och versioner har Premium-bilarna (AWD) haft mer omfattande ljudisolering (mer akustikglas) än de billigaste Standard-bilarna. Enligt tester (t.ex. från Teslarati) upplevs Standard som något "råare" och släpper in mer ljud från omgivningen, främst för att den ibland saknar det extra tjocka glaset på alla rutor som Premium-paketet inkluderar.
Ljudsystemet: Detta är den mest märkbara skillnaden.
Standard: 7 högtalare och 1 förstärkare. Saknar subwoofer. Ljudet är absolut godkänt för radio och poddar, men känns tunnare.
Premium: 13–15 högtalare, 2 förstärkare och en dedikerad subwoofer. Här får du ett av marknadens bästa ljudsystem som också hjälper till att "maskera" vägljud genom sin fyllighet.
Taket: Standard har i vissa utföranden (beroende på marknad) ett plåttak eller en annan typ av glaskonstruktion som inte dämpar ljud lika effektivt som det fullstora panoramaglastaket med värme/ljud-film i Premium.
-
Krasche
"Taket: Standard har i vissa utföranden (beroende på marknad) ett plåttak eller en annan typ av glaskonstruktion som inte dämpar ljud lika effektivt som det fullstora panoramaglastaket med värme/ljud-film i Premium."
AI gissade fel om plåttak, det är glas även på Standard, dock ej genomskinligt.
Många testare ha nämnt att innertaket kompenserar en del för avsaknaden av laminerade sidorutor.
Den här svenska youtubern pratar mycket om skillnaden mot Premium. Ljudnivån från runt 20 minuter och framåt.
AI gissade fel om plåttak, det är glas även på Standard, dock ej genomskinligt.
Många testare ha nämnt att innertaket kompenserar en del för avsaknaden av laminerade sidorutor.
Den här svenska youtubern pratar mycket om skillnaden mot Premium. Ljudnivån från runt 20 minuter och framåt.
MY RWD -26
-
Freez
- Teslaägare
Kommer precis från en RWD från 2023. 8000 körda mil och det är en kanonbil. Jag upplever att den funkar bra på vintern och räckvidden räcker. Fördelen med LFP är att du oftare kan ladda till 100% så skillnaden blir inte så stor jmft med AWD. Jag har nu skaffat en MYP mest för det är lite kul, hade annars utan problem kunnat köra vidare med min RWD. Kanon bil!Makk- skrev: ↑11 maj 2026 10:20Jag landade tillslut i en ny Model Y RWD (Standard) så den är beställdSå det är skitkul, men... jag velar fortsatt om jag ska gå mot en nyare begagnad LR AWD istället. Priset är ungefär samma, men den stora fördelen med en ny är 0-räntan som ändå blir en stor skillnad.
/Beslutsångest![]()
![]()
Men om du vill ha glastak, bättre stereo mm kan beg RWD/LR AWD eller ny AWD vara ett bättre alternativ.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Liqwid78
- Teslaägare
Du får fråga mer specifik bilar i Europa. Tesla Y efter ca-21 har dubbelglas. Det Gemeni skrev gäller US modellerna.togr82 skrev: ↑13 maj 2026 09:13Slängde in din fråga i Gemeni och fick följande svarDu fick lite jämförelse med ljudsystemet också på köpet
Ja, det finns nu ganska tydliga svar på detta då Tesla har gjort flera uppdateringar (ibland kallade "Juniper" eller de senaste årsmodellerna) som fokuserat just på komfort och ljudnivå.
Här är en genomgång av de två jämförelserna du söker:
1. Standard Y vs. Förra modellen Y
Detta är den största skillnaden. Om du jämför en nytillverkad Model Y (Standard/RWD) med en som är 2–3 år gammal, är den nya bilen ett betydande steg framåt.
Akustikglas: Nyare modeller har dubbelglas (laminerat) inte bara fram, utan nu ofta runt om, vilket dämpar vindbrus markant i högre hastigheter.
Chassi och dämpning: Tesla har mjukat upp fjädringen (Comfort Suspension). Även om det handlar om körkänsla, minskar det vibrationer och det "mullrande" vägljudet som letar sig in i kupén från ojämn asfalt.
Isolering: Tesla anger själva en minskning av vägbuller med ca 22 % och vindbrus med 20 % i de senaste versionerna tack vare bättre tätningar och mer isoleringsmaterial i hjulhusen.
Slutsats: Ja, en ny Standard är tystare och mer sofistikerad än en äldre Model Y (Long Range eller Performance spelar ingen roll där – årsmodellen är nyckeln).
2. Standard vs. Premium (Long Range/Performance)
Här blir det lite mer tekniskt. Den största skillnaden ligger i glaset och ljudsystemet.
Ljudisolering: I vissa regioner och versioner har Premium-bilarna (AWD) haft mer omfattande ljudisolering (mer akustikglas) än de billigaste Standard-bilarna. Enligt tester (t.ex. från Teslarati) upplevs Standard som något "råare" och släpper in mer ljud från omgivningen, främst för att den ibland saknar det extra tjocka glaset på alla rutor som Premium-paketet inkluderar.
Ljudsystemet: Detta är den mest märkbara skillnaden.
Standard: 7 högtalare och 1 förstärkare. Saknar subwoofer. Ljudet är absolut godkänt för radio och poddar, men känns tunnare.
Premium: 13–15 högtalare, 2 förstärkare och en dedikerad subwoofer. Här får du ett av marknadens bästa ljudsystem som också hjälper till att "maskera" vägljud genom sin fyllighet.
Taket: Standard har i vissa utföranden (beroende på marknad) ett plåttak eller en annan typ av glaskonstruktion som inte dämpar ljud lika effektivt som det fullstora panoramaglastaket med värme/ljud-film i Premium.