Fredrik j skrev: ↑05 jun 2026 15:18
Äh, det är ju marknadsföring. Hur ofta har vi hört om ”cockpit design” i bilar. Interiören i flygplan är ju ofta noll estetik, bara funktion. Alu-plåt med mätare, skärmar, brytare i.
Men ändå är cockpit design ett positivt ord.
I Agree, jag besiktade Svärfars tidiga 9-3 i fredags, även den har ärvt ”Night panel”-knappen från Saab 900 som släcker ned allt utom de väsentligaste instrumenten nattetid. Minns jag rätt marknadsfördes det som en feature från Viggen när det begav sig…

_________
Angående trådämnet så ligger det i farans riktning att jag beställer en EX60 Ultra P10 kommande vecka. Slutstriden för oss står mellan EX60, Ix3 och Zeekr 7GT. Personliga utvärderingen blev högst emotionellt baserad och de ”fåniga” argumenten är:
3 - Ix3. Möjligen mer av en förarens bil än EX60. Men för oss tog vi oss inte ens in till provkörningen, utanför Bavaria pekar min bättre hälft på en bil och säger: -”BMW som gjort så snygga bilar, hur kan de ens släppa ut något med en frontdesign som den där!”. Bilen hon pekade på var en Ix3, och jag argumenterar aldrig mot en estet. Så jag vände bilen innan vi ens klivit ut och lämnade stället.
2 - Zeekr 7GT. Jag tror GTn är den roligaste i trojkan och definitivt lägst i inköpspris och leasing tack vare 0%-ränta. 10 års garanti gör den sannolikt till ett gott köp. Att döma av vår 001 är den mycket välbyggd, men viss reservation finns för organisationens växtvärk som påverkar kapacitet och Support/Backoffice. Avgörande - vi är osäkra på om ett vettigt hundbur ryms på höjden där bak.
1 - EX60. Leveranstiden för P12 och Cross Country innebär lite för lång fördröjning. Mycket tyst och komfortabel, sannolikt bäst support (för oss) och en bekant förarmiljö och assistent, ungefär som en modernare variant av vår P2. Nackdelen är att verklig räckvidd lär bli ungefär som vår nuvarande 001, fördelen att den laddar betydligt snabbare under vettiga förutsättningar. Den dyrare leasingkostnaden lär hjälpas upp av lägsta procentuella förlusten i andrahandsvärde.
Intresseklubben kanske inte är direkt imponerade av argumenten ovan, men jag tycker väl att de illustrerar hur personliga preferenser och emotionella värderingar i slutändan påverkar våra val.
Det innebär också att jag fortsatt har full respekt för de som kommer fram till helt andra slutsatser