SwedishAdvocate skrev: ↑16 maj 2026 23:07
martinot skrev: ↑16 maj 2026 22:54
…] Jag älskar att köra våra elektriska Mini och M3, men de är tyvärr rätt begränsade gällande att lasta saker (men annars extremt nöjd med de, och enormt kul körglada bilar). Därav behovet för en billig privat, men ack så tråkig kategori av el-mellanklass-SUV. Finns det någon tristare kategori av bilar?
Men just nu med en iX3 i RWD och mer budgetversion osäker, och ganska långt borta, så är det nog MY som kvarstår som vettigaste alternativet, om det inte finns andra vettiga konkurrenter att föreslå (förutom Tesla och BMW).
Har för mig att du gillade kombibilar. Så om du har möjlighet att vänta lite så är ju nya i3 Touring på g. Tror även att du själv nämnt den i ett annat inlägg.
Behöver bilen nu i sommar och absolut senast levererad till oss nu i höst. Dels håller vi på att renovera kök och uteplats här hemma (skall även bygga ett riktigt utekök så småningom när vi renoverat klart vårt innekök från grunden). Dels så har jag köpt två stycken sjöbodar vid vår nya båthamn (vi behövde skaffa en ny båtplats då vi förra sommaren skaffade en segelbåt på 6 ton, men vår gamla båtplats som följde med huset bara klarar 2,5 ton), och skulle behöva både inreda dessa, bygga loft/andravåning, samt att slå ut vägg emellan dessa bodar. Så har tyvärr för många renoverings- och bygg-projekt på gång för att kunna vänta mycket längre till med en extra "lastbil" till familjen.
Behöver den egentligen helst redan nu.
Däremot så gillar jag verkligen BMWs elbilar! Älskar vår Mini, och tycker även mycket om vår nya i5 tjänstepulka som är bra på väldigt mycket (även om vissa missar med mobil-lås, infotainment och app, och med OPD-läge och andra inställningar som den inte minns - förhoppningsvis så kan mycket av detta lösa sig med ny mjukvara från BMW).
Ser därför verkligen fram emot nya NK i3. Det blir nog lagom till att ersätta min nuvarande Tesla M3 förmånsbil med en ny i3 om något år. Vill inte köpa någon ny M3 av politiska skäl.
Dessutom extra fint om den nya i3 kommer i Touring-version, då jag som du egentligen ogillar SUV:ar i körkänsla (även om praktiska att lasta) och jag samtidigt tycker att sedan-bilar är lite väl begränsade (lite väl bökiga att lasta med brevlådelucka, jämfört med kombi och hatchback, även om man vill skippa SUV för körkänslans skull).
Men gällande nuvarande nybilsköp som står för dörren gällande en privat (ej förmåns) "lastbil", så lutar det just nu enormt emot Model Y för 450 papp till 0% räntelån. Svårslaget pris som jag kan se det för en mycket praktisk bil. Blir nog att jag fortsätter med beställningen av denna, om inte något annat lika starkt och prisvärt alternativ dyker upp snart.
Skulle dock iX3 mot förmodan komma snabbare än vad folk här gissar, i en konkurrenskraftigt prissatt RWD-budgetversion, till sommaren eller hösten (som senast, inklusive med leverans), så är jag fortfarande enormt intresserad av det. Men ser tyvärr inte så ljust ut som jag förstår det av alla kloka människor här i tråden.
Stort tack för alla goda inspel och bra information ifrån alla iX3-kunniga här! Uppskattas stort!
Dessutom kul att se att nya iX3 blivit så enormt bra och väldigt uppskattad av många här!
Är bara trevligt med ett stort utbud av flera bra elbilar från olika tillverkare att välja emellan, och starkare konkurrens är alltid enormt positivt för oss kunder oavsett vilka av bilmodellerna och biltillverkarna vi föredrar och själva väljer i slutändan (aldrig bra om en enda tillverkare, som tex. Tesla, får "monopol" på bra, roliga, effektiva och praktiska elbilar).