Polestar förbjuds sälja i USA

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 8337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 26 jun 2026 13:56
Volvo har fått tillståndet men Polestar får det inte. Tror inte det här var en överraskning för någon inblandad. Utgår från att det finns kriterier som man behöver följa för att få tillstånd. Skulle t.ex. kunna vara utveckling av mjukvara i kina.
Läste även (lite förvånande) att polestar bara säljer 6% av sina bilar i USA och att den största marknaden för dom är europa. Jag trodde nog dom sålde fler. [Min u.]
Verkar inte gå så bra i Kina heller av ngn anledning…
…] For the first half of 2025, Polestar has only managed to sell a whopping 69 cars. […

https://insideevs.com/news/767785/poles ... mor-plans/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1359
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

-AG- skrev: 26 jun 2026 15:53
Det är väl inte ”Sverige” som säljer företaget Volvo cars eller Polestar till ”Kina”?
Såklart inte, men det är bara naiva svenskar som inte ser till att stötta bolag så svenskarna behåller kontrollen.
Dvs självmålet började långt innan de såldes till Ford och GM.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 26 jun 2026 17:12
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 13:56
Volvo har fått tillståndet men Polestar får det inte. Tror inte det här var en överraskning för någon inblandad. Utgår från att det finns kriterier som man behöver följa för att få tillstånd. Skulle t.ex. kunna vara utveckling av mjukvara i kina.
Läste även (lite förvånande) att polestar bara säljer 6% av sina bilar i USA och att den största marknaden för dom är europa. Jag trodde nog dom sålde fler. [Min u.]
Verkar inte gå så bra i Kina heller av ngn anledning…
…] For the first half of 2025, Polestar has only managed to sell a whopping 69 cars. […

https://insideevs.com/news/767785/poles ... mor-plans/
Nej, geely säljer andra bilar i kina. Polestar har 90% av sin försäljning i europa tror jag.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 26 jun 2026 20:51
-AG- skrev: 26 jun 2026 15:53
Det är väl inte ”Sverige” som säljer företaget Volvo cars eller Polestar till ”Kina”?
Såklart inte, men det är bara naiva svenskar som inte ser till att stötta bolag så svenskarna behåller kontrollen.
Dvs självmålet började långt innan de såldes till Ford och GM.
”Naiva svenskar”? Att pumpa in statliga pengar i Saab hade varit otroligt naivt.
Helt rätt beslut att göra som dom gjorde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12317
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 26 jun 2026 20:56
SwedishAdvocate skrev: 26 jun 2026 17:12
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 13:56
Volvo har fått tillståndet men Polestar får det inte. Tror inte det här var en överraskning för någon inblandad. Utgår från att det finns kriterier som man behöver följa för att få tillstånd. Skulle t.ex. kunna vara utveckling av mjukvara i kina.
Läste även (lite förvånande) att polestar bara säljer 6% av sina bilar i USA och att den största marknaden för dom är europa. Jag trodde nog dom sålde fler. [Min u.]
Verkar inte gå så bra i Kina heller av ngn anledning…
…] For the first half of 2025, Polestar has only managed to sell a whopping 69 cars. […

https://insideevs.com/news/767785/poles ... mor-plans/
Nej, geely säljer andra bilar i kina. Polestar har 90% av sin försäljning i europa tror jag.
Stämmer. Polestar har mycket svårt att konkurrera där. Även syskonmärket Volvo har svårt att konkurrera i sitt "hemmaland" Kina och säljer generellt väldigt svagt där.

Är väl i stort bara Tesla av de här för oss välkända biltillverkare/varumärken, som lyckas konkurrera väl på den kinesiska elbilsmarknaden, som är stenhård.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 26 jun 2026 21:00
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 20:56
SwedishAdvocate skrev: 26 jun 2026 17:12
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 13:56
Volvo har fått tillståndet men Polestar får det inte. Tror inte det här var en överraskning för någon inblandad. Utgår från att det finns kriterier som man behöver följa för att få tillstånd. Skulle t.ex. kunna vara utveckling av mjukvara i kina.
Läste även (lite förvånande) att polestar bara säljer 6% av sina bilar i USA och att den största marknaden för dom är europa. Jag trodde nog dom sålde fler. [Min u.]
Verkar inte gå så bra i Kina heller av ngn anledning…
…] For the first half of 2025, Polestar has only managed to sell a whopping 69 cars. […

https://insideevs.com/news/767785/poles ... mor-plans/
Nej, geely säljer andra bilar i kina. Polestar har 90% av sin försäljning i europa tror jag.
Stämmer. Polestar har mycket svårt att konkurrera där. Även syskonmärket Volvo har svårt att konkurrera i sitt "hemmaland" Kina och säljer generellt väldigt svagt där.

Är väl i stort bara Tesla av de här för oss välkända biltillverkare/varumärken, som lyckas konkurrera väl på den kinesiska elbilsmarknaden, som är stenhård.
Ja, det är det europeiska intresset för tesla som sticker ut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12317
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 26 jun 2026 21:22

Ja, det är det europeiska intresset för tesla som sticker ut.
Lite osäker på hur den menar här?

Tesla säljer ungefär lika starkt i alla de tre största och viktigaste personbilsregionerna; Europa/EU, Kina och USA/Nordamerika.

Faktum är att det är rätt intressant. En del märken säljer starkt i Kina och i Europa (som MG), vissa säljer starkt i USA och Europa (Ford), medans Tesla är nog det enda bilmärket i världen som säljer väldigt starkt på alla tre marknaderna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 26 jun 2026 21:33
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 21:22

Ja, det är det europeiska intresset för tesla som sticker ut.
Lite osäker på hur den menar här?

Tesla säljer ungefär lika starkt i alla de tre största och viktigaste personbilsregionerna; Europa/EU, Kina och USA/Nordamerika.

Faktum är att det är rätt intressant. En del märken säljer starkt i Kina och i Europa (som MG), vissa säljer starkt i USA och Europa (Ford), medans Tesla är nog det enda bilmärket i världen som säljer väldigt starkt på alla tre marknaderna.
Jag menar att jag tycker det är mer logiskt att tesla säljer i kina än i europa. Jag tycker model Y är mer lik dom kinesiska än dom typiska europeiska. Det kan ju också bero på att några kopierar teslas design. T.ex. Xpeng.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12317
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 26 jun 2026 21:40
martinot skrev: 26 jun 2026 21:33
Fredrik j skrev: 26 jun 2026 21:22

Ja, det är det europeiska intresset för tesla som sticker ut.
Lite osäker på hur den menar här?

Tesla säljer ungefär lika starkt i alla de tre största och viktigaste personbilsregionerna; Europa/EU, Kina och USA/Nordamerika.

Faktum är att det är rätt intressant. En del märken säljer starkt i Kina och i Europa (som MG), vissa säljer starkt i USA och Europa (Ford), medans Tesla är nog det enda bilmärket i världen som säljer väldigt starkt på alla tre marknaderna.
Jag menar att jag tycker det är mer logiskt att tesla säljer i kina än i europa. Jag tycker model Y är mer lik dom kinesiska än dom typiska europeiska. Det kan ju också bero på att några kopierar teslas design. T.ex. Xpeng.
Är inte riktigt/alls enig personligen.

Själv tycker jag att exteriören är rätt allmän. Känns varken amerikansk, europeisk eller kinesisk.

Däremot så tycker jag att interiören är väldigt europeisk, och mer specifikt väldigt skandinavisk i designen. Väldigt ren och clean som mycket typisk formgivning här i Skandinavien. Väldigt otypisk amerikanskt vräkig/plastig, och väldigt otypisk för kinesisk bling-bling design och smak.

Handlar nog, som du är inne på, att det är mer kineserna som kopierat Tesla. Tesla är väldigt o-kinesisk bil i grunden. Men även, som sagt, väldigt icke amerikansk.

Även gällande det hårda och sportigt satta chassit och styrkänslan så är den väldigt europeisk, och väldigt o-amerikansk och o-kinesisk. Både Kina och USA så är det normalt mycket mjukare och gungigare satta bilar som gäller.

Gällande sälj så tror jag MY är på andra elbilsplats i Europa, och på tredje elbilplats i Kina. I USA tror jag den är på första elbilsplats, men faktiskt lite osäker (har inte checkat på länge, och Rivian kanske gått förbi).

Men är oavsett imponerande att de med en enda bilmodell, kan sälja så starkt på tre så extremt olika bilmarknader, som generellt har så väldigt olika smak och preferenser.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1359
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 26 jun 2026 20:58
Sportbilsentusiasten skrev: 26 jun 2026 20:51
-AG- skrev: 26 jun 2026 15:53
Det är väl inte ”Sverige” som säljer företaget Volvo cars eller Polestar till ”Kina”?
Såklart inte, men det är bara naiva svenskar som inte ser till att stötta bolag så svenskarna behåller kontrollen.
Dvs självmålet började långt innan de såldes till Ford och GM.
”Naiva svenskar”? Att pumpa in statliga pengar i Saab hade varit otroligt naivt.
Helt rätt beslut att göra som dom gjorde.
Rätt, bara pengar hade inte hjälpt!
Ett land kan ställa krav tillsammans med stödpengar.
Saab hade behövt ny ledning som fokuserade på effektivitet och vinst.
Och skulle tex marknadsföra sin världsledande säkerhet och ergonomi mycket bättre!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av Fredrik j »

Världsledande säkerhet säljer inte. 5 stjärnor i euro Ncap räcker. Marknaden belönar inte mer. Saab hade varit långt bak i elektrifieringen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12317
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 27 jun 2026 17:12
Världsledande säkerhet säljer inte. 5 stjärnor i euro Ncap räcker. Marknaden belönar inte mer. Saab hade varit långt bak i elektrifieringen.
Instämmer helt. Volvo har, som jämförelse, alltid varit betydligt längre fram med elektrifiering. SAAB var långt borta, och generellt ett mycket svag både intresse och kompentens på området.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av TobbeW »

Det var väl inte allt för många biltillverkare som satsade stenhårt på elektrifiering kring år 2010?

Saab hade ju iof 9-3 epower, mer eller mindre produktionsklar redan 2010 så viljan och kunskapen måste visst ha funnits på Stallbacka, dock saknades ju pengar.

Hos många europeiska tillverkare låg fokus snarare på snåla diesel motorer om vi pratar drivlina, även om det ser helt annorlunda ut idag.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12317
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

TobbeW skrev: 27 jun 2026 20:20
Det var väl inte allt för många biltillverkare som satsade stenhårt på elektrifiering kring år 2010?
Tesla, BMW, Nissan, Renault började där omkring att satsa på utveckling av att ta fram sina första seriösa produktionselbilar (alltså ej endast koncept/demo).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av TobbeW »

Då var alltså Saab inte alls långt efter i elektrifieringen (med en produktionsklar elbil redan 2010) som tidigare påstods i tråden😀, däremot saknades kapital.

Jag var själv deltagare i manifestationen "Save Saab" när det begav sig, åkte i kortege med hundratals andra bilar till Trollhättan för att visa stöd.

Nog med alldeles för mycket OT nu...
Model 3 Performance Highland