BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
garpen0
Re: BMW iX3 Neue klasse
Någon lång förare som kan uppskatta utrymmet i baksätet bakom? Trångt mot förarstolen?
-
Dexter86
- Teslaägare
-
ObscureEconomist
Tror du måste vara rejält lång för att det Sha bli dåligt med plats. Han autogefuhl är väl typ 2 meter så kolla hans video. Annars bör alla handlare ha en demo nu.
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
-
carlf
Och ändå är det vid aktiv körning som den stora skillnaden märks.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Dexter86
- Teslaägare
Kan jag tänka mig, BMW brukar vara så
Sen är det inget viktigt för mig då jag har småbarn men
Men visst … 200.000 upp från en Y … svårt o motivera den prisskillnaden.
-
mussla
- Teslaägare
Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
Model Y LR AWD -24
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:20Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
En filhållningsassistent som dessutom inte spökbromsar skulle innebära en otrolig förbättring, även om den är lika dålig på att hantera 2+1 vägar som AP.
Jag ser fram mot att kunna köra med "självstyrning" snart.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
mussla
- Teslaägare
Det är mycket irriterande att Teslas AP slår av varje gång man byter körfält. Gör BMWs inte det?mikebike skrev: ↑28 jun 2026 19:46Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:20Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
En filhållningsassistent som dessutom inte spökbromsar skulle innebära en otrolig förbättring, även om den är lika dålig på att hantera 2+1 vägar som AP.
Model Y LR AWD -24
-
bmwixxdrive50
Nej det är klart det inte gör.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:51Det är mycket irriterande att Teslas AP slår av varje gång man byter körfält. Gör BMWs inte det?mikebike skrev: ↑28 jun 2026 19:46Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:20Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
-
Leo
- Teslaägare
Benutrymmet bak känns väldigt bra.
Filhållningsassistenten känns inte så märkvärdig.
Panoramic display och HUD känns båda bra även om informationen ofta blir dublett.
Automatisk inbromsning tycker jag funkar mycket bra när det är tomt på trafik. Sällan jag tycker den bromsar för mycket eller för lite, känns väldigt bra kalibrerat utifrån hur jag vill ha det.
Hastighetsanpassning känns riktigt bra! Ligger man t ex på 120 och det blir 90 (man kan ställa in offset på +5) då bromsar den ner perfekt automatiskt till 95 vid skyltarna/fartkameran ELLER att man trycker på en rattknapp så går den omedelbart ner till x +5. Så känns som att systemet hjälper en komna ihåg hastighetsändring oavsett vad man väljer att köra innan. Sen kan man så klart ställa in att den automatiskt slaviskt ska följa skyltad hastighet överallt.
När det däremot finns andra bilar så tycker jag inte den bromsar in, accelererar så smidigt oavsrtt inställningar. Det bromsar gärna in lite för hårt, är lite seg på acca upp när man svänger ut i filen bredvid osv (De smidigadte börjar ju accelerera lite redan när man blinkar för filbyte osv)
Känns som det finns väldigt mycket/avancerade inställningar när man knappar runt i systemet.
Panoramic display och HUD känns båda bra även om informationen ofta blir dublett.
Automatisk inbromsning tycker jag funkar mycket bra när det är tomt på trafik. Sällan jag tycker den bromsar för mycket eller för lite, känns väldigt bra kalibrerat utifrån hur jag vill ha det.
Hastighetsanpassning känns riktigt bra! Ligger man t ex på 120 och det blir 90 (man kan ställa in offset på +5) då bromsar den ner perfekt automatiskt till 95 vid skyltarna/fartkameran ELLER att man trycker på en rattknapp så går den omedelbart ner till x +5. Så känns som att systemet hjälper en komna ihåg hastighetsändring oavsett vad man väljer att köra innan. Sen kan man så klart ställa in att den automatiskt slaviskt ska följa skyltad hastighet överallt.
När det däremot finns andra bilar så tycker jag inte den bromsar in, accelererar så smidigt oavsrtt inställningar. Det bromsar gärna in lite för hårt, är lite seg på acca upp när man svänger ut i filen bredvid osv (De smidigadte börjar ju accelerera lite redan när man blinkar för filbyte osv)
Känns som det finns väldigt mycket/avancerade inställningar när man knappar runt i systemet.
BMW i3X, Seat Mii, Tesla Roadster. Best Volvo EX60 P12
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
mussla
- Teslaägare
Det är bra i så fall!bmwixxdrive50 skrev: ↑28 jun 2026 19:59Nej det är klart det inte gör.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:51Det är mycket irriterande att Teslas AP slår av varje gång man byter körfält. Gör BMWs inte det?mikebike skrev: ↑28 jun 2026 19:46Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:20Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
Styr man bara över i den andra filen och så tar den över igen? Håller den emot som Teslas gör när man tar över? Får man någon feedback på att den har tagit över?
Model Y LR AWD -24
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tesla är ju också väldigt seg på att öka farten när man byter körfält.Leo skrev: ↑28 jun 2026 20:07Benutrymmet bak känns väldigt bra.
Hur svårt kan det vara? Min XC60 2015 ökade/återtog hastigheten när man blinkade.
Beställd: BMW iX3 50
-
Jossi
- Teslaägare
När du tar över så ändras visualiseringen av "autopiloten" från grön till grå typ. Sen när du är klar så övergår det till grönt igen. Det är enda feedbacken du får.mussla skrev: ↑28 jun 2026 20:11Det är bra i så fall!bmwixxdrive50 skrev: ↑28 jun 2026 19:59Nej det är klart det inte gör.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:51Det är mycket irriterande att Teslas AP slår av varje gång man byter körfält. Gör BMWs inte det?mikebike skrev: ↑28 jun 2026 19:46Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:20Jag blir lite nyfiken på filhållningsassistenten i iX3 som sägs vara så bra. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att prova själv men om någon vill förklara på vilket vis den skiljer sig från den i MY/M3 som jag är bekant med, så skulle det vara intressant. OBS, jag vill inte skapa bråk i tråden. Jag vill bara höra hur det faktiskt är. Någon som vill kommentera?
Styr man bara över i den andra filen och så tar den över igen? Håller den emot som Teslas gör när man tar över? Får man någon feedback på att den har tagit över?
Samma när du gasar/bromsar, när du är klar med din skit så fortsätter allt som innan du började.
Om det kommer en rondell tex så säger bilen till, you are on your own, när man sen är klar i rondellen tar bilen över igen
BMW IX3 2026
-
mussla
- Teslaägare
Tack! Det låter verkligen som ett bra sätt att interagera med styrassistenten.Jossi skrev: ↑28 jun 2026 20:29När du tar över så ändras visualiseringen av "autopiloten" från grön till grå typ. Sen när du är klar så övergår det till grönt igen. Det är enda feedbacken du får.mussla skrev: ↑28 jun 2026 20:11Det är bra i så fall!bmwixxdrive50 skrev: ↑28 jun 2026 19:59Nej det är klart det inte gör.mussla skrev: ↑28 jun 2026 19:51Det är mycket irriterande att Teslas AP slår av varje gång man byter körfält. Gör BMWs inte det?mikebike skrev: ↑28 jun 2026 19:46
Jag använder nästan aldrig AP eftersom den slår av varje gång man byter körfält, och dubbelplingar varje gång den slås av eller på. Att slippa det är värt mycket.
Samma när du gasar/bromsar, när du är klar med din skit så fortsätter allt som innan du började.
Om det kommer en rondell tex så säger bilen till, you are on your own, när man sen är klar i rondellen tar bilen över igen
Model Y LR AWD -24
-
Nect
- elbilist
Ljudet blir rejält mycket bättre om man justerar EQ:n lite för mer bas och diskant! Ett tips om ni inte redan gjort det! 
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så om man bromsar för att t.ex svänga av i en korsning så börjar bilen att accelererar så fort man släpper bromsen?Jossi skrev: ↑28 jun 2026 20:29
När du tar över så ändras visualiseringen av "autopiloten" från grön till grå typ. Sen när du är klar så övergår det till grönt igen. Det är enda feedbacken du får.
Farthållningen stängs alltså inte av om man trampar på bromsen som på alla andra bilar?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Jossi
- Teslaägare
Exakt, den stängs inte avNicke Nyfiken skrev: ↑28 jun 2026 23:26Så om man bromsar för att t.ex svänga av i en korsning så börjar bilen att accelererar så fort man släpper bromsen?Jossi skrev: ↑28 jun 2026 20:29
När du tar över så ändras visualiseringen av "autopiloten" från grön till grå typ. Sen när du är klar så övergår det till grönt igen. Det är enda feedbacken du får.
Farthållningen stängs alltså inte av om man trampar på bromsen som på alla andra bilar?
BMW IX3 2026
-
Rennwagen
- Teslaägare
Någon som försökt att ladda sin iX3 med Tesla Mobile connector?
Jag får det inte att fungera.
Har en inkopplad i vanlig röd 3-fas handske och Mobile connectorn är grön men bilen vägrar starta laddningen. Den låser fast handsken men startar inte laddningen.
Det fungerar utmärkt att ladda från Tesla Wall Connector
Vad göra?
Har en inkopplad i vanlig röd 3-fas handske och Mobile connectorn är grön men bilen vägrar starta laddningen. Den låser fast handsken men startar inte laddningen.
Vad göra?
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
-
mussla
- Teslaägare
Det är på ett sätt logiskt och konsekvent med att den inte heller avbryter filhållning för att man tar över styrningen (för att byta fil till exempel). Det kan nog upplevas som överraskande dock eftersom en uppsläppt gaspedal kan vara avsiktligt på ett annat sätt en vad en släppt ratt är. Vad det gäller ratten så är man nog oftare överens med automatiken - man vill oftast vara kvar på körbanan. En uppsläppt gaspedal kan ju avse retardation medelst OPD.Jossi skrev: ↑28 jun 2026 23:57Exakt, den stängs inte avNicke Nyfiken skrev: ↑28 jun 2026 23:26Så om man bromsar för att t.ex svänga av i en korsning så börjar bilen att accelererar så fort man släpper bromsen?Jossi skrev: ↑28 jun 2026 20:29
Model Y LR AWD -24
-
kungjohan
- elbilist
Jag har ingen mobile connector, men det finns ju en inställning hur snabbt den skall ladda AC som default är satt på 32A i min bil. Kan det vara så att du måste ställa ned det för att det skall fungera?Rennwagen skrev: ↑29 jun 2026 07:04Någon som försökt att ladda sin iX3 med Tesla Mobile connector?
Vad göra?
-
Rennwagen
- Teslaägare
Tack för tips, testade det men ingen skillnad tyvärr.kungjohan skrev: ↑29 jun 2026 08:24Jag har ingen mobile connector, men det finns ju en inställning hur snabbt den skall ladda AC som default är satt på 32A i min bil. Kan det vara så att du måste ställa ned det för att det skall fungera?Rennwagen skrev: ↑29 jun 2026 07:04Någon som försökt att ladda sin iX3 med Tesla Mobile connector?
Vad göra?
Efter lite google och AI chatt så tror jag att det kan bero på att min röda trefashandske i garaget saknar N (neutral) sladd kopplad till sig (utöver tre faser och jord). Det är tydligen något Teslor kan hantera men iX3 inte accepterar.
Och det är fortsatt sköna översättningsmissar och bristande logik i BMW app och programvaror. Just nu står det "Minimiladdning beaktas" som felmeddelande i bilen
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
-
Jossi
- Teslaägare
Fick precis första OTA, antar det är förberedelse för första större uppdateringen som ska komma i Juli. Har haft .43 sedan leverans.
Funkar precis lika smidigt som på Tesla, notis i appen -> update.
Funkar precis lika smidigt som på Tesla, notis i appen -> update.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW IX3 2026
-
Rennwagen
- Teslaägare
Japp har den på gång också. Men vilken tid det tar att ladda ned. Min har stannat på 75% och rör sig inte längre...
-
Jossi
- Teslaägare
Samma här, min bil är inne på tvätt dock så har inget wifi, tänker att det är därför det går slött
BMW IX3 2026