BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

bmwixxdrive50

Re: BMW iX3

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Smarve skrev: 07 jun 2026 15:42
bmwixxdrive50 skrev: 07 jun 2026 12:14
Det som jag tycker är irriterande med Tesla-fans är att målstolparna hela tiden flyttas.

Förr kunde man inte sätta laddnivå på en del elbilar men man kunde det på Tesla. Då var det jättebra att brukaren av bilen hade valfrihet. Nu kan man tydligen välja laddkurva på Neue Klasse. Då är det helt plötsligt dumt att lägga så många val på användaren...

Dvs samma grundfråga men olika utfall beroende på var Tesla råkar stå.

När Tesla ledde laddnings- och räckviddsracet så var det en jättestor konkurrensfördel. Nu när de inte gör det så är det helt plötsligt inte hela världen. Huvudsaken är att bilen drar lite el...

Och så det här med att småsaker som Tesla är ensamma om helt plötsligt blir deal breakers. Typ enpedalsbackning. Men man saknar aldrig saker som är skitbra från andra tillverkare. Det är bara dumt och onödigt... Typ Hud, elektriskt utfällbar dragkrok, bakaxelstyrning...

Det blir aldrig samma sak mellan typ BMW och Mercedes eftersom produkterna liknar varandra mycket mer. Folk fattar det. Rivaliteten är mer lekfull och skämtsam. "Gubbe i keps", "blinkersolja" osv. Tesla-folket är något helt annat.

Den stora rivaliteten inom BMW-kretsar är fortfarande fossilt vs elektriskt.
Att välja laddnivå i procent är inte samma sak som att strypa laddhastigheten. Tror du inte att många kommer att välja den lägre hastigheten, för att spara batteriet, av rädsla för att det annars ska åldras i förtid, jämfört med en bra BMS som väljer det åt användaren?

Är ju exakt samma sak som med laddnivån. Verkligen exakt.

Och den långsammare laddningen är snabbare än Teslas ändå så att...ingen kommer lida nämnvärt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Electron skrev: 07 jun 2026 16:26
martinot skrev: 07 jun 2026 15:07
Electron skrev: 07 jun 2026 05:56
Intressant att min lilla kommentar om Tesla fanboys nu har genererat en längre diskussion än BMW iX3 som tråden faktiskt handlar om 😀
Tja, varför starta och ta upp dessa sido-diskussioner, om du tycker de är onödiga?

Förstår faktiskt inte logiken bakom det att själv hela tiden göra en sak som man själv är emot?

Detta till skillnad från att jag har full förståelse för att Tesla inte passar alla, och att iX3 är ett mycket bättre val och bil för många. Det tycker jag inte alls är konstigt eller märkligt.

Nåja, jag brukar inte "nappa" på dessa "beten" (som jag också oftast tycker är totalt OT, infantila och helt onödiga), men var bara en kommentar att det från Tibors och forumets sida inte är något som helst krav att på man måste prata väl om varken Tesla, eller deras bilar. Detta var den enda missuppfattning/felaktiga ryktesspridningen som jag vill rätta till (resten med era märkeskrig/tjafs får ni andra fortsätta med, och är något som jag är totalt ointresserad av).

Men då inte ens detta gick fram, utan att uppleva att få kommenterar som enbart försöker "bråka" mer, så släpper jag detta här. Är inte heller någon fanboy av Tesla, även om jag gillar mycket med de. De tre senaste bilarna vi har skaffat har varit från BMW, och det var jag själv som startat exakt denna tråden en gång i tiden då jag själv gillar BMWs bilar mycket, och speciellt deras elbilar.
Jag tror egentligen inte problemet är att folk gillar Tesla. Problemet är att vissa verkar ta kritik mot Tesla personligare än kritik mot andra bilmärken.
Men vi behöver nog inte vara överens om det heller. Annars hade den här sidodiskussionen varit betydligt kortare 😉
Jösses! Vad blir nästa steg? Kanske Tobias Hübinette kommer in i tråden och föreläser om vit skörhet. :D

Om du verkligen tror att Teslaägare är mer lättkränkta; prova att gå in på valfritt märkesforum och skriv att deras bilar är dåliga och att de som försvarar dem är fanboys och lättkränkta och se vad som händer. Glöm inte att argumentera med felaktiga fakta.
Model Y LR AWD -24
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

mussla skrev: 07 jun 2026 19:33
Electron skrev: 07 jun 2026 16:26
martinot skrev: 07 jun 2026 15:07
Electron skrev: 07 jun 2026 05:56
Intressant att min lilla kommentar om Tesla fanboys nu har genererat en längre diskussion än BMW iX3 som tråden faktiskt handlar om 😀
Tja, varför starta och ta upp dessa sido-diskussioner, om du tycker de är onödiga?

Förstår faktiskt inte logiken bakom det att själv hela tiden göra en sak som man själv är emot?

Detta till skillnad från att jag har full förståelse för att Tesla inte passar alla, och att iX3 är ett mycket bättre val och bil för många. Det tycker jag inte alls är konstigt eller märkligt.

Nåja, jag brukar inte "nappa" på dessa "beten" (som jag också oftast tycker är totalt OT, infantila och helt onödiga), men var bara en kommentar att det från Tibors och forumets sida inte är något som helst krav att på man måste prata väl om varken Tesla, eller deras bilar. Detta var den enda missuppfattning/felaktiga ryktesspridningen som jag vill rätta till (resten med era märkeskrig/tjafs får ni andra fortsätta med, och är något som jag är totalt ointresserad av).

Men då inte ens detta gick fram, utan att uppleva att få kommenterar som enbart försöker "bråka" mer, så släpper jag detta här. Är inte heller någon fanboy av Tesla, även om jag gillar mycket med de. De tre senaste bilarna vi har skaffat har varit från BMW, och det var jag själv som startat exakt denna tråden en gång i tiden då jag själv gillar BMWs bilar mycket, och speciellt deras elbilar.
Jag tror egentligen inte problemet är att folk gillar Tesla. Problemet är att vissa verkar ta kritik mot Tesla personligare än kritik mot andra bilmärken.
Men vi behöver nog inte vara överens om det heller. Annars hade den här sidodiskussionen varit betydligt kortare 😉
Jösses! Vad blir nästa steg? Kanske Tobias Hübinette kommer in i tråden och föreläser om vit skörhet. :D

Om du verkligen tror att Teslaägare är mer lättkränkta; prova att gå in på valfritt märkesforum och skriv att deras bilar är dåliga och att de som försvarar dem är fanboys och lättkränkta och se vad som händer. Glöm inte att argumentera med felaktiga fakta.

Det finns ju inga sådana forum. Möjligen facebook-grupper. Men alla sådana är fortfarande i fasen fossilt vs elektriskt. Dvs man väljer hellre en fossilbil från konkurrenterna än en elbil från sitt märke...

Vad menar du är felaktigt?

För övrigt är det sinnessjukt att någon fortfarande vill förknippas med Elon Musk. Oavsett bilens kvaliteter.