Sista chansen att köpa självkörning till Tesla

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Sista chansen att köpa självkörning till Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla tar bort möjligheten att köpa Total Självkörningsförmåga eller Uppgraderad Autopilot för en engångskostnad den 21 maj. Efter det kommer man inte kunna köpa dessa tillval, endast prenumerera på Total Självkörningsförmåga mot en månadsavgift.

I Europa blir avgiften €99 per månad, eller €49 för dem som redan har Uppgraderad Autopilot i sina bilar. De svenska priserna är inte kända än, men blir runt 1 000 respektive 500 kronor.

I Nederländerna, där Total Självkörningsförmåga (under uppsikt) redan godkänts av myndigheterna erbjuder Tesla ägarna att testa mjukvaran gratis i 30 dagar. Vi kan förvänta oss liknande erbjudande den dagen funktionen godkänns även här i Sverige.

Lönar det sig att förköpa Total Självkörningsförmåga för engångsbelopp eller ska man hellre prenumerera i framtiden?Engångskostnaden på dryga 77 tusen kronor motsvarar ungefär sex års prenumeration. Tänker man behålla bilen mindre tid än så kan prenumeration bli billigare. Om man inte tror att bilen får högre andrahandsvärde med paketet, eller att Tesla i framtiden kommer höja månadsavgiften. Just nu är det tveksamt ens om Total Självkörningsförmåga (under uppsikt) blir tillåten i närtid i Europa. Att betala pengar för funktionen nu är en gambling. Man hoppas både på europeisk godkännande, att man behåller bilen länge – och att Tesla verkligen lyckas utveckla oövervakad självkörning i framtiden. För det är egentligen det man köper och betalar för.

Den uppgraderade autopiloten för 38 900 kronor är lite annorlunda. Köper man den får man på direkten finesser som filbyten på motorväg, summon och autoparkering. Att slippa slå av och på autopiloten vid filbyten underlättar långkörning och Tesla har en mycket kapabel autoparkeringsfunktion i paketet. Summon, att man kan fjärrstyra bilen med mobilen är tyvärr väldigt begränsad i EU: man måste stå inom 6 meters avstånd från bilen jämfört med 85 i USA. Och så får man rabatten, att i framtiden när Total Självkörningsförmåga (under uppsikt) blir tillåten i Sverige kan man prenumerera på den för halva priset. Så man får både nyttiga funktioner nu och rabatt i framtiden.

Att Tesla plockar bort möjligheten att förköpa Total Självkörningsförmåga för engångssumma är föga överraskande. Men att de väljer att även plocka bort Uppgraderad Autopilot redan nu, innan Total Självkörningsförmåga ens godkänts i Europa är väldigt olyckligt.

De kunder som köper en Tesla efter den 21 maj kommer inte kunna köpa autoparkering till sina bilar – en finess som många utav deras konkurrenter erbjuder som tillval eller till och med standard.

Det är först efter EU godkänner Total Självkörningsförmåga (under uppsikt) som folk åter igen kan få tillgång till, genom prenumeration, till dessa funktioner igen. Tesla verkar ha varit väldigt optimistiska angående takten självkörning skulle godkännas i Europa. De verkar ha hoppats på godkännande redan den 5:e maj. Nu när det mötet istället urartade i käbbel och debatt är det plötsligt inte alls lika säkert att funktionen kommer godkännas ens vid EU TCMV-s nästa möte den 30 juni. De kan rent av rösta för att Nederländerna måste dra tillbaka sitt lokala godkännande!

Med en så osäker framtid blir det extra svårt att avgöra om man ska förköpa Total Självkörningsförmåga redan nu, eller vänta på ett eventuell godkännande och prenumerera i framtiden. Man har inte många dagar att bestämma sig heller: “Engångsköp av Total Självkörningsförmåga och Uppgraderad Autopilot är tillgängligt för beställningar som görs senast den 21 maj 2026 och levereras senast den 30 juni 2026” står det på Teslas beställningssida. “För beställningar som görs senast den 21 maj 2026, med ett beräknat leveransdatum efter den 30 juni 2026, är köpet villkorat av att kunden tar leverans av fordonet vid nästa schemalagda leveransdatum. Om kunden inte tar leverans av fordonet på detta datum på grund av omständigheter som kan hänföras till kunden, är köpet av paketet ogiltigt och tas bort från beställningen av Tesla.”

Source: https://teslaclubsweden.se/sista-chanse ... ill-tesla/
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare

Re: Sista chansen att köpa självkörning till Tesla

Inlägg av MC Red »

Att köpa utökad autopilot är nog det bästa rådet för de allra flesta. Att få tillgång till en utökad funktionalitet redan idag och sedan en lägre månadskostnad när godkännandet kommer från EU gällande självkörningsförmågan.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det ska påpekas att engångsköpet inkluderar ett löfte om FSD (unsupervised) någon gång i framtiden, medan prenumerationen bara är för FSD (Supervised). Vad prenumeration av FSD (unsupervised) kommer att kosta saknas information om.

Elon har sagt att det kommer framtida prisjusteringar, han har bara inte sagt hur.

Att de plockat bort EAP är rent tekniskt väldigt begripligt, det är ju en egen stack som inte är kompatibel med FSD, och för de bilar som har både Autopilot och FSD så går det inte att byta mellan dem under körning (vilket blivit ett problem i samband med geofencningen i EU FSD).

Dessutom så borde det pågå arbete med FSD-stacken att kunna erbjuda fler varianter av FSD-prenumeration med olika prispunkter.

Och antagligen även tätare integration med försäkringar, Tesla har nu godkännande för att driva försäkringsverksamhet i runt 45 av USAs 50 stater, så när de lyckats få till de sista staterna så kommer det nog nya alternativ, som att FSD blir en del av ett försäkringserbjudande.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Det lovade man dom som köpte fsd 2016, låter otroligt dumt att skyffla 80k till tesla för nåt som troligen aldrig kommer till bilen man köper, såg inget om att man får flytta med det till nästa bil

Min personliga kommentar på eap är att det är en totalt meningslös feature, filbytena den gör själv (i nuvarande version) kräver så mycket manuell interagtion att det tar tre gånger tiden jämfört med att bara vrida på ratten själv
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det är sista chansen att köpa skiten så man behöver bara vänta någon vecka innan det inte längre går göra misstaget.

Diskussionen får väl återupptas när det finns lagar som gör att vi går använda någon annan programvara en den som försöker döda oss vid användning idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

tnjo skrev: 11 maj 2026 15:40
Min personliga kommentar på eap är att det är en totalt meningslös feature, filbytena den gör själv (i nuvarande version) kräver så mycket manuell interagtion att det tar tre gånger tiden jämfört med att bara vrida på ratten själv
Ja, EU-varianten av EAP är så skadskjuten av EU-regler att den är nästan oanvändbar. Filbytena fungerar i praktiken inte i tät trafik eftersom luckan EAP hittat ofta har försvunnit innan man hinner bekräfta med blinkersen, med resultat att den tvingas bromsar istället.

För att nu inte tala om navigering med EAP och den ska försöka automatiskt ta en avfart, man måste sitta beredd att omedelbart kvittera med blinkersen, annars missar den avfarten.

S3XY commander auto-restarts hjälper dock lite.

Men det händer att jag låter den sköta filbyten i gles trafik, fungerar ibland.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 11 maj 2026 16:10

Ja, EU-varianten av EAP är så skadskjuten av EU-regler att den är nästan oanvändbar. Filbytena fungerar i praktiken inte i tät trafik eftersom luckan EAP hittat ofta har försvunnit innan man hinner bekräfta med blinkersen, med resultat att den tvingas bromsar istället.

För att nu inte tala om navigering med EAP och den ska försöka automatiskt ta en avfart, man måste sitta beredd att omedelbart kvittera med blinkersen, annars missar den avfarten.
För att inte tala om att de flesta vägar här uppe inte har rätt vägstandard så de är inte tvåfiliga enligt en Tesla (trots att de bevisligen är det) vilket gör att nyttan med EAP är exakt noll.

Och att bilarna inte klarar att köra på AP där vägmarkeringarna är lite nötta, vilket är hela Norrland i princip, så när man kör med köpt självkörning är det ofta man inte ens kan aktivera AP med automatisk styrning.

Det behöver ju bli några hundra tusen procent bättre innan det är värt att kasta 77K på.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 11 maj 2026 16:15
Och att bilarna inte klarar att köra på AP där vägmarkeringarna är lite nötta, vilket är hela Norrland i princip, så när man kör med köpt självkörning är det ofta man inte ens kan aktivera AP med automatisk styrning.

Det behöver ju bli några hundra tusen procent bättre innan det är värt att kasta 77K på.
Nu skulle ju en del i.o.f.s. säga just att FSD (Supervised) är tusen gånger bättre än EAP...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 11 maj 2026 16:21

Nu skulle ju en del i.o.f.s. säga just att FSD (Supervised) är tusen gånger bättre än EAP...
Om du menar i Sverige så:

Jag hade FSD på demo i fyra månader med min M3P 2021. Hade även en lånebil med det under 2022 i ~ 1 månad.

Köpte en tidsbegränsad (3månader) EAP för poäng till min S under 2023.

Hade en 2024 M3P highland lånebil ~ 1.5 veckor nyligen med FSD.

Och några kortare sejourer med FSD-bilar däremellan.

Jag har testat.

Navigering i Sverige är bara aktiv på motorväg. Norr om Uppsala finns inga korsande motorvägar så ”navigering på autopilot” fungerar bara om det är motorväg och jag ska svänga av från motorvägen, och inom 100m efter att bilen svängt av insktiveras navigering på autopilot.
Kör jag längs den enda motorvägen norr Uppsala så är den inte alls motorväg alltid, vilket gör att jag måste ha en navigering som vill lämna vägen just där den är motorväg. Är den inte motorväg där jag ska svänga av, måste jag lösa det själv.

Filbyte fungerar bara där vägen är klassas som rätt sorts väg. Exempelvis ser riksväg 97 norr om Luleå ut som tvåfilig motorväg men den är inte klassad rätt enligt Tesla så några automatiska filbyten blir det inte.

Många vägar i norr har lite tveksam vägmarkering (även där det faktiskt är motorväg). Några filbyten kan man se i stjärnorna efter, och man får vara glad om man ens kan aktivera basic AP.

Två filer åt varje håll, men man kan fullständigt glömma att EAP eller FSD byter fil.
IMG_2245.jpeg

Att FSD skulle vara mycket bättre än EAP som i sin tur är bättre än Basic AP stämmer inte.

Alla bilarna beter sig lika dåligt.

Min M3P var inte ett dugg bättre på något när den hade FSD-demo i fyra månader. Den försökte döda mig på exakt samma sätt som efter att demon gick ut.

Min MSP (Hw4) betedde sig precis lika illa när jag hade poängköpt EAP under tre månader som före och efter.

Den M3P Highland -24 lånebilen jag hade häromveckan gjorde ingenting bättre än min MSP med Basic AP. Tvärtom hade den faktiskt ett helt gäng riktigt hårda spökbromsningar och rattvingel som jag inte ens uppöevt innan. Värst hittills i hårdhet på inbromsning och antalet per 100 mil var även det mest hittills.

Dessutom klarade den övergång från 1-2 filer riktigt riktigt dåligt - ungefär i klass med min M3P 2021.

Min S spökbromsar kanske en gång på 100 mil istället för 10 som den lånebilen.
Min S klarar övergång 1-2 riktigt bra/perfekt kanske 8ggr av 10.

Jag skulle inte vara oäven att köpa FSD för 77K om det fungerade och fock nyttjas som i USA, eller att kanske hyra det. Men som det är idag är det mer ett pyramidspel. Hur många har betalt för det i Sverige, och hur många har hittills fått någon valuta för det?
Det finns ju inga garantier att det någonsin sker, och vi vet inte vilka bilar som isåfall får det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Intressant upplevelse, jag har kört 10000 mil med min MY varav säkert 90% med AP och över stora delar av Sverige. Min bil har aldrig försökt döda mig. Spökbromsningar har i stort sett försvunnit sen nått år tillbaka, kanske för att jag vet när de kommer inträffa, tex möte med bred traktor på smal 70 väg eller när en bil kommer snabbt till höger på en motorvägspåfart. Men dessa bromsningar skulle jag knappast kalla spökbromsningar utan försiktighetsåtgärder. Den kan även bromsa in ibland pga dålig hastighetsdata dvs den tror att det är 70 på en 100 sträcka.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 11 maj 2026 19:45
Spökbromsningar har i stort sett försvunnit sen nått år tillbaka, kanske för att jag vet när de kommer inträffa,
Lånebilen (M3P Highland 2024) gjorde cirka 10st på de ~ hundra mil jag körde.
På motsvarande resa med min S gjorde den bara 1, på ett känt ställe där den bara nuddar bromsen medan lånebilen bromsade hårt.

Här, en plats jag passerar väldigt ofta. Det är inte en känd spökbromsplats (min har aldrig gjort det där).

M3P Highland med FSD låste nästan hjulen på videon, jag tror det blev cirka 0.5G retardation i snitt.
[media] [/media]
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det där tycker jag ser ut som Autopilot-beteende, inte FSD. Och jag har också råkat ut för en riktigt hård spökbromsning på EAP vid ett staket som såg väldigt likt ut det på ditt klipp.

Eftersom FSD aldrig varit tillåtet i Sverige utom för en väldigt begränsad testverksamhet så tvivlar jag starkt på att din lånebil hade det. (För jag tror inte du kopplat in något dosa som fuskar sig runt spärrarna.)

Har någon av de andra körningarna varit i USA? För har det varit i Sverige bör det inte ha varit FSD, om det inte varit något special.

2022 fanns bara V11 och tidiga V12, och de var helt andra saker än dagens V14.

EU EAP har ju i praktiken varit frusen länge, dels för att Tesla inte lagt någon energi på det, dels därför att EU-reglerna gjort att EU-varianten av EAP svår att underhålla.

Det är egentligen bara filmerna från Nederländerna som speglar vad man kan förvänta sig av EU-FSD, och det är en lite mer räddhågsen variant av USA FSD. Men det är för tillfället, det kommer att komma uppdateringar.

Angående vilka bilar som får det verkar det klart att Elon vill att alla HW3 och HW4-bilar ska kunna köra det i framtiden. Och med tanke på de priser som finns nu finns det säkert lönsamhet i att bygga om HW3-bilar, någon gång i framtiden. Elons lön hänger ju på att det blir minst 10 miljoner FSD-licenser, så sannolikheten för att det inträffar bedömer jag som hög, men tidsplanen är en annan sak.

Nu hänger förverkligandet för EU-FSD (Supervised) utöver Nederländerna inte längre på Elon utan på byråkrater och politiker, och den rent allmänna reflektionen om ny teknik är att om den är bra kommer den att slå igenom förr eller senare, så som jag ser det är det inte frågan om "om" utan om "när", anden är redan ute ur flaskan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 11 maj 2026 22:43
Det där tycker jag ser ut som Autopilot-beteende, inte FSD. Och jag har också råkat ut för en riktigt hård spökbromsning på EAP vid ett staket som såg väldigt likt ut det på ditt klipp.
Det jag menar är att det inte är någon skillnad på hur det fungerar i Sverige när det gäller grundläggande autopilotfunktioner mellan basic AP, EAP och FSD.
Autonom skrev: 11 maj 2026 22:43

Eftersom FSD aldrig varit tillåtet i Sverige utom för en väldigt begränsad testverksamhet så tvivlar jag starkt på att din lånebil hade det. (För jag tror inte du kopplat in något dosa som fuskar sig runt spärrarna.)
Jag skrev ju:
Om du menar i Sverige så:
Kanske inte tillräckligt tydligt, men som jag skrev kan man inte vara säker på att det alls blir något godkännande av FSD i Swe och i så fall vilka bilar det blir frågan om.

Jag antog att du förstod att jag menade total självkörningsförmåga, som Tesla kallar det i Sverige (översätter rätt bra till Full Self Driving, FSD, vilket är lite kortare att skriva).

Det är inte första gången just begreppet FSD krånglar i detta forum och jag vet inte ens vad jag kan kalla en svensk Tesla med köpt Total Självkörningsförmåga.
IMG_2248.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

En svensk Tesla med köpt Total Självkörningsförmåga kör exakt samma Autopilot mjukvara som alla andra Teslor, än så länge.

De kör inte FSD mjukvaran än.

Total Självkörningsförmåga paketet i Sverige är endast ett förköp, att den dagen FSDS blir tillåten i Sverige kommer bilens mjukvara bytas till den.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Vad hände med att bilens värde skulle öka exponentiellt? Kostnaden för FSD paketet var väl uppe i 100 000 dollar ett tag?

Det är kanske värt en engångskostnad på 1000kr idag med FSD enligt mig, så som det fungerar i Sverige idag.
Tesla Model 3 2019
Vispen74
elbilist

Inlägg av Vispen74 »

Låter oroande att inte Tesla inte kommer att ha samma filhållnings-assistans som samtliga andra bilar på marknaden har som standard.

Så här svarade Gemini på min fråga om det inte krävs filhållning i Europa? Jag hoppas svaret stämmer så det blir så för redan beställda bilar:

"**Svar:** Du har en väldigt bra poäng, men svaret ligger i den juridiska skillnaden mellan *komfort* och *säkerhet*. Det EU kräver i lag för att få sälja en ny bil är enbart **nödfilhållning** (Emergency Lane Keeping), inte den bekväma kontinuerliga filcentreringen som Tesla nu plockar bort.

**Motiv:**
* **Komfort vs. Säkerhet:** Den "Basic Autopilot" (Autosteer) som Tesla nu fasar ut är en *komfortfunktion* som mjukt och kontinuerligt håller bilen centrerad i sin fil när du cruisar på motorvägen. Den lagstadgade filhållningsassistansen (enligt EU:s GSR2-regler) är däremot en *säkerhetsfunktion* som endast griper in – ofta med ett ganska bryskt ryck i ratten – om du oavsiktligt är på väg att driva över en linje.

* **Teslas kryphål:** För att bilarna ska vara lagliga i Europa låter Tesla hela säkerhetspaketet ("Active Safety") vara kvar som standard. Det innebär att bilen fortfarande har nödfilhållning (Lane Departure Avoidance), autobroms och dödavinkelvarning. De raderar alltså bara bort den mjukvarudel som gör landsvägskörningen avkopplande.

* **Tvingar in kunder i FSD:** Strategin är precis det du misstänker. Genom att strypa standardbilen till att bara ha en vanlig adaptiv farthållare skapar Tesla en enorm försämring i grundupplevelsen. Vill man ha tillbaka filcentreringen tvingas man teckna den nya månadsprenumerationen på FSD (Supervised).

* **Nu händer det i Europa:** Tesla gjorde denna ändring i USA redan i januari 2026. För bara några dagar sedan (i mitten av maj) tog de för första gången bort autopiloten i en europeisk konfigurator, närmare bestämt i Nederländerna där FSD-prenumerationerna precis rullats ut. Resten av Europa och Sverige står sannolikt näst på tur.
Eftersom din Model Y-beställning lagts medan Basic Autopilot fortfarande står listad som standard i den svenska orderprocessen, har du dock din funktionalitet låst och säkrad i avtalet. Du slipper betala för FSD bara för att få bilen att hålla sig i filen på långresorna!"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag tycker det är girigt att ta bort basic autopilot för att tvinga folk att betala för att få samma funktion igen som ingått i många år. Extremt girigt.

Så det är ytterligare en spik i kistan, där jag direkt breddar vart jag tittar för nästa bilbyte.

Tråkigt eftersom en hel del av Teslas riktigt bra lösningar inte går få hos andra märken.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det är trist att Autosteer försvinner.

Jag tror dock det huvudsakligen är en mindre konspiratorisk anledning till detta, nämligen domen mot Tesla i Kalifornien i januari som sannolikt var det som utlöste att detta, samt NTSB rapport https://www.ntsb.gov/news/press-release ... 60331.aspx vilken anförs som ett skäl av BMW-sponsrade ETSC i deras öppna brev https://etsc.eu/letter-questions-on-rdw ... upervised/ som ett skäl att neka FSD. NTSB-rapporten behandlade f.ö. Fords Blue Cruise och inte Autopilot.

NTSB-rapporten öppnar dörrarna för stämningar mot Ford och konkurrerande filcentreringssystem som Tesla Autopilot där föraren misskött övervakningen, så ur Teslas perspektiv är det logiskt att ta bort Autopilot. Rättsligt så hade NTSB-rapporten gjort att man i USA skulle kunna argumenterat för att Tesla medvetet bortser från att funktionen riskerar människors liv.

I och med det öppna brevet från ETSC, där man med hänvisning till NTSB-rapporten ifrågasätter övervakningen i Teslabilarna, öppnar detta dörren för rättsprocesser även i EU, samt att TCMV skulle kunna slå ner på det tidigare godkännandet av Autopilot vid deras nästa möte, genom att dra tillbaka Autopilot från marknaden så eliminerar man den risken.

Och om NTSB-rapportens insinuerande att partiell automation försämrar säkerheten skulle vara korrekt och applicerbart på Autopilot så kan inte gärna Tesla fortsätta leverera den, och genom att dra bort den från marknaden slipper man bli inblandad i den disk diskussionen. Notera att om detta är ett säkerhetsproblem i praktiken är en politisk och inte tekniskt beslut, så det är lättbegripligt om Tesla vill fjärma sig från frågan.

Men det vore inte orimligt att tänka sig att det kommer någon form av ersättning för detta i framtiden, men baserat på FSD-stacken, för då kan Tesla garantera en betydligt bättre säkerhetsnivå. Förutsätter dock att FSD (Supervised) blir godkänd först.
carlf

Inlägg av carlf »

AAKEE skrev: 15 maj 2026 11:16
Jag tycker det är girigt att ta bort basic autopilot för att tvinga folk att betala för att få samma funktion igen som ingått i många år. Extremt girigt.

Så det är ytterligare en spik i kistan, där jag direkt breddar vart jag tittar för nästa bilbyte.

Tråkigt eftersom en hel del av Teslas riktigt bra lösningar inte går få hos andra märken.
Jag håller helt med. Dessutom, för mig som tjänstebilsförare blir det enkelt att helt sonika välja en annan bil som erbjuder välfungerande förarassistans här och nu, istället för att hoppas på något som funkar dåligt eller inte ens finns.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det ökar ju ännu mera värdet på de äldre bilarna där det ingår. Som AAKE skriver, suget att köpa en ny Tesla minskar för varje grej de plockar bort från de nya bilarna. Men nu hade jag ju ändå inte tänkt köpa ny bil så länge den här rullar och lever, är väldigt nöjd fortfarande 4 år in i bilägandet. Men en ny lockar inte och då har de ju ändå misslyckats..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

carlf skrev: 15 maj 2026 13:44

Jag håller helt med. Dessutom, för mig som tjänstebilsförare blir det enkelt att helt sonika välja en annan bil som erbjuder välfungerande förarassistans här och nu, istället för att hoppas på något som funkar dåligt eller inte ens finns.
Dock så kommer de andra vägassistanssystemen (inklusive Autopilot) att se ut som leksaker när de jämförs med FSD efter att det blivit tillåtet i EU.

Jag skulle säga att situationen med största sannolikhet är tillfällig.
Senast redigerad av Autonom, redigerad totalt 1 gånger.
manneson

Inlägg av manneson »

Handlar ju enbart om Elons triljardbonus.
Men han skjuter sig nog i foten som vanligt.

När försäljningen droppar så kommer de erbjuda det igen. Eller så kastar de med allt längre ”prova på” med FSD.
Får du tex 3 års FSD(och då menar jag den riktiga stacken) med en ny Tesla så skulle nog många tjänstebilsköpare bli sugna.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

manneson skrev: 15 maj 2026 14:00

Handlar ju enbart om Elons triljardbonus.
Men han skjuter sig nog i foten som vanligt.

När försäljningen droppar så kommer de erbjuda det igen. Eller så kastar de med allt längre ”prova på” med FSD.
Att det försvinner just ni inom EU beror nog mest på ETSC som indirekt har angripit det, se ovan.
carlf

Inlägg av carlf »

Autonom skrev: 15 maj 2026 13:59
carlf skrev: 15 maj 2026 13:44

Dock så kommer de andra vägassistanssystemen (inklusive Autopilot) att se ut som leksaker när de jämförs med FSD efter att det blivit tillåtet i EU.

Jag skulle säga att situationen med största sannolikhet är tillfällig.
Kanske. Kanske inte.
Baserat på upplevelsen och leverans på löften hittills, tillåter jag mig att vara avvaktande.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+1

För mig är det nu helt uteslutet att nästa bil blir en Tesla.
Kanske ska behålla nuvarande bil lite längre än tänkt istället.

Men det är väl inte osannolikt att Tesla kommer försämra nuvarande AP:n genom uppdateringar så den blir oanvändbar.
Allt för att tvinga fram en prenumeration så fattiglappen Elon kan få sin bonus så han får råd att sätta mat på bordet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015