Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad

Inlägg av SwedishAdvocate »

mussla skrev: 15 maj 2026 18:36
martinot skrev: 15 maj 2026 16:17
Leo skrev: 14 maj 2026 17:45
Som motpol.

Sålde min Renault R5 electric i veckan. 2025, stora 52kWh batteri, 1 år gammal, 950mil, nyservad. Helt i nyskick. Blåmetallic med blå klädsel (mest neutrala kombon) Techno + Säkerhetspaket + V-hjul GoodYear friktion på original plåtfälg + snygga original hjulsidor från Evolution + gummimattor. Bilen finns i Stockholm. EJ momssmittad =leasebar.

Skickade all info ovan + flera bilder på nytvättad bil från olika håll. Bilder på inredning/fälgar osv till flera olika handlare.

Resultat:

Carla = inte intresserad ge bud
Autohero = inte intresserad ge bud
Vi köper din bil = inga bud efter 3 dagar
Niemi bil = inte intresserad ge bud
Ett par mindre handlare jag har kontakt med = ej intresserade ge bud.
Renault Stockholm där jag köpte = köper ej in, enbart vid inbyte mot annan bil.
BMW handlaren där jag ska hämta min BMW= ointressant byta in den. De tipsade om
Bilia/Volvo som är granne till BMW-handlare = ej intresserad lägga bud.

Sen hade jag Riddermark/Kamux/Mobergs bil som alla bjöd 300”. Lyckades till slut få 305” av Kamux som då fick köpa den.
Känns som Renault inte är så attraktiv på andrahandsmarknaden som Tesla och andra elbilar.

Är det kanske den höga förbrukningen, eller frånvaro av OPD som bromsar?
OPD?

Operationalized Psychodynamic Diagnosis (OPD): Ett multiaxiellt psykodynamiskt diagnostiksystem för terapiplanering och forskning.Organizations of Persons with Disabilities
(OPDs): Organisationer som ägs och styrs av personer med funktionsnedsättning.Optics and Photonics Days
(OPD): En årlig nordisk fotonikkonferens.Optical Path Difference
(OPD): Inom optik, ett mått på prestanda hos linssystem.

Franska bilar har väl alltid lågt andrahandsvärde?
Antar att du skojar…

Men just in case… One pedal driving.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 15 maj 2026 18:39
mussla skrev: 15 maj 2026 18:36
martinot skrev: 15 maj 2026 16:17
Leo skrev: 14 maj 2026 17:45
Som motpol.

Sålde min Renault R5 electric i veckan. 2025, stora 52kWh batteri, 1 år gammal, 950mil, nyservad. Helt i nyskick. Blåmetallic med blå klädsel (mest neutrala kombon) Techno + Säkerhetspaket + V-hjul GoodYear friktion på original plåtfälg + snygga original hjulsidor från Evolution + gummimattor. Bilen finns i Stockholm. EJ momssmittad =leasebar.

Skickade all info ovan + flera bilder på nytvättad bil från olika håll. Bilder på inredning/fälgar osv till flera olika handlare.

Resultat:

Carla = inte intresserad ge bud
Autohero = inte intresserad ge bud
Vi köper din bil = inga bud efter 3 dagar
Niemi bil = inte intresserad ge bud
Ett par mindre handlare jag har kontakt med = ej intresserade ge bud.
Renault Stockholm där jag köpte = köper ej in, enbart vid inbyte mot annan bil.
BMW handlaren där jag ska hämta min BMW= ointressant byta in den. De tipsade om
Bilia/Volvo som är granne till BMW-handlare = ej intresserad lägga bud.

Sen hade jag Riddermark/Kamux/Mobergs bil som alla bjöd 300”. Lyckades till slut få 305” av Kamux som då fick köpa den.
Känns som Renault inte är så attraktiv på andrahandsmarknaden som Tesla och andra elbilar.

Är det kanske den höga förbrukningen, eller frånvaro av OPD som bromsar?
OPD?

Operationalized Psychodynamic Diagnosis (OPD): Ett multiaxiellt psykodynamiskt diagnostiksystem för terapiplanering och forskning.Organizations of Persons with Disabilities
(OPDs): Organisationer som ägs och styrs av personer med funktionsnedsättning.Optics and Photonics Days
(OPD): En årlig nordisk fotonikkonferens.Optical Path Difference
(OPD): Inom optik, ett mått på prestanda hos linssystem.

Franska bilar har väl alltid lågt andrahandsvärde?
Antar att du skojar…

Men just in case… One pedal driving.
Jag skojade faktiskt inte. Men så klart betyder det det. För mycket akronymer. Tack!
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror egentligen många gillar R5:an, särskilt de som provkört den. Den är riktigt trevlig att köra och känns ovanligt solid på ett tyskt vis! Att räckvidden är kass vintertid är nog inte så många som noterat eller så väsentligt för många kunder som kollar på den typen av bil/storlek. OPD tror jag inte är avgörande för de som söker den här typen av bil. Sen är ju "marknaden" generellt av tradition lite kallsinnig till begagnade franska bilar. Jag hade dock vissa små förhoppningar om att R5:an skulle var lite mer intressant.

Var mest förvånad att så många handlare inte ens ville ge ett bud samtidigt som de handlare som gjorde det faktisk bjöd ganska bra. Hade förväntat mig bud från betydligt fler handlare och att de skulle ligga i intervallet 250-295 ungefär, men de 4-5 seriösa handlare som ändå lade bud bjöd 290" och uppåt vilket var det som kändes så splittrat ihop med att andra inte ens vill lägga ett bud. Samtidigt trycker ju Renault ut privatleasingbilar på kampanj som gör att många spekulanter hamnar där.

Så inte helt lätt tolka marknaden idag.

Planen var ursprungligen att R5:an skulle ersätta vår Seat Mii som smidig stadsbil/2:a-bil. Men utifrån hur allt landade nu så känns Seat Miin som en fantastiskt prisvärd småbil som gör i princip samma jobb med bravur för närmare 1/3-del av pengen så därför väljer vi att behålla den istället.
BMW i3X, Seat Mii, Tesla Roadster. Best Volvo EX60 P12
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Har faktiskt aldrig fått frågan om en bil har OPD.

Överlägset vanligaste frågorna:
1. Räckvidd
2. Batterihälsa
3. Värmepump
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Leo skrev: 15 maj 2026 19:19
Tror egentligen många gillar R5:an, särskilt de som provkört den. Den är riktigt trevlig att köra och känns ovanligt solid på ett tyskt vis! Att räckvidden är kass vintertid är nog inte så många som noterat eller så väsentligt för många kunder som kollar på den typen av bil/storlek. OPD tror jag inte är avgörande för de som söker den här typen av bil. Sen är ju "marknaden" generellt av tradition lite kallsinnig till begagnade franska bilar. Jag hade dock vissa små förhoppningar om att R5:an skulle var lite mer intressant.

Var mest förvånad att så många handlare inte ens ville ge ett bud samtidigt som de handlare som gjorde det faktisk bjöd ganska bra. Hade förväntat mig bud från betydligt fler handlare och att de skulle ligga i intervallet 250-295 ungefär, men de 4-5 seriösa handlare som ändå lade bud bjöd 290" och uppåt vilket var det som kändes så splittrat ihop med att andra inte ens vill lägga ett bud. Samtidigt trycker ju Renault ut privatleasingbilar på kampanj som gör att många spekulanter hamnar där.

Planen var ursprungligen att R5:an skulle ersätta vår Seat Mii som smidig stadsbil/2:a-bil. Men utifrån hur allt landade nu så känns Seat Miin som en fantastiskt prisvärd småbil som gör i princip samma jobb med bravur för närmare 1/3-del av pengen så därför väljer vi att behålla den istället.
Tror många handlare resonerar på samma sätt som oss, dvs bättre att inte lägga bud alls än att lägga skambud. Kunder har ofta höga förväntningar vid inbyten och att då lägga bud som är orimligt långt från marknadspris vill man inte göra.

Personligen gillar jag också R5an och även Megane. Upplever dem som långt modernare än PSAs elbilar generellt sett.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 15 maj 2026 19:27
Leo skrev: 15 maj 2026 19:19

Tror många handlare resonerar på samma sätt som oss, dvs bättre att inte lägga bud alls än att lägga skambud. Kunder har ofta höga förväntningar vid inbyten och att då lägga bud som är orimligt långt från marknadspris vill man inte göra.

Personligen gillar jag också R5an och även Megane. Upplever dem som långt modernare än PSAs elbilar generellt sett.
Jo, jag gillar ju också R5, men jag skippade att se vidare på den när jag fick redan av grannen att den inte hade OPD. Förstår att jag kanske är lite unik, men för mig är avsaknad av OPD en 100% showstopper. Var största orsaken på sin tid att jag avstod Taycan. Kommer inte överväga R5 förens när den får OPD i någon kommande facelift. Konstigt nog så har dess Nissan-brandade Micra OPD, och så även storebror R4.

Vidare är inte bara OPD i sig tillräckligt för mig, utan jag är rätt noga med att bilen har en bra fin-tunad throttle-break mappning på gas/OPD-pedalen. Något som jag tycker Tesla, BMW och Volvo/Polestar alla är oerhört duktiga på, och som jag inte alls gillar lika mycket hos Stellantis/PSA- eller VAG/MEB-bilar (som exempel).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Ni som har lite koll på marknaden.... Vad tror ni man får för en M3LR 2022 i toppskick?

10 000 mil
7% degradering
Vit
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld