TS vs FSD
Moderator: Redaktion
-
Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
TS vs FSD
Som de flesta nog har koll på har ju Transportstyrelsen uttryckt att de inte vill godkänna FSD på grund av möjligheten att ange en högre hastighet än den som är skyltad. Frågan är dock ifall detta är för att man vill skydda trafikanterna eller kanske för att skydda vårt lands egna fordonsindustri. Eller ser man kanske en chans att ge igen för att Tesla varit på dem om skyltarna under strejken?
Driver sajten Car.info
-
roffe_s
- elbilist
- Inlägg: 1083
- Blev medlem: 27 sep 2020 13:13
Re: TS vs FSD
Ptjaa, för en som följt TrV/TS via ett organiserat MC-engagemang under mer än 15 års tid är förvåningen måttlig. Ni förstår - redan den heliga nollvisionen berättar precis hur det hela hänger ihop. Kort sagt - mänskliga tillkortakommanden ska elimineras som faktor i den komplicerade ekvation som trafiksäkerhet utgör. D v s helst ska vi inte styra själv, inte tänka själv och inte kunna klanta oss så till den milda grad att vi ska kunna dödas eller allvarligt skadas i trafikmiljön. Detta gäller då endast fyrhjuliga trafikanter och fotgängare, MC-förare kan tydligen strimlas till döds i osthyvlarna till vajerräcken då de är billiga att installera (men dyra att underhålla - men det senare drabbar ett annat internkonto).
Och den stora, allt överskuggande faran är, enligt TrV, hastighet. Inte fylla, inte att folk kör utan körkort eller vårdslöst utan det är hastigheten som framför allt utgör FARAN. Den som söker objektiva bevis kan leta på myndigheternas webbplatser efter utvärdering av statistik från fartkameror, Strada-systemet samt forskning kring hastighet från de senaste femton åren. Vanligtvis presenteras dessa årligen under Tylösands-seminariet.
”Vision Zero” är dessutom en stor svensk exportframgång och myndigheternas företrädare välkomnas med öppna armar i trafiksäkerhetskonferenser världen över där man från talarstolen kan glänsa över de låga dödstalen i den svenska trafiken.
Så - att lansera ett hjälpsystem som tillåter föraren att välja att överskrida hastighetsgränsen är för TrV som att skicka in Rödluvan att mata den största, vrångaste och mest aggressiva tjuren i hagen. Det funkar helt enkelt inte utan strider mot grunden för myndighetens existens.
Därför tror jag TrV:s och TS företrädare hellre avlider än ställer sig bakom ett sådant system. Personligen håller jag inte med - jag försöker bara översätta vad godkännandet står emot. Så skjut inte budbäraren, tack
Många av oss tycker uppenbarligen att konflikten med IF Metall/valet att försaka den svenska modellen för kollektivavtal var svår och komplicerad. Det är dock bara en mild västanfläkt i förhållande till den storm som väntar om Tesla tänker vidhålla individens möjlighet att med automatikens hjälp köra fortare än skyltad hastighet. Myndigheterna kommer att motarbeta ett sådant system intill sista blodsdroppen. Vi talar trots allt om krafter som för knappt ett decennium sedan uppmanade Polismyndigheten att fokusera på måttliga hastighetsöverträdelser (5-10 km/h) som den i trafiksäkerhetens namn viktigaste uppgiften…
Så glöm konspirationsteorier kring inhemsk industri, sympatier kring andra svenska modeller - detta är inget mindre än ett fullskaligt krig med den allvetande svenska myndighetsbyråkratin. På riktigt.
Lycka till med den kampen
Och den stora, allt överskuggande faran är, enligt TrV, hastighet. Inte fylla, inte att folk kör utan körkort eller vårdslöst utan det är hastigheten som framför allt utgör FARAN. Den som söker objektiva bevis kan leta på myndigheternas webbplatser efter utvärdering av statistik från fartkameror, Strada-systemet samt forskning kring hastighet från de senaste femton åren. Vanligtvis presenteras dessa årligen under Tylösands-seminariet.
”Vision Zero” är dessutom en stor svensk exportframgång och myndigheternas företrädare välkomnas med öppna armar i trafiksäkerhetskonferenser världen över där man från talarstolen kan glänsa över de låga dödstalen i den svenska trafiken.
Så - att lansera ett hjälpsystem som tillåter föraren att välja att överskrida hastighetsgränsen är för TrV som att skicka in Rödluvan att mata den största, vrångaste och mest aggressiva tjuren i hagen. Det funkar helt enkelt inte utan strider mot grunden för myndighetens existens.
Därför tror jag TrV:s och TS företrädare hellre avlider än ställer sig bakom ett sådant system. Personligen håller jag inte med - jag försöker bara översätta vad godkännandet står emot. Så skjut inte budbäraren, tack
Många av oss tycker uppenbarligen att konflikten med IF Metall/valet att försaka den svenska modellen för kollektivavtal var svår och komplicerad. Det är dock bara en mild västanfläkt i förhållande till den storm som väntar om Tesla tänker vidhålla individens möjlighet att med automatikens hjälp köra fortare än skyltad hastighet. Myndigheterna kommer att motarbeta ett sådant system intill sista blodsdroppen. Vi talar trots allt om krafter som för knappt ett decennium sedan uppmanade Polismyndigheten att fokusera på måttliga hastighetsöverträdelser (5-10 km/h) som den i trafiksäkerhetens namn viktigaste uppgiften…
Så glöm konspirationsteorier kring inhemsk industri, sympatier kring andra svenska modeller - detta är inget mindre än ett fullskaligt krig med den allvetande svenska myndighetsbyråkratin. På riktigt.
Lycka till med den kampen
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
JonasH
- Teslaägare
- Inlägg: 1106
- Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
- Ort: Älvsjö
Re: TS vs FSD
De (TrV/TS) har ju faktiskt rätt.
Skulle vi sänka hastigheten till 0 km/h för samtliga fordon och gångtrafikanter så skulle ju ingen dö i trafiken annat än av tristess eller ålderdom.
Nu kanske den idén haltar lite men ändå…
Skulle vi sänka hastigheten till 0 km/h för samtliga fordon och gångtrafikanter så skulle ju ingen dö i trafiken annat än av tristess eller ålderdom.
Nu kanske den idén haltar lite men ändå…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10796
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: TS vs FSD
Ja, och därför är Teslor säkrare än andra bilar eftersom farthållaren sänker hastigheten till 10 km/tim vid dimma.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Barne
- Teslaägare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 22 jun 2022 14:23
Re: TS vs FSD
Utöver möjligheten att ställa in en högre hastighet än tillåtet anser även Transportstyrelsen att dataunderlaget är bristfälligt enligt en artikel i Svd;
”Men när vi gör liknande bedömningar så räcker det inte med att se dessa övergripande och sammanslagna siffror utan det som granskas behöver vara på mer detaljerad nivå, där man kan se vilka statistiska urval som gjorts”
En talesperson för ETSC säger följande om FSD; "Lämna över datan till ett universitet, låt en kvalificerad forskare oberoende verifiera den – och sedan kan vi börja diskutera saken, säger han."
Verkar onekligen finnas motstånd hos TS, men även i EU.
Länk till artikeln:https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
”Men när vi gör liknande bedömningar så räcker det inte med att se dessa övergripande och sammanslagna siffror utan det som granskas behöver vara på mer detaljerad nivå, där man kan se vilka statistiska urval som gjorts”
En talesperson för ETSC säger följande om FSD; "Lämna över datan till ett universitet, låt en kvalificerad forskare oberoende verifiera den – och sedan kan vi börja diskutera saken, säger han."
Verkar onekligen finnas motstånd hos TS, men även i EU.
Länk till artikeln:https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 522
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: TS vs FSD
RDWs data är sekretessbelagt, men TS kan utan vidare begära det som många andra av deras motsvarigheter gjort, och anlita en forskare för att analysera det om de vill.
Argumentationen är hitte-på, vilket även är vad RDW gått ut och sagt.
Argumentationen är hitte-på, vilket även är vad RDW gått ut och sagt.
-
d3marcus
- Teslaägare
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 18 feb 2020 10:47
Re: TS vs FSD
Om du läser artikeln så är det datakvalitén som kritiseras, exempelvis att mc-förare jämförs med bilförare. Ditt okritiska narrativ är omöjligt att ta på allvar.
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: TS vs FSD
Det kan vara lika svårt att ta de som alltid kritiserar Tesla, och alltid kritiserar precis 100% med allt de gör, och med allt kring FSD/FSDs på allvar. Finns extrema åsikter även åt andra hållet.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Maetlarv
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 10 mar 2025 20:15
Re: TS vs FSD
Det är väl alltid argumenten man skall bedöma. Att döma ut en del för att man tycker att de kritiserar något för mycket är ju lite märkligt.
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: TS vs FSD
Absolut. Det var mer en allmän kommentar om de som just kommenterar andra - istället för just enbart diskutera och kommentera själva sakfrågan.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Skatbo
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Re: TS vs FSD
Hur tänker dom sig att bilen ska köra när skyltarna visar 80 och vägdatabasen säger 70. Vilken bestämmer? Nu är det vägdatabasen som har företräde i bilen. Sådant måste gå att justera under färd när det blir fel.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
-
Maetlarv
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 10 mar 2025 20:15
Re: TS vs FSD
För FSD supervised är det väl inget formellt problem med lite sådana avvikelser, föraren är 100% ansvarig att hålla koll på gällande hastighet och justera därefter.
Problemet reellt är väl när föraren litar på systemet för mycket och inte gör sitt övervakningsjobb till 100%.
På en framtida unsupervised är det såklart ett stort problem.