Volvo EX60

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Volvo EX60

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 13 jun 2026 22:01
Fredrik j skrev: 13 jun 2026 17:39
manneson skrev: 13 jun 2026 14:29
Fredrik j skrev: 13 jun 2026 14:17
manneson skrev: 13 jun 2026 14:12

Volvo hade givetvis önskat att de kunde sälja lika mkt som Tesla och till de marginaler Tesla har.
Men det kan dom inte.
Dom hade behövt en lika minimalistisk och avskalad bil som tesla och jag tror du har helt rätt i att kunderna inte skulle köpa volvos model Y-kopia.
Jag tror det är bättre att satsa på mervärde. Vet du vilken marginal volvo har på EX60?
Det hade dom gjort om Volvo varit först.
Men Volvo var, liksom övriga marknaden, alltför saktfärdiga.
Volvo gjorde ju sedan ett försök med EX30 som är ännu mer avskalad, men too little too late…
Tveksamt om volvos varumärke/image hade kunnat sälja en model y.
Jag tror ex30 är för liten för att på riktigt konkurrera med model y.
EX30 är ju beviset på att de kan absolut tänka sig att sälja en bil som är väldigt otypisk Volvo, och dessutom ännu mer avskalad än MY.

Men Volvo har ju alltid varit ett av de företag som varit mest inspirerade av Tesla. Mycket mer än någon annan tillverkare.
Det gäller att balansera rätt. Plocka det som tillför något. Ta bra saker utan prestige. Ja, volvo har haft sitt stålbad när det gäller mjukvaruutveckling. Kommer man ut på andra sidan helskinnade har man ett försprång. Men ex60 måste fungera. Annars blir det tungt.
Personligen gillar jag inte hur intedningen blivit på en volvo. Hoppas man tar några steg tillbaka i framtiden
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

current skrev: 13 jun 2026 20:56
För min del var priset helt avgörande, hade inte BMW i4 kostat 250 tkr mer än min Model 3 hade jag hellre kört den.

Det var många år sen Tesla var en statusbil, det var på den tiden en Model S kostade en miljon och när man kom i en Model 3 trodde folk den kostade samma.

Något rätt gör Volvo som säljer 4 gånger så mycket bilar som Tesla i Sverige trots högre priser, sämre ränta, sämre mjukvara och sämre effektivitet.
Gillar många BMW (och vårt senaste bilköp är just en BMW), men jag var inte alls imponerad av i4. Hade den till låns ett antal dagar när jag hade vår Mini inne på service och garantiarbeten. Tyckte dels att den var mycket trängre på insidan än vår Model 3, men framför allt så blev jag extremt besviken på körkänslan och den dåliga känslan i styrningen. Tyckte inte den levde upp till att vara en BMW, och var en stor besvikelse för mig. Hade om jag gillat den starka funderingar på i4 som en ersättare för vår M3, men efter provkörning så absolut inte. Extremt tråkigt chassi och körkänsla.

Hoppas dock på att nya i3 på NK-plattformen kommer att bli en hitt. Med tanke på hur bra kritik som iX3 fått för just sin körkänsla, så tror jag också att det kommer ha chansen att bli en riktigt bra bil till skillnad från hur besviken jag blev på i4. Ser verkligen fram emot i3 i en prestandaversion!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Fredrik j skrev: 05 jun 2026 15:18
Äh, det är ju marknadsföring. Hur ofta har vi hört om ”cockpit design” i bilar. Interiören i flygplan är ju ofta noll estetik, bara funktion. Alu-plåt med mätare, skärmar, brytare i.
Men ändå är cockpit design ett positivt ord.
I Agree, jag besiktade Svärfars tidiga 9-3 i fredags, även den har ärvt ”Night panel”-knappen från Saab 900 som släcker ned allt utom de väsentligaste instrumenten nattetid. Minns jag rätt marknadsfördes det som en feature från Viggen när det begav sig… ;)
_________

Angående trådämnet så ligger det i farans riktning att jag beställer en EX60 Ultra P10 kommande vecka. Slutstriden för oss står mellan EX60, Ix3 och Zeekr 7GT. Personliga utvärderingen blev högst emotionellt baserad och de ”fåniga” argumenten är:

3 - Ix3. Möjligen mer av en förarens bil än EX60. Men för oss tog vi oss inte ens in till provkörningen, utanför Bavaria pekar min bättre hälft på en bil och säger: -”BMW som gjort så snygga bilar, hur kan de ens släppa ut något med en frontdesign som den där!”. Bilen hon pekade på var en Ix3, och jag argumenterar aldrig mot en estet. Så jag vände bilen innan vi ens klivit ut och lämnade stället.

2 - Zeekr 7GT. Jag tror GTn är den roligaste i trojkan och definitivt lägst i inköpspris och leasing tack vare 0%-ränta. 10 års garanti gör den sannolikt till ett gott köp. Att döma av vår 001 är den mycket välbyggd, men viss reservation finns för organisationens växtvärk som påverkar kapacitet och Support/Backoffice. Avgörande - vi är osäkra på om ett vettigt hundbur ryms på höjden där bak.

1 - EX60. Leveranstiden för P12 och Cross Country innebär lite för lång fördröjning. Mycket tyst och komfortabel, sannolikt bäst support (för oss) och en bekant förarmiljö och assistent, ungefär som en modernare variant av vår P2. Nackdelen är att verklig räckvidd lär bli ungefär som vår nuvarande 001, fördelen att den laddar betydligt snabbare under vettiga förutsättningar. Den dyrare leasingkostnaden lär hjälpas upp av lägsta procentuella förlusten i andrahandsvärde.

Intresseklubben kanske inte är direkt imponerade av argumenten ovan, men jag tycker väl att de illustrerar hur personliga preferenser och emotionella värderingar i slutändan påverkar våra val.

Det innebär också att jag fortsatt har full respekt för de som kommer fram till helt andra slutsatser :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 14 jun 2026 13:52
Fredrik j skrev: 05 jun 2026 15:18
Äh, det är ju marknadsföring. Hur ofta har vi hört om ”cockpit design” i bilar. Interiören i flygplan är ju ofta noll estetik, bara funktion. Alu-plåt med mätare, skärmar, brytare i.
Men ändå är cockpit design ett positivt ord.
I Agree, jag besiktade Svärfars tidiga 9-3 i fredags, även den har ärvt ”Night panel”-knappen från Saab 900 som släcker ned allt utom de väsentligaste instrumenten nattetid. Minns jag rätt marknadsfördes det som en feature från Viggen när det begav sig… ;)
Jo, det är givetvis nästan enbart PR det handlat om.
roffe_s skrev: 14 jun 2026 13:52
3 - Ix3. Möjligen mer av en förarens bil än EX60. Men för oss tog vi oss inte ens in till provkörningen, utanför Bavaria pekar min bättre hälft på en bil och säger: -”BMW som gjort så snygga bilar, hur kan de ens släppa ut något med en frontdesign som den där!”. Bilen hon pekade på var en Ix3, och jag argumenterar aldrig mot en estet. Så jag vände bilen innan vi ens klivit ut och lämnade stället.
Visst kanske det inte är värdens snyggaste bil, men tycker inte heller att det är brutalt ful. Har ett par iX3 här redan i grannskapet, och som jag sett på parkeringarna vid närbutikerna, och för mig växer den lite utseendemässigt med tiden ju mer man ser den.

Är inte helt kompis med baklyktorna som jag fortfarande inte är helt förtjust i, men tycker att fronten växer allt mer och lite mer tilltalande.

Men det sagt så tycker jag personligen nästan att det är viktigare med en vackert designad interiör som man trivs i. Det är ju den man som förare (och passagerare) ser 98% av tiden, och inte exteriören.

Kan också vara värt att tänka på. Speciellt om man köper bilen för att främst själv trivas i den (och inte för att främst imponera på grannarna). Då blir interiören och dess design för mig en faktor 10x viktigare än exteriören (även om den inte får vara så ful exteriört att man ogillar/hatar bilen).

Detta sagt så tycker jag nog att EX60, förutom ratten (men är ju ännu fulare rattar på iX3), har den vackraste interiören.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 14 jun 2026 16:00
Visst kanske det inte är värdens snyggaste bil, men tycker inte heller att det är brutalt ful. Har ett par iX3 här redan i grannskapet, och som jag sett på parkeringarna vid närbutikerna, och för mig växer den lite utseendemässigt med tiden ju mer man ser den.

Är inte helt kompis med baklyktorna som jag fortfarande inte är helt förtjust i, men tycker att fronten växer allt mer och lite mer tilltalande.
Precis så brukar det vara för mig och bildesign. Bilar jag tycker är riktigt snygga tycker jag sällan är snygga första gången. Det behöver mogna. Just iX3 tycker jag växer.