Y har halvkombibaklucka. ID.7 finns också i en version med halvkombibaklucka. Och den versionen av ID.7 har ett Cd på 0,23. Det räcker för att ge ID.7 med halvkombibaklucka ett lägre totalt luftmotstånd än vad Y har.tesla newbie skrev: ↑22 jun 2026 09:26Lyckligtvis finns ju tyska ADAC som mäter bagagevolym på alla testade bilar. Så här ser siffrorna ut för ID7 tourer (https://assets.adac.de/image/upload/Aut ... motion.pdf):SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2026 23:35Höjdsiffran för ID.7 Tourer i den där grafiken är missvisande. Det enda som är 1551 mm högt på ID.7 Tourer är railsen. Resten av bilen är 1536 mm hög. Alltså är höjdskillnaden jämfört med Y nästan 9 cm (8,8 cm).martinot skrev: ↑21 jun 2026 21:45Det som är extra märkligt är att om man kikar på både storlek och på luftmotståndet, så är egentligen inte Model Y (trots att de officiellt kallar sig SUV) så väldigt mycket större eller sämre än ID7 som vi hade uppe som ett bra belysande och jämförande exempel i diskussionen (trots att man officiellt kallar sig kombi).
[Två bilder.]
Så jag tycker kanske att man nog bör kika lite mer på verklig förbrukning i jämförelser mellan olika (el)bilar, och lite mindre på vilka katalogbenämningar som de har valt att marknadsföra sig under (SUV, CUV, Kombi/Tourer, etc).
Sen är det väl som vanligt att volymangivelsen för Teslans bagageutrymme har tagits fram genom att tänka sig Y's bagageutrymme som ett akvarium, där allt utrymme upp till taket ingår i den angivna volymen.
På ID.7:an å andra sidan anger värdet det som ryms under insynsskyddet. Således är skillnaden mindre i praktiken. Skulle inte förvåna mig om det rent av är ID.7 Tourer som har det större bagageutrymmet…
- Under insynskydd med lastgolv i lägre position: 470 liter
- Totalt till taket med lastgolv i lägre position: 600 liter
- Under golvet 20 liter
Så totalt alltså 620 liter
Model Y (https://assets.adac.de/image/upload/Aut ... -range.pdf):
- Under insynskydd: 420 liter
- Totalt till taket: 540 liter
- Under golvet: 105 liter
- Frunk: 80 liter
Totalt: 725 liter
Så totalt sett är Model Y avsevärt rymligare men själva bagageutrymmet är större på ID7.
När det gäller aerodynamiken så har Model Y en frontarea på 2,66 m2 enligt CoC (https://tff-forum.de/t/model-y-refresh- ... 72316/4280). Cd-värdet är 0,22 enligt google. Så totalt luftmotstånd är: 0,22 * 2,66 = 0,5852
VW ID7 tourer har (https://www.vwpress.co.uk/assets/applic ... -final.pdf): 0, 25 * 2,46 = 0,615
Så även fast Model Y har en större frontarea så har den ändå lägre totalt luftmotstånd på grund av lägre luftmotståndskoefficient.
Sista parametern för förbrukning är vikt. Model Y Long range AWD väger 2080 kg. VW ID 7 GTX tourer väger 2406 kg.
Så Model Y lär sannolikt vara den effektivare bilen. Förbrukning bestäms av luftmotstånd, vikt och rullmotstånd.
Performance, faktisk räckvidd 730km
Moderator: Redaktion
-
SwedishAdvocate
Re: Performance, faktisk räckvidd 730km
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
tesla newbie
Absolut, men ID7 med halvkombibaklucka rymmer mindre än kombiversionen och därmed också mindre än Model Y. Men det är klart att det finns mer aerodynamiska bilar än Model Y, men få, skulle jag hävda, som erbjuder samma kombination av aerodynamik och utrymme.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jun 2026 12:48Y har halvkombibaklucka. ID.7 finns också i en version med halvkombibaklucka. Och den versionen av ID.7 har ett Cd på 0,23. Det räcker för att ge ID.7 med halvkombibaklucka ett lägre totalt luftmotstånd än vad Y har.tesla newbie skrev: ↑22 jun 2026 09:26Lyckligtvis finns ju tyska ADAC som mäter bagagevolym på alla testade bilar. Så här ser siffrorna ut för ID7 tourer (https://assets.adac.de/image/upload/Aut ... motion.pdf):SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2026 23:35Höjdsiffran för ID.7 Tourer i den där grafiken är missvisande. Det enda som är 1551 mm högt på ID.7 Tourer är railsen. Resten av bilen är 1536 mm hög. Alltså är höjdskillnaden jämfört med Y nästan 9 cm (8,8 cm).martinot skrev: ↑21 jun 2026 21:45Det som är extra märkligt är att om man kikar på både storlek och på luftmotståndet, så är egentligen inte Model Y (trots att de officiellt kallar sig SUV) så väldigt mycket större eller sämre än ID7 som vi hade uppe som ett bra belysande och jämförande exempel i diskussionen (trots att man officiellt kallar sig kombi).
[Två bilder.]
Så jag tycker kanske att man nog bör kika lite mer på verklig förbrukning i jämförelser mellan olika (el)bilar, och lite mindre på vilka katalogbenämningar som de har valt att marknadsföra sig under (SUV, CUV, Kombi/Tourer, etc).
Sen är det väl som vanligt att volymangivelsen för Teslans bagageutrymme har tagits fram genom att tänka sig Y's bagageutrymme som ett akvarium, där allt utrymme upp till taket ingår i den angivna volymen.
På ID.7:an å andra sidan anger värdet det som ryms under insynsskyddet. Således är skillnaden mindre i praktiken. Skulle inte förvåna mig om det rent av är ID.7 Tourer som har det större bagageutrymmet…
- Under golvet 20 liter
Så totalt sett är Model Y avsevärt rymligare men själva bagageutrymmet är större på ID7.
När det gäller aerodynamiken så har Model Y en frontarea på 2,66 m2 enligt CoC (https://tff-forum.de/t/model-y-refresh- ... 72316/4280). Cd-värdet är 0,22 enligt google. Så totalt luftmotstånd är: 0,22 * 2,66 = 0,5852
VW ID7 tourer har (https://www.vwpress.co.uk/assets/applic ... -final.pdf): 0, 25 * 2,46 = 0,615
Så även fast Model Y har en större frontarea så har den ändå lägre totalt luftmotstånd på grund av lägre luftmotståndskoefficient.
Sista parametern för förbrukning är vikt. Model Y Long range AWD väger 2080 kg. VW ID 7 GTX tourer väger 2406 kg.
Så Model Y lär sannolikt vara den effektivare bilen. Förbrukning bestäms av luftmotstånd, vikt och rullmotstånd.
-
tesla newbie
Finns hur mycket siffror som helst, både för ID7 och Model Y här:bmwixxdrive50 skrev: ↑22 jun 2026 10:33Packar man sånt som får plats i en frunk eller under golvet så är Y rymligare. Men om man har hund, spelar golf eller skjutsar andra skrymmande saker så är id.7 rymligare.tesla newbie skrev: ↑22 jun 2026 09:26Lyckligtvis finns ju tyska ADAC som mäter bagagevolym på alla testade bilar. Så här ser siffrorna ut för ID7 tourer (https://assets.adac.de/image/upload/Aut ... motion.pdf):SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2026 23:35Höjdsiffran för ID.7 Tourer i den där grafiken är missvisande. Det enda som är 1551 mm högt på ID.7 Tourer är railsen. Resten av bilen är 1536 mm hög. Alltså är höjdskillnaden jämfört med Y nästan 9 cm (8,8 cm).martinot skrev: ↑21 jun 2026 21:45Det som är extra märkligt är att om man kikar på både storlek och på luftmotståndet, så är egentligen inte Model Y (trots att de officiellt kallar sig SUV) så väldigt mycket större eller sämre än ID7 som vi hade uppe som ett bra belysande och jämförande exempel i diskussionen (trots att man officiellt kallar sig kombi).
[Två bilder.]
- Under golvet 20 liter
Du behöver ju inte teoretisera förbrukningen. Det finns väl faktiska siffror?
Vid en första anblick så verkar ID7 med halvkombilucka vara något snålare än Model Y LR och ID7 GTX kombi är något törstigare.
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Id.7
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
bmwixxdrive50
Nästan rörande att se hur viktigt det verkar ha blivit att Tesla gör de snålaste elbilarna... När de inte längre är bäst på nåt annat.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag har alltid gillat (och därmed prioriterat) effektiva prylar, oavsett om bilar, bärbara datorer, telefoner, etc.bmwixxdrive50 skrev: ↑22 jun 2026 15:14Nästan rörande att se hur viktigt det verkar ha blivit att Tesla gör de snålaste elbilarna... När de inte längre är bäst på nåt annat.
Gällande elbilar så gillar jag själv just BMW/Mini, bland flera orsaker (precis som det är flera orsaker till att jag gillar Tesla), pga. deras effektiva bilar och drivlinor. Ett klart plus för BMW och Mini.
Skulle därmed även säga att det inte längre är unikt ens för Tesla med att ha effektiva bilar med hög verkningsgrad. BMW Neue Klasse är där redan nu i dag, och snart även Mercedes skulle jag tippa på (de är inte långt ifrån BMW och Tesla med tex. CLA som är grymt effektiv).
Poängen är att jag tycker inte att man alltid skall vägra och automatiskt utesluta en bilmodell enbart för att den kallas "SUV" istället för "kombi" i marknadsföringsmaterialet eller på beställningssidan.
Oavsett bilmärke.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Är nog bara ni som tolkar det så.bmwixxdrive50 skrev: ↑22 jun 2026 15:14Nästan rörande att se hur viktigt det verkar ha blivit att Tesla gör de snålaste elbilarna... När de inte längre är bäst på nåt annat.
För mig är Tesla fortfarande överlägset bästa bilen, men förstår att andra kan tycka annat.
- Sentry mode och dashcam är ett måste, saknas på andra bilar.
- Noll service, värt mycket att slippa onödig service, all garanti gäller ändå, saknas på andra bilar.
- Går väldigt snålt som visas här i tråden.
- 1020hk på Plaid och går bekvämt, plats för hela familjen, finns ingen konkurrent ens 5 år efter den kom
- Model Y standard, finns ingen mer prisvärd bil
Sen får man på köpet en fin kombination av bästa navigationen och enkelt/smart UI, camp mode med bio bak och fram, släng in en madrass så han man en säng klar, stabil app, om service behövs så kommer dom i de flesta fall hem till dig eller jobbet gratis.
Varje gång jag kör en annan elbil så blir jag förvånad att dom fortfarande ligger så långt efter, speciellt mjukvarumässigt.
Åttonde året med 6 olika Teslor, i princip helt felfria och ett par tusenlappar i service, 12v batteri och kupéfilter.
Mycket problem men många andra märken.
I början sa man att Tesla kan ju inte göra bilar, det stämde om man kollade panel gaps och rätt mycket problem med tidiga S och X.
Idag tycker jag man kan säga att ingen annna kan göra lika bra elbilar som Tesla, visst andra kan vara bättre på några punkter men på totalen slår ingen Tesla.
Kolla försäljningsstatistiken.
Kollar man FSD Supervised klipp på youtube så fattar man hur långt Tesla är före andra även på den punkten.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
toppo
- elbilist
Varje gång jag åker i en Tesla blir jag fascinerad över hur den kan vara så populär. Senast över att mjukvaran har så små knappar, att det blir trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten. Detta var en Juniper. De saker du listar som sentry, noll service, snålast på marknaden, mest hästar på marknaden eller billigast på marknaden är alla totalt ointressanta för mig.
För övrigt anser jag att Google automotive med stora tydliga touchytor, Google Maps ocu tredjeparts-appar är avsevärt bättre än Teslas UI.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Dexter86
- Teslaägare
Och därför … mina damer och herrar … *trumvirvel* finns det olika bilar för alla
tadaaaaaaa
-
manneson
Och du kör en id4? ”Små knappar, trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten” är ju inte bättre där, snarare värre.toppo skrev: ↑23 jun 2026 06:31Varje gång jag åker i en Tesla blir jag fascinerad över hur den kan vara så populär. Senast över att mjukvaran har så små knappar, att det blir trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten. Detta var en Juniper. De saker du listar som sentry, noll service, snålast på marknaden, mest hästar på marknaden eller billigast på marknaden är alla totalt ointressanta för mig.
För övrigt anser jag att Google automotive med stora tydliga touchytor, Google Maps ocu tredjeparts-appar är avsevärt bättre än Teslas UI.
Inte har den Google automotive heller.
Innan dess körde du en XC40 som har samma problem, förutom att den har Google. Var är logiken?
-
tesla newbie
Jag har mer och mer börjat inse att bilval och vilka bilar man föredrar är överlag känslostyrt. Trivs man mycket bra i en bil så har man lättare att ha överseende med dess brister. Jag gillar till, exempel, sittpositionen i min Model Y med den låga instrumentpanelen och avskalade interiören. Vissa andra tycker att de sitter för högt och att det ser billigt ut med bara en stor skärm i mitten. Trivs man bra med en bil så tenderar man att fokusera mycket på dess starka sidor och släta över dess brister. Och tvärtom om man vantrivs i bilen. ALLA bilar har styrkor och svagheter. Den perfekta bilen som passar alla existerar inte.manneson skrev: ↑23 jun 2026 09:50Och du kör en id4? ”Små knappar, trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten” är ju inte bättre där, snarare värre.toppo skrev: ↑23 jun 2026 06:31Varje gång jag åker i en Tesla blir jag fascinerad över hur den kan vara så populär. Senast över att mjukvaran har så små knappar, att det blir trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten. Detta var en Juniper. De saker du listar som sentry, noll service, snålast på marknaden, mest hästar på marknaden eller billigast på marknaden är alla totalt ointressanta för mig.
Innan dess körde du en XC40 som har samma problem, förutom att den har Google. Var är logiken?
-
toppo
- elbilist
Knapparna i infotainmentsystemet (det uppdaterade) är avsevärt större både i ID4 och i Volvon/Polestars system än i Tesla. Baksätet är avsevärt rymligare än Model Y på längden, det var det jag fascinerades över att Model Y var så trång mot min ID4. Ljudnivån är väldigt likvärdiga. XC40n är utbytt, så den jämför jag inte mot.manneson skrev: ↑23 jun 2026 09:50Och du kör en id4? ”Små knappar, trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten” är ju inte bättre där, snarare värre.toppo skrev: ↑23 jun 2026 06:31Varje gång jag åker i en Tesla blir jag fascinerad över hur den kan vara så populär. Senast över att mjukvaran har så små knappar, att det blir trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten. Detta var en Juniper. De saker du listar som sentry, noll service, snålast på marknaden, mest hästar på marknaden eller billigast på marknaden är alla totalt ointressanta för mig.
Jag gillar inte Model Y. Varken design, mjukvara, körposition, komfort eller förarstödsystem tilltalar mig. Absolut om den hade varit jättebillig hade jag kanske stått ut, men inte ens det är den. Min ID4 GTX kostade mer än 100 tkr mindre (efter rabatt) än en Model Y LRDM med annan färg än vit hade kostat när jag köpte den ny för ett år sedan. Värdeminskningen hittills ligger på 4000kr/månad efter ett år. Så ja ID4an är inte bäst eller ens bilen jag helst vill ha, men vad jag får i förhållande till vad den kostar är den väldigt kompetent.
ID4 GTX 340 hk MY25
-
manneson
Att du inte gillar Tesla är rätt uppenbart.toppo skrev: ↑23 jun 2026 11:39Knapparna i infotainmentsystemet (det uppdaterade) är avsevärt större både i ID4 och i Volvon/Polestars system än i Tesla. Baksätet är avsevärt rymligare än Model Y på längden, det var det jag fascinerades över att Model Y var så trång mot min ID4. Ljudnivån är väldigt likvärdiga. XC40n är utbytt, så den jämför jag inte mot.manneson skrev: ↑23 jun 2026 09:50Och du kör en id4? ”Små knappar, trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten” är ju inte bättre där, snarare värre.toppo skrev: ↑23 jun 2026 06:31Varje gång jag åker i en Tesla blir jag fascinerad över hur den kan vara så populär. Senast över att mjukvaran har så små knappar, att det blir trångt i framsätet med en bakåtvänd bilbarnstol bakom samt ljudkomforten. Detta var en Juniper. De saker du listar som sentry, noll service, snålast på marknaden, mest hästar på marknaden eller billigast på marknaden är alla totalt ointressanta för mig.
Jag gillar inte Model Y. Varken design, mjukvara, körposition, komfort eller förarstödsystem tilltalar mig. Absolut om den hade varit jättebillig hade jag kanske stått ut, men inte ens det är den. Min ID4 GTX kostade mer än 100 tkr mindre (efter rabatt) än en Model Y LRDM med annan färg än vit hade kostat när jag köpte den ny för ett år sedan. Värdeminskningen hittills ligger på 4000kr/månad efter ett år. Så ja ID4an är inte bäst eller ens bilen jag helst vill ha, men vad jag får i förhållande till vad den kostar är den väldigt kompetent.
Men Y är definitivt ”jättebillig” relativt sett. Du kan inte få en jämförbar ID4(eller någon annan bil överhuvudtaget) för 450k med nollränta. De är hundratusentals kronor dyrare. Trots mindre och sämre bil.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Exakt!
Förr fanns nästan bara Tesla, om man ville ha en vettig mellanstor elbil, men nu finns väldigt bra alternativ från flera tillverkare, inklusive BMW, Mercedes och Volvo.
Så det är win-win för oss alla, oavsett om vi gillar eller ogillar Tesla. Bra stark konkurrens gynnar alla.
Däremot så kan man nog inte förneka att det är Tesla som oftast driver på hela marknaden, och de som pushat BMW, Volvo och Mercedes till att mer eller mindre "tvingas" ta fram effektiva och välfungerande elbilar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
G-Johansson
- Teslaägare
Finns det ingen som testat hur kort räckvidd man kan få. Om man kör som en biltjuv hur fort det kan gå att tömma ett batteri? På bana eller liknande
Tesla model Y performence 2023 blå. 
-
leolulz
- Teslaägare
Går nog fort. Jag kör på ca. 200Wh blandat till vardags med min M3P, bilen ska väl användasG-Johansson skrev: ↑23 jun 2026 17:16Finns det ingen som testat hur kort räckvidd man kan få. Om man kör som en biltjuv hur fort det kan gå att tömma ett batteri? På bana eller liknande
M3P -26
-
manneson
Ja med 20” drar det en del. Jag låg runt 220-240 på min M3P. Men när jag bytte till 18” blev det runt 200.leolulz skrev: ↑23 jun 2026 17:26Går nog fort. Jag kör på ca. 200Wh blandat till vardags med min M3P, bilen ska väl användasG-Johansson skrev: ↑23 jun 2026 17:16Finns det ingen som testat hur kort räckvidd man kan få. Om man kör som en biltjuv hur fort det kan gå att tömma ett batteri? På bana eller liknande![]()
När jag körde runt häckeberga och liknande låg jag mellan 600-900 i snitt.
-
TobbeW
- Teslaägare
leolulz skrev: ↑23 jun 2026 17:26Går nog fort. Jag kör på ca. 200Wh blandat till vardags med min M3P, bilen ska väl användasG-Johansson skrev: ↑23 jun 2026 17:16Finns det ingen som testat hur kort räckvidd man kan få. Om man kör som en biltjuv hur fort det kan gå att tömma ett batteri? På bana eller liknande![]()
Håller med, klart bilen skall användas, ligger också kring 200Wh i snittförbrukning.
I Tyskland kom jag runt 20-25 mil mellan laddningarna förra sommaren, undra varför jag fick ladda så ofta....
Model 3 Performance Highland
-
Remuz
- Teslaägare
Vi är på internet och här är allt svart eller vitt och polarisering är vad en del livnär sig på (min teori är för att dom har för mycket fritid). Dessutom är det ett fenomen i alla communities och forum. Det är dessutom enkelt eftersom du alltid kan hitta brister hos båda sidor så du kan enkelt driva din ståndpunkt med dessa brister. Helt meningslöst och anledningen till att många med faktiskt höjd i argumentationen ger upp och slutar skriva…Den perfekta bilen som passar alla existerar inte.
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
YP svart/svart, ibland
-
tesla newbie
Jo det verkar som det. Det blir alltid inlägg av typen ”bil X är bättre på allt än bil Y”. Eller: ”det går inte att jämföra bil X med bil Y”. Tycker det är tråkigt och diskussionen blir onyanserad. Jag tycker i princip att alla bilar kan jämföras med varandra. I alla fall när det gäller vanliga massproducerade personbilar. Numera är också även billigare bilar mycket styva i karossen och har hyfsad ljudkomfort. Hade en Peugeot 308 kombi som hyrbil förra året och hade verkligen inte mycket att klaga på. Låg fint på vägen, var hyfsat tyst bekväm. Visst infotainmentsystemet var yxigt och automatlådan lite ryckig men i övrigt var det en trevlig upplevelse. Vet inte om jag hade åkt så himla mycket bättre i en MB e klass ärlig talat.Remuz skrev: ↑23 jun 2026 19:45Vi är på internet och här är allt svart eller vitt och polarisering är vad en del livnär sig på (min teori är för att dom har för mycket fritid). Dessutom är det ett fenomen i alla communities och forum. Det är dessutom enkelt eftersom du alltid kan hitta brister hos båda sidor så du kan enkelt driva din ståndpunkt med dessa brister. Helt meningslöst och anledningen till att många med faktiskt höjd i argumentationen ger upp och slutar skriva…Den perfekta bilen som passar alla existerar inte.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Ville inte skriva innan, men det var lite av min tanke hur trådar utvecklas.Remuz skrev: ↑
Vi är på internet och här är allt svart eller vitt och polarisering är vad en del livnär sig på
Tesla verkar extremt känsligt just i Swe.
Facebookgrupperna är generellt ännu värre. Man kan nästan tro att folk tror de äger aktier som de tror de kan hålla uppe med ett sken.
Det märkliga är att det här inte förekommer i internationella Facebookgrupper om Tesla.
Inte heller överhuvudtaget på Teslamotorsclub.com.
Om man inte fullständigt älskar Tesla eller totalhatar är man konstig. Jag är konstig
Det är ju klart bilar är en smaksak, speciellt för oss som har lite intresse och är med på forumet.
Hade det inte vart, hade ju alls självklart kört Model S Plaid, för den är jättebäst!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Sportbilsentusiasten
tesla newbie skrev: ↑23 jun 2026 11:19Jag har mer och mer börjat inse att bilval och vilka bilar man föredrar är överlag känslostyrt. Trivs man mycket bra i en bil så har man lättare att ha överseende med dess brister.
Medhåll, men bilval har aspekter som är rationella.tesla newbie skrev: ↑23 jun 2026 11:19Trivs man bra med en bil så tenderar man att fokusera mycket på dess starka sidor och släta över dess brister. Och tvärtom om man vantrivs i bilen. ALLA bilar har styrkor och svagheter. Den perfekta bilen som passar alla existerar inte.
Ta tex buggig ”nyckel” på EX30 som heller inte kan fjärr eller sparköppna baklucka.
Skittrevlig bil men jag skulle bli tokig…
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
tesla newbie
Givetvis är det så. Bilar med uppenbara mjukvarabuggar tröttnar man ganska fort på. Men jag har egentligen inga rationella skäl annat än ekonomiska att välja Model Y framför till exempel iX3. Visst finns det saker jag gillar med Teslan som BMWn saknar men även motsatsen är ju sann. Skulle jag inte trivas i Teslan så spelar det ingen roll hur många smarta funktioner den har, jag skulle ändå välja en annan bil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 jun 2026 10:09tesla newbie skrev: ↑23 jun 2026 11:19Jag har mer och mer börjat inse att bilval och vilka bilar man föredrar är överlag känslostyrt. Trivs man mycket bra i en bil så har man lättare att ha överseende med dess brister.Medhåll, men bilval har aspekter som är rationella.tesla newbie skrev: ↑23 jun 2026 11:19Trivs man bra med en bil så tenderar man att fokusera mycket på dess starka sidor och släta över dess brister. Och tvärtom om man vantrivs i bilen. ALLA bilar har styrkor och svagheter. Den perfekta bilen som passar alla existerar inte.
Ta tex buggig ”nyckel” på EX30 som heller inte kan fjärr eller sparköppna baklucka.
Skittrevlig bil men jag skulle bli tokig…