Den här Superchargern suger

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8553
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Den här Superchargern suger

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har installerat en gratis dammsugare vid Supercharger stationen i tyska Pforzheim utanför Stuttgart. Folk som stannar för att ladda kan passa på att dammsuga bilen. Samma station har även en egen Tesla lounge med toa, varuautomater, spelhörna för barnen och till och med en pizzabakar-automat.

Vi hoppas verkligen Tesla kommer utrusta fler laddstationer med dammsugare. Gudarna ska veta min stackars Model Y är i skriande behov av lite rengöring. Men allra högst upp på önskelistan är nog ändå en hink med vatten och fönsterskrapa. Man känner sig alltid lite obekväm när man kör in på en bensinmack bara för att rengöra rutan från alla döda insekter.



Source: https://teslaclubsweden.se/den-har-superchargern-suger/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8459
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av fth »

Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1861
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av Franz »

Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Driver sajten Car.info
manneson
Inlägg: 2306
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av manneson »

IMG_1934.jpeg
I Vietnam har Vinfast biltvätt på sina stationer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10790
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av mikebike »

Bensinmackar har ofta dammsugare, luftpåfyllning och försäljning av spolarvätska. T.o.m. torkarblad ibland.

Det känns lite pinsamt att svänga in på en bensinmack bara för att pumpa däcken. :oops:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8553
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av TiborBlomhall »

fth skrev: 23 jun 2026 08:20
Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
Toppentips!

Vad är det för fönsterrengöring du har? Vanlig fönsterputs, spolarvätska, någon sån där special insektsmedel man kan köpa på bensinmack eller bara vatten med lite diskmedel? Hur går det med flaskan på vintern?
bmwixxdrive50
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av bmwixxdrive50 »

mikebike skrev: 23 jun 2026 09:51
Bensinmackar har ofta dammsugare, luftpåfyllning och försäljning av spolarvätska. T.o.m. torkarblad ibland.

Det känns lite pinsamt att svänga in på en bensinmack bara för att pumpa däcken. :oops:

Pinsamt? Varför då? De flesta mackar har ju nån slags laddare numera också.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10790
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av mikebike »

bmwixxdrive50 skrev: 23 jun 2026 12:08
mikebike skrev: 23 jun 2026 09:51
Bensinmackar har ofta dammsugare, luftpåfyllning och försäljning av spolarvätska. T.o.m. torkarblad ibland.

Det känns lite pinsamt att svänga in på en bensinmack bara för att pumpa däcken. :oops:

Pinsamt? Varför då? De flesta mackar har ju nån slags laddare numera också.
Ja, men där laddar jag inte. Ibland köper jag spolarvätska bara för att "göra rätt för mig".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 2306
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av manneson »

fth skrev: 23 jun 2026 08:20
Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
Många verkar vilja ha kliniskt rena rutor jämt.
Själv störs jag inte så mkt av lite insektsmos.
Rutorna blir ju rena när det regnar samt när man tvättar bilen. 🤷‍♂️
Använder sällan spolarvätska, räcker med en påfyllning per år ungefär.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 365
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av matsm »

Är en sån som irriterar mig på en skitig bilruta så perfekt syssla vid laddstoppen. ;)
Nu på sommaren så ligger den en färdigblandad dunk spolarvätska i frunken + Biltemas fönsterskrapa. Även en liten köksrengöringssvamp (ska vara vit, inte grön som riskera repa) för ingrodda insekter på rutan. Funkar kanon att rengöra rutan med! :)
Model Y AWD Juniper 2025, quicksilver
Tidigare ägare av Model 70D 2015, midnight silver metallic
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12284
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av martinot »

Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Jag har en sådan här batteridriven handhållen kompressor i alla våra bilar (oavsett om som nu bara el, eller tidigare hybrider/ICE).

Men visst är det bra om det även kan finns även på laddstationer precis som på bensinmackar. Bara att jag gillar att enkelt kunna fylla på rätt tryck, samt att slippa köa till tryckluften på mack eller att ens orka leta upp tryckluftstationen.

Även hemma så är jag för lat för att tar fram stor kompressor och slang från garaget. Blir därför att jag nästan alltid använder dessa som jag har enkelt tillgängliga i bilen. :D

Kan rekommendera någon av dessa två varianter som vi använder och har i våra bilar:

Bild

Bild
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av SIR N »

martinot skrev: 23 jun 2026 15:40
Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Jag har en sådan här batteridriven handhållen kompressor i alla våra bilar (oavsett om som nu bara el, eller tidigare hybrider/ICE).

Men visst är det bra om det även kan finns även på laddstationer precis som på bensinmackar. Bara att jag gillar att enkelt kunna fylla på rätt tryck, samt att slippa köa till tryckluften på mack eller att ens orka leta upp tryckluftstationen.

Även hemma så är jag för lat för att tar fram stor kompressor och slang från garaget. Blir därför att jag nästan alltid använder dessa som jag har enkelt tillgängliga i bilen. :D

Kan rekommendera någon av dessa två varianter som vi använder och har i våra bilar:

Bild

Bild
I bilen ligger en som får ström från cigg-uttaget. Hade jag haft en laddbar hade den garanterat laddat ur sig när jag väl hade behövt den.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12284
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av martinot »

SIR N skrev: 23 jun 2026 15:49
I bilen ligger en som får ström från cigg-uttaget. Hade jag haft en laddbar hade den garanterat laddat ur sig när jag väl hade behövt den.
I trunken ligger en sådan 12V-kompressor (från Tesla respektive BMW), men jag orkar aldrig plocka fram de. Är så mycket smidigare att ta fram den handhållna kompressorn som ligger i sidofacket på våra främre högerdörrar.

SIR N skrev: 23 jun 2026 15:49
Hade jag haft en laddbar hade den garanterat laddat ur sig när jag väl hade behövt den.
Märkligt.

Våra har aldrig laddat ut sig om vi inte aktivt använt de (och efter användning så laddas de enkelt i bilens mittkonsol med USB-C-kabel).

Men du kanske haft otur med andra tillverkare, eller just ditt exemplar?

De vi har är ifrån Xiaomi respektive Bosch.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av SIR N »

martinot skrev: 23 jun 2026 16:00
SIR N skrev: 23 jun 2026 15:49
I bilen ligger en som får ström från cigg-uttaget. Hade jag haft en laddbar hade den garanterat laddat ur sig när jag väl hade behövt den.
I trunken ligger en sådan 12V-kompressor (från Tesla respektive BMW), men jag orkar aldrig plocka fram de. Är så mycket smidigare att ta fram den handhållna kompressorn som ligger i sidofacket på våra främre högerdörrar.

SIR N skrev: 23 jun 2026 15:49
Hade jag haft en laddbar hade den garanterat laddat ur sig när jag väl hade behövt den.
Märkligt.

Våra har aldrig laddat ut sig om vi inte aktivt använt de (och efter användning så laddas de enkelt i bilens mittkonsol med USB-C-kabel).

Men du kanske haft otur med andra tillverkare, eller just ditt exemplar?

De vi har är ifrån Xiaomi respektive Bosch.
Jag har en Xiaomi för hemmabruk. Ser ingen anledning att ha med den i bilen. Är det nödsituation ute på färd (peppar peppar, har inte hänt) så blir det biltema-pumpen med kabel.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av Lophornis »

Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Däcken ska aldrig pumpas varma.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 31 jan 2026 11:04

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av leolulz »

Lophornis skrev: 23 jun 2026 17:04
Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Däcken ska aldrig pumpas varma.
Vad skulle problemet med det vara?
M3P -26
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10790
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av mikebike »

leolulz skrev: 23 jun 2026 17:12
Lophornis skrev: 23 jun 2026 17:04
Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Däcken ska aldrig pumpas varma.
Vad skulle problemet med det vara?
Att man får för lågt tryck när de kallnar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 31 jan 2026 11:04

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av leolulz »

mikebike skrev: 23 jun 2026 17:14
leolulz skrev: 23 jun 2026 17:12
Lophornis skrev: 23 jun 2026 17:04
Franz skrev: 23 jun 2026 09:39
Tryckluft för däcken också så har vi allt vi behöver :D
Däcken ska aldrig pumpas varma.
Vad skulle problemet med det vara?
Att man får för lågt tryck när de kallnar.
Det är jag mycket väl medveten om, men med lite enkel matematik kan man komma runt det om man nu gör någon form utav "referenspumpning" med varma däck. Men de flesta som byter däck själv gör det med kalla däck antingen hemma eller på lokala macken.

Ett påstående som "Däcken ska aldrig pumpas varma." kan ju tolkas på många sätt beroende på erfarenhet, de kanske exploderar? Och varför skulle mina däck vara varma för att jag står vid en elbils laddare?

Jag var givetvis mest nyfiken på motiveringen utav inlägget :)
M3P -26
Användarvisningsbild
PSMKA
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 27 jul 2025 18:10

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av PSMKA »

fth skrev: 23 jun 2026 08:20
Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
Smart! Kör du fönsterputs eller bara vatten? Det funkar utan att behöva gnugga?
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av Holve »

bmwixxdrive50 skrev: 23 jun 2026 12:08
mikebike skrev: 23 jun 2026 09:51
Bensinmackar har ofta dammsugare, luftpåfyllning och försäljning av spolarvätska. T.o.m. torkarblad ibland.

Det känns lite pinsamt att svänga in på en bensinmack bara för att pumpa däcken. :oops:

Pinsamt? Varför då? De flesta mackar har ju nån slags laddare numera också.
Är nog rätt många som inte vill besöka någon som lever på att sälja olja eller ännu värre bidra till deras kassa.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8459
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av fth »

PSMKA skrev: 23 jun 2026 17:28
fth skrev: 23 jun 2026 08:20
Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
Smart! Kör du fönsterputs eller bara vatten? Det funkar utan att behöva gnugga?
Jag har oftast färdigblandad ONR i flaskan, den funkar både som fönsterputs och snabbtvätt för övriga bilen.

Spruta på, gnussa lite med svampsidan, kara av med skrapan, och snygga till lite med mikrofiber, så blir det kanon.

Nu med 40° i luften så dunstar det förstås hyfsat fort, så man får skynda sig lite. :D

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8459
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av fth »

Re: luften, så har jag också alltid en Ryobi One+ kompressor i frunken, jag tror knappt jag svängt in på en mack sen jag skaffade elbil.

Både kompressor och fönsterputs var bra conversation starters på SuC i början, nu är det kanske inte riktigt lika personligt längre, men det händer fortfarande att jag lånar ut till medtrafikanter.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8459
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 23 jun 2026 12:01
fth skrev: 23 jun 2026 08:20
Jag har haft en sprutflaska med fönsterrengöring och en fönsterskrapa i frunken från dag 1 och lånat ut den många gånger på SuC under mina resor.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000041310

/fth
Toppentips!

Vad är det för fönsterrengöring du har? Vanlig fönsterputs, spolarvätska, någon sån där special insektsmedel man kan köpa på bensinmack eller bara vatten med lite diskmedel? Hur går det med flaskan på vintern?
Oftast blandar jag lite ONR i flaskan, det kan man tvätta hela bilen med (jag har skrivit någon/några trådar om det tidigare).

Jag har också en blå Biltema-dunk med spolarvätska i frunken, den klarar förstås kylan (rätt blandad), men sprutflaskan tar jag in på vintern, inte så mycket insekter då.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000021050

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av enoch85 »

Jag har *alltid* en sån här flaska i bilen. Guld värt, funkar varje gång!

https://sonax.se/products/insect-star
233400ny.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12284
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Den här Superchargern suger

Inlägg av martinot »

SIR N skrev: 23 jun 2026 16:54
Jag har en Xiaomi för hemmabruk. Ser ingen anledning att ha med den i bilen. Är det nödsituation ute på färd (peppar peppar, har inte hänt) så blir det biltema-pumpen med kabel.
Använder det inte på färden för stanna och akut pumpa däcken plötsligt eller något sådant. Inte alls.

Utan mest när jag någon gång behöver fylla på däcken. Oftast på parkeringen hemma, på parkering på jobbet eller någon annan stans som jag ändå stannat, som tex. vid en mack för att köpa kopp eller gå på toaletten, eller just när jag laddar på SuC/annan laddplats (som diskuterades här i tråden) och ändå har lite tid över.

Är smidigt att ha tillgång till det och passa på om man ändå stannat och är vid bilen. Men det är absolut inte något nödvändigt eller något måste. Håller helt med dig där.

Precis som sprayflaska för rengöring som tipsats om, eller en flaska extra spolarvätska på vinterhalvåret, så är det mest en ren bekvämlighets sak. :)
SIR N skrev: 23 jun 2026 16:54
Är det nödsituation ute på färd (peppar peppar, har inte hänt) så blir det biltema-pumpen med kabel.
Skall inte säga aldrig, men var ca 20+ år sedan jag hade en pyspunktering senast (på en gammal bensin V70N).

Aldrig hänt någon av mina Teslor eller andra elbilar kan jag säga ivf. Finns en orsak till att ingen använder reservdäck numera. Är helt enkelt extremt ovanligt med punktering.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP