Fredrik j skrev: ↑26 jun 2026 21:40
martinot skrev: ↑26 jun 2026 21:33
Fredrik j skrev: ↑26 jun 2026 21:22
Ja, det är det europeiska intresset för tesla som sticker ut.
Lite osäker på hur den menar här?
Tesla säljer ungefär lika starkt i alla de tre största och viktigaste personbilsregionerna; Europa/EU, Kina och USA/Nordamerika.
Faktum är att det är rätt intressant. En del märken säljer starkt i Kina och i Europa (som MG), vissa säljer starkt i USA och Europa (Ford), medans Tesla är nog det enda bilmärket i världen som säljer väldigt starkt på alla tre marknaderna.
Jag menar att jag tycker det är mer logiskt att tesla säljer i kina än i europa. Jag tycker model Y är mer lik dom kinesiska än dom typiska europeiska. Det kan ju också bero på att några kopierar teslas design. T.ex. Xpeng.
Är inte riktigt/alls enig personligen.
Själv tycker jag att exteriören är rätt allmän. Känns varken amerikansk, europeisk eller kinesisk.
Däremot så tycker jag att interiören är väldigt europeisk, och mer specifikt väldigt skandinavisk i designen. Väldigt ren och clean som mycket typisk formgivning här i Skandinavien. Väldigt otypisk amerikanskt vräkig/plastig, och väldigt otypisk för kinesisk bling-bling design och smak.
Handlar nog, som du är inne på, att det är mer kineserna som kopierat Tesla. Tesla är väldigt o-kinesisk bil i grunden. Men även, som sagt, väldigt icke amerikansk.
Även gällande det hårda och sportigt satta chassit och styrkänslan så är den väldigt europeisk, och väldigt o-amerikansk och o-kinesisk. Både Kina och USA så är det normalt mycket mjukare och gungigare satta bilar som gäller.
Gällande sälj så tror jag MY är på andra elbilsplats i Europa, och på tredje elbilplats i Kina. I USA tror jag den är på första elbilsplats, men faktiskt lite osäker (har inte checkat på länge, och Rivian kanske gått förbi).
Men är oavsett imponerande att de med en enda bilmodell, kan sälja så starkt på tre så extremt olika bilmarknader, som generellt har så väldigt olika smak och preferenser.