TS vs FSD

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Varför tror du Transportstyrelsen för fram möjlighet till fortkörning som motivering att stoppa FSD?

Omröstningen varar till 30 jun 2026 23:12

För att man vill värna om trafikanterna
7
13%
Det hela är ett svepskäl för att försvåra för Tesla att lansera FSD i Europa
37
70%
Annat skäl som inte ryms i de två övriga alternativen
9
17%
 
Antal röster: 53

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1861
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414

TS vs FSD

Inlägg av Franz »

Som de flesta nog har koll på har ju Transportstyrelsen uttryckt att de inte vill godkänna FSD på grund av möjligheten att ange en högre hastighet än den som är skyltad. Frågan är dock ifall detta är för att man vill skydda trafikanterna eller kanske för att skydda vårt lands egna fordonsindustri. Eller ser man kanske en chans att ge igen för att Tesla varit på dem om skyltarna under strejken?
Driver sajten Car.info
roffe_s
elbilist
Inlägg: 1083
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: TS vs FSD

Inlägg av roffe_s »

Ptjaa, för en som följt TrV/TS via ett organiserat MC-engagemang under mer än 15 års tid är förvåningen måttlig. Ni förstår - redan den heliga nollvisionen berättar precis hur det hela hänger ihop. Kort sagt - mänskliga tillkortakommanden ska elimineras som faktor i den komplicerade ekvation som trafiksäkerhet utgör. D v s helst ska vi inte styra själv, inte tänka själv och inte kunna klanta oss så till den milda grad att vi ska kunna dödas eller allvarligt skadas i trafikmiljön. Detta gäller då endast fyrhjuliga trafikanter och fotgängare, MC-förare kan tydligen strimlas till döds i osthyvlarna till vajerräcken då de är billiga att installera (men dyra att underhålla - men det senare drabbar ett annat internkonto).

Och den stora, allt överskuggande faran är, enligt TrV, hastighet. Inte fylla, inte att folk kör utan körkort eller vårdslöst utan det är hastigheten som framför allt utgör FARAN. Den som söker objektiva bevis kan leta på myndigheternas webbplatser efter utvärdering av statistik från fartkameror, Strada-systemet samt forskning kring hastighet från de senaste femton åren. Vanligtvis presenteras dessa årligen under Tylösands-seminariet.

”Vision Zero” är dessutom en stor svensk exportframgång och myndigheternas företrädare välkomnas med öppna armar i trafiksäkerhetskonferenser världen över där man från talarstolen kan glänsa över de låga dödstalen i den svenska trafiken.

Så - att lansera ett hjälpsystem som tillåter föraren att välja att överskrida hastighetsgränsen är för TrV som att skicka in Rödluvan att mata den största, vrångaste och mest aggressiva tjuren i hagen. Det funkar helt enkelt inte utan strider mot grunden för myndighetens existens.

Därför tror jag TrV:s och TS företrädare hellre avlider än ställer sig bakom ett sådant system. Personligen håller jag inte med - jag försöker bara översätta vad godkännandet står emot. Så skjut inte budbäraren, tack ;)

Många av oss tycker uppenbarligen att konflikten med IF Metall/valet att försaka den svenska modellen för kollektivavtal var svår och komplicerad. Det är dock bara en mild västanfläkt i förhållande till den storm som väntar om Tesla tänker vidhålla individens möjlighet att med automatikens hjälp köra fortare än skyltad hastighet. Myndigheterna kommer att motarbeta ett sådant system intill sista blodsdroppen. Vi talar trots allt om krafter som för knappt ett decennium sedan uppmanade Polismyndigheten att fokusera på måttliga hastighetsöverträdelser (5-10 km/h) som den i trafiksäkerhetens namn viktigaste uppgiften…

Så glöm konspirationsteorier kring inhemsk industri, sympatier kring andra svenska modeller - detta är inget mindre än ett fullskaligt krig med den allvetande svenska myndighetsbyråkratin. På riktigt.

Lycka till med den kampen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: TS vs FSD

Inlägg av JonasH »

De (TrV/TS) har ju faktiskt rätt.

Skulle vi sänka hastigheten till 0 km/h för samtliga fordon och gångtrafikanter så skulle ju ingen dö i trafiken annat än av tristess eller ålderdom.

Nu kanske den idén haltar lite men ändå…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10795
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: TS vs FSD

Inlägg av mikebike »

JonasH skrev: 24 jun 2026 09:06
De (TrV/TS) har ju faktiskt rätt.

Skulle vi sänka hastigheten till 0 km/h för samtliga fordon och gångtrafikanter så skulle ju ingen dö i trafiken annat än av tristess eller ålderdom.

Nu kanske den idén haltar lite men ändå…
Ja, och därför är Teslor säkrare än andra bilar eftersom farthållaren sänker hastigheten till 10 km/tim vid dimma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: TS vs FSD

Inlägg av Barne »

Utöver möjligheten att ställa in en högre hastighet än tillåtet anser även Transportstyrelsen att dataunderlaget är bristfälligt enligt en artikel i Svd;

”Men när vi gör liknande bedömningar så räcker det inte med att se dessa övergripande och sammanslagna siffror utan det som granskas behöver vara på mer detaljerad nivå, där man kan se vilka statistiska urval som gjorts”

En talesperson för ETSC säger följande om FSD; "Lämna över datan till ett universitet, låt en kvalificerad forskare oberoende verifiera den – och sedan kan vi börja diskutera saken, säger han."

Verkar onekligen finnas motstånd hos TS, men även i EU.

Länk till artikeln:https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 522
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: TS vs FSD

Inlägg av Autonom »

RDWs data är sekretessbelagt, men TS kan utan vidare begära det som många andra av deras motsvarigheter gjort, och anlita en forskare för att analysera det om de vill.

Argumentationen är hitte-på, vilket även är vad RDW gått ut och sagt.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: TS vs FSD

Inlägg av d3marcus »

Autonom skrev: 24 jun 2026 11:38
RDWs data är sekretessbelagt, men TS kan utan vidare begära det som många andra av deras motsvarigheter gjort, och anlita en forskare för att analysera det om de vill.

Argumentationen är hitte-på, vilket även är vad RDW gått ut och sagt.
Om du läser artikeln så är det datakvalitén som kritiseras, exempelvis att mc-förare jämförs med bilförare. Ditt okritiska narrativ är omöjligt att ta på allvar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: TS vs FSD

Inlägg av martinot »

Det kan vara lika svårt att ta de som alltid kritiserar Tesla, och alltid kritiserar precis 100% med allt de gör, och med allt kring FSD/FSDs på allvar. Finns extrema åsikter även åt andra hållet.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Maetlarv
Inlägg: 441
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: TS vs FSD

Inlägg av Maetlarv »

martinot skrev: 24 jun 2026 21:59
Det kan vara lika svårt att ta de som alltid kritiserar Tesla, och alltid kritiserar precis 100% med allt de gör, och med allt kring FSD/FSDs på allvar. Finns extrema åsikter även åt andra hållet.
Det är väl alltid argumenten man skall bedöma. Att döma ut en del för att man tycker att de kritiserar något för mycket är ju lite märkligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: TS vs FSD

Inlägg av martinot »

Maetlarv skrev: 25 jun 2026 00:32
martinot skrev: 24 jun 2026 21:59
Det kan vara lika svårt att ta de som alltid kritiserar Tesla, och alltid kritiserar precis 100% med allt de gör, och med allt kring FSD/FSDs på allvar. Finns extrema åsikter även åt andra hållet.
Det är väl alltid argumenten man skall bedöma. Att döma ut en del för att man tycker att de kritiserar något för mycket är ju lite märkligt.
Absolut. Det var mer en allmän kommentar om de som just kommenterar andra - istället för just enbart diskutera och kommentera själva sakfrågan.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39

Re: TS vs FSD

Inlägg av Skatbo »

Hur tänker dom sig att bilen ska köra när skyltarna visar 80 och vägdatabasen säger 70. Vilken bestämmer? Nu är det vägdatabasen som har företräde i bilen. Sådant måste gå att justera under färd när det blir fel.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Maetlarv
Inlägg: 441
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: TS vs FSD

Inlägg av Maetlarv »

Skatbo skrev: 25 jun 2026 05:17
Hur tänker dom sig att bilen ska köra när skyltarna visar 80 och vägdatabasen säger 70. Vilken bestämmer? Nu är det vägdatabasen som har företräde i bilen. Sådant måste gå att justera under färd när det blir fel.
För FSD supervised är det väl inget formellt problem med lite sådana avvikelser, föraren är 100% ansvarig att hålla koll på gällande hastighet och justera därefter.
Problemet reellt är väl när föraren litar på systemet för mycket och inte gör sitt övervakningsjobb till 100%.

På en framtida unsupervised är det såklart ett stort problem.