Fredrik j skrev: ↑02 jun 2026 16:47
Diskussionen har sitt ursprung i kommentaren att EU inte vill godkänna FSD för att man producerar så dyra och dåliga bilar.
Så i detta fall alla typer av bilar.
Min kommentar var en replik i tråden på "
Försäljningen av amerikanska bilar i Europa är ju ganska blygsam. Kineserna säljer fler".
Att kineserna säljer fler elbilar är nog sant, om man räknar Volvo som kinesiskt (vilket jag håller med om är korrekt), men att Teslas försäljning i Europa skulle vara "blygsam" tycker jag inte stämmer riktigt.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-05-01/
Eftersom BEV ökar starkt i Europa nu i år, så blir det även en fördel för de tillverkare som fokuserar främst på elbilar.
https://www.reuters.com/business/tesla- ... 026-06-01/
Sedan misstänker jag att mer konservativa köpare som avstår ny teknik som nya elbilar till förmån för fossilbilar, kanske inte heller är de som är de troliga största köparna av FSD och liknande ny avancerad teknik. (Men nu är jag lite fördomsfull, och har inte data på detta.)
Gällande allmänt trenden så är det snarare så att det är VAG som sliter ekonomiskt och med sin vikande försäljning i Europa (och i Kina). VAG lägger ner tillverkning och avskedar personal. Tesla ökar tvärt emot VAG-koncernen produktionen i Europa och nyanställer tusentals personer för deras tyska fabriker.
Nu tycker jag hela denna diskussionen kanske inte är helt fokuserad på godkännande av FSD(s) i EU.
Men att påstå att en amerikansk tillverkare som Tesla är blygsamma försäljningsmässigt i Europa, och därmed alludera till att FSDs inte är potentiellt stort eller intressant (pga. att Tesla inte säljer) känns inte riktigt ärligt IMO. Oavsett hur mycket man ogillar Tesla och Musk (av religiösa skäl eller andra politiska skäl) så bör man hålla sig till sanning och fakta.
Nej, Tesla är inte en nischspelare bland Europeisk bilförsäljning, och bland aktiva och avancerade förarstödssystem. Tror tvärt om; FSDs är nog snarare ett av de mest omtalade, förväntade och diskuterade sådana system. Även här i Europa.