Tesla har rivit Model S/X produktionslinje

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla har rivit Model S/X produktionslinje

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla har rivit produktionslinjen i sin bilfabrik i Fremont, Kalifornien där de tidigare tillverkade sina ikoniska Model S och X elbilar. På endast 46 dagar har de rivit all produktionsutrustning.

Bilfabriken i Fremont har en lång och gedigen historia. Den byggdes redan 1962 av General Motors för tillverkning av personbilar och pickups. GM la ner fabriken 1982 efter år av arbetsmiljöproblem och låg produktivitet.

1984 nyöppnades fabriken som NUMMI, ett joint venture mellan GM och Toyota för tillverkning av bilmodeller som Toyota Corolla, Chevrolet Prizm och Pontiac Vibe. Verksamheten las dock ner under finanskrisen 2010.

Då köpte Tesla fabriken, ett tomt skal egentligen då de flesta maskiner redan sålts av av NUMMI konkursbo. Tesla totalrenoverade lokalerna och installerade sina egna maskiner. I juni 2012 rullade de första exemplaren av den banbrytande elektriska bilen Model S av bandet. 2015 började även Model X att tillverkas.

Jag har själv besökt fabriken flera gånger. Från början var den banbrytande tyst och ren, allting vitmålad och fräsch. Med åren allt mer slitet och i behov av förnyelse.

Efter 14 år, i maj i år slutade Tesla med tillverkningen av Model S och X. Och nu har de alltså rivit produktionslinjerna och plockat bort alla maskiner och inredning. Lokalerna blev åter igen tomma skal. Till hälften i alla fall, ty produktionen av Model 3 och Y fortsätter i ena halvan av fabriken.

Men filmen som Tesla publicerat på X om rivningen tar inte slut där. Första halvan av filmen visar hur de river de gamla produktionslinorna – men i andra halvan börjar de lägga nytt golv. Tesla har plockat bort de gamla tillverkningsrobotarna för att göra plats för mångdubbelt fler robotar. För här ska världens första storskaliga produktionslina av humanoida robotar byggas.

Fremont fabriken kommer åter igen att pånyttfödas, med en ny revolutionerande produkt. Som kan bli ännu mer omdanande än de banbrytande elbilar som började tillverkas där för 14 år sedan. Fabriken ska börja tillverka miljoner av Optimus robotar.

Bild

Redan i fjol skapades den första småskaliga tillverkningslinan för Optimus robotar i Fremont fabriken. Nu är företaget beredd att börja bygga storskalig tillverkningslina som kommer spruta ur sig humanoida robotar. I miljontal i framtiden – men först efter en lång uppstartprocess. “Optimus-produktionen kommer att gå extremt långsamt i början, eftersom allt är nytt”, har Elon Musk sagt, “det är inte som att tillverka en bil.”

Det är en sak att tillverka en robot, eller kanske några hundra. Tesla kommer bli först i världen att börja serietillverka dem i samma massiva skala som bilar, att tillverka hundratusentals per år.

Men kommer mjukvaran bli färdig i tid?

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-ri ... ionslinje/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla har rivit Model S/X produktionslinje

Inlägg av AAKEE »

Känns lite krisi’t. 😳
Nu är bara lo’cost kvar och flärd och premium avvecklat.

Transitionen från synbart premium till snik är fulländad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 14 jul 2026 08:57
Känns lite krisi’t. 😳

Jag vet inte. För 4-6 år sedan servade min Model 3 med en massa lackproblem från just denna fabriken, och även problem som fabriken hade med passform som även min bil fått ärva. Så är inte så säkert att just denna fabriken spottade ut sig så värst mycket premium. Snarare väldigt opremium skulle jag säga.

Den nya Model Y som jag hämtade för två veckor sedan som tillverkats i Berlin-fabriken var en enorm skillnad (till det bättre) och i en helt annan klass. Inte fantastisk på något sätt, men en bil av högst normal tysk tillverkningsstandard. Inte premiumkvalitet, men inte heller opremium (som tidigare tillverkningskvalitet).

Gällande interiörkvalitet så fick jag Model S och Model X som lånebil när jag servade mina tidigare Fremont-tillverkade Model 3-bilar (första gången producerad våren 2019, och andra gången mitten 2021), och jag uppfattade redan då så var de väldigt plastiga och avskalade. Model S och Model X, kändes för mig bra mycket mer opremium än de Model 3 jag hade.

Gällande Teslorna som tillverkas idag så är vår nya Model Y (billigaste basmodell), bra mycket mer premium än alla våra tidigare Teslor, och alla andra Teslor jag kört, och dessutom mer premium än del bra mycket dyrare bilar. Extremt lite hårdplast och bra frånvaro av billig högblank svartplast (som min första M3 från 2019 hade tyvärr massor av, men även en del på våra senaste BMW från några år sedan). Imponerad av hur premium en budget-Tesla till absolut lågpris (450 papp) känns jämfört med många franska och tyska bilar.

Sedan finns det givetvis en massa o-premium-saker med bilen, som tex. helt manuellt krok, när alla andra av våra tyska bilar haft helt automatisk in/utfällning med elektrisk dito de senaste 15+ åren. Även automatiska vindrutetorkare är väldigt dålig och opremium, samt att AutoPiloten blivit helt omkörd av nya konkurrenter (tex. vår i5 som har en i jämförelse med Tesla fantastiskt bra styrassistans/pilotfunktion). Men detta är ju inget nytt, och något som tyvärr alltid varit så hos Tesla (bortsett från första tidiga MS med IR-sensorer i fönsterrutan och med annan AP-teknikstack).

Totalt så tycker jag iaf. att det är intressant att notera att en ny tysktillverkad basmodell av Tesla för 450 papp år 2026 känns extremt mycket mer premium, och med bra mycket bättre (dvs. högst normal europeisk branschstandard) finish och tillverkningskvalitet än Tesla M3, MS och MX (har aldrig haft en Fremont-tillverkad MY till hemlån) tillverkade i Fremont-fabriken för 5-10 år sedan.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
andyswed75
Teslaägare

Inlägg av andyswed75 »

När kommer ersättare till MS och MX ? nu har de bara två modeller 3 och Y och de har några år på nacken och om Tesla skall konkurrera bör de komma med något nytt vilket var ett tag sedan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

andyswed75 skrev: 14 jul 2026 09:48
När kommer ersättare till MS och MX ? nu har de bara två modeller 3 och Y och de har några år på nacken och om Tesla skall konkurrera bör de komma med något nytt vilket var ett tag sedan.
Jag tror ärligt att det kommer inte komma några ersättare till MS och MX. Det är inte så Tesla och Elon Musk fungerar.
De är mer inställda på att vara först - inte en i mängden.

Tesla kommer de närmsta åren gå all-in på att masstillverka humanoida robotar, självkörande taxibilar och eldrivna långtradare. Inte konkurrera med "tråkiga gamla bilar".

Min profetia är att de lägger ner M3 inom fem år. MY inom tio.

Nya Tesla Roadster kommer de väl bygga en begränsad upplaga av, bara för att de har ju visat upp den och måste stå sina ord. Jag tror Elon har ångrat att de ens visat den, med tanke på konkurrerande eldrivna supersportbilar från Kroatien och Kina som har poppat upp sedan dess.
Pius

Inlägg av Pius »

Tror inte Tesla kommer med några nya bilmodeller. Bilproduktion kommer att vara en krisbransh under lång tid framöver nu när kineserna börjar rampa upp produktionen på allvar. Snart kommer dom börja bygga bilar i volkswagens gamla tyska fabriker också.
Tesla kan inte hålla på med bilproduktion om dom skall behålla sin premievärdering på börsen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tibor har redan klarat ut det.

S och X var ”enablers” (det gick inte tillverka billiga elbilar för 15 år sedan). Det fanns inte heller någon konkurrens på ”lyxiga” elbilar då.

Förutom att möjliggöra insteget så satte de bilarna trenden med Tesla. Det vill säga att ordet Tesla blev värdeladdat som något lyxigt och fint.

Nu har de spelat ut rollen och sålde dåligt eller nästan inte alls, eftersom det nu finns mycket konkurrens på nivån S/X som dessutom ger mer för pengarna.

Inriktningen på att enbart använda billigaste billiga battericeller som finns gör dessutom att Tesla skulle bli ordentligt frånåkt när man börjar jämföra S/X med andra modeller.

Det är antagligen inte att vänta någon efterföljare till S/X. Tyvärr.

Det har snackats länge om en billigare ”model 2” men det är inte säkert det blir av. (Jag gissar nog på ”inte”.)
Man har istället skalat 3/Y och sänkt priset på dem.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Iofs har ju Tesla en stor tillverkning i Kina och bör kunna konkurrera så länge man kan hålla produktionen igång med låg kostnad. Jag tror att nya YL kan sälja bra i Europa och jag killgissar att vi inte sett det sista i batteriteknik heller. Berlin är väl fortfarande under utveckling också?
Jag tror att det kommer att rulla på länge än.
Jag tror också att FSD och spin off från det kan ha kommersiell potential framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 14 jul 2026 10:07
Jag tror ärligt att det kommer inte komma några ersättare till MS och MX. Det är inte så Tesla och Elon Musk fungerar.
De är mer inställda på att vara först - inte en i mängden.

Tesla kommer de närmsta åren gå all-in på att masstillverka humanoida robotar, självkörande taxibilar och eldrivna långtradare. Inte konkurrera med "tråkiga gamla bilar".

Min profetia är att de lägger ner M3 inom fem år. MY inom tio.

Nya Tesla Roadster kommer de väl bygga en begränsad upplaga av, bara för att de har ju visat upp den och måste stå sina ord. Jag tror Elon har ångrat att de ens visat den, med tanke på konkurrerande eldrivna supersportbilar från Kroatien och Kina som har poppat upp sedan dess.
Spot on på alla punkter skulle jag säga!

Man har i dagsläget inga egna battericeller värda namnet för Roadstern.

Gammal teknik, gillar inte höga effektuttag och de man har börjar dessutom vara bakom i energitäthet. 4680 blev dessutom snarare en total flopp när det gäller energidensitet/effektuttag/laddprestanda. De må vara billiga(-re) att tillverka men det är inte scope:t för Roadstern.
Ska bilen ha lång räckvidd som utlovats kommer den ladda sakta och bli tung med Teslas egna celler. Den kommer ha svårt att leverera prestandan.

Det skulle bli extremt dyrt att utveckla egna raket-battericeller för Roadstern eftersom det skulle bli en mycket liten serie som inte matchar någon annan profil Tesla siktar på.
Att köpa in celler utifrån ser inte så bra ut, då man i då fall visar att egna batterier inte duger till Roadstern (det vet ”vi”, men världen vet inte om det än).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 14 jul 2026 10:38
Iofs har ju Tesla en stor tillverkning i Kina och bör kunna konkurrera så länge man kan hålla produktionen igång med låg kostnad. Jag tror att nya YL kan sälja bra i Europa och jag killgissar att vi inte sett det sista i batteriteknik heller. Berlin är väl fortfarande under utveckling också?
Jag tror också att FSD och spin off från det kan ha kommersiell potential framöver.
Berlin ska börja tillverka 4680 med den torrbeläggningsmetodiken man tagit fram. Maskinerna för batteritillverkning om-disponerades tidigare till USA pga de tullregler USA satte upp om tillvetkning i USA för att få ta del av skatteredux på elbilar.
Nya likadana maskiner på väg till Berlin enligt den info som finns.

Teslas ide är att batterier ska tillverkas så billigt det bara går. Prestanda är underordnat.
Tesla kommer nog inte med någon större nyhet innan Solid State-batterier är färdigutvecklat. Även då gissar jag på billigaste billigt med underordnad prestanda.

Tesla siktar nog enbart på billigast överlag. Dvs, Tesla kommer vara den nya folkvagnsbubblan.

Premiumnivån kommer vara sminkad gris, dvs samma grundbil med med led-stripes, Performance-badge och lite finare fälgar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 14 jul 2026 10:51
Gustafsson skrev: 14 jul 2026 10:38
Berlin ska börja tillverka 4680 med den torrbeläggningsmetodiken man tagit fram. Maskinerna för batteritillverkning om-disponerades tidigare till USA pga de tullregler USA satte upp om tillvetkning i USA för att få ta del av skatteredux på elbilar.
Nya likadana maskiner på väg till Berlin enligt den info som finns.

Teslas ide är att batterier ska tillverkas så billigt det bara går. Prestanda är underordnat.
Tesla kommer nog inte med någon större nyhet innan Solid State-batterier är färdigutvecklat. Även då gissar jag på billigaste billigt med underordnad prestanda.
Well, hur bra är tillräckligt bra? Min Palladium långsamladdar fortfarande till 60 mil efter 5000 mil/ drygt tre år och prestanda är för mig tillräcklig. Använder aldrig ”insane” läget.
Håller med om att 4680 är en stor flopp, men frågan är om det är så dåligt att bilarna inte borde säljas?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 14 jul 2026 09:36
Gällande Teslorna som tillverkas idag så är vår nya Model Y (billigaste basmodell), bra mycket mer premium än alla våra tidigare Teslor, och alla andra Teslor jag kört, och dessutom mer premium än del bra mycket dyrare bilar. Extremt lite hårdplast och bra frånvaro av billig högblank svartplast (som min första M3 från 2019 hade tyvärr massor av, men även en del på våra senaste BMW från några år sedan). Imponerad av hur premium en budget-Tesla till absolut lågpris (450 papp) känns jämfört med många franska och tyska bilar.
Medhåll, dagens 3/Y är klart mer premium inne.
Tack o lov börjar nu tyskarna göra samma resa. Mindre hårdplast men fortfarande en hel del sådant i nya modeller.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 14 jul 2026 10:07
Jag tror robotar och AI - då det är coolare och mer utmanande. Elon drivs av nya utmaningar. Tror fordon är gammalt och passe' i hans huvud.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 14 jul 2026 10:58

Well, hur bra är tillräckligt bra? Min Palladium långsamladdar fortfarande till 60 mil efter 5000 mil/ drygt tre år och prestanda är för mig tillräcklig. Använder aldrig ”insane” läget.
Håller med om att 4680 är en stor flopp, men frågan är om det är så dåligt att bilarna inte borde säljas?
Om Tesla skulle bygga en premiumbil likt S/X ersättare, väl norr om miljonen så kommer den modellen jämföras med andra tillverkares bilar.
Man kommer inte betala överpris för en sämre produkt. Tesla har inga batterier idag som går montera i en premiumbil och som står sig i konkurrensen.

Framtiden kommer kräva snabbare laddning. Det spelar ingen roll att du och jag med flera klarar oss med den laddhastighet vi har idag.

Den köbildning som blir vid högtider går från lång väntan till ingen kö när man får bara lite snabbare laddning.

Teslas batterier idag är långsamma och tappar dessutom laddhastighet fort (utöver att deras batterier degraderas mer än dubbelt så fort som konkurrenternas).
Jag är förvånad att det inte blivit ett nytt charge-gaten än.

Min bil är ~ 30% långsammare i praktiken idag än när den var ny. Reduktionen i laddhastighet pågår hela tiden. Det är inte så att Tesla veidit ned laddfarten lite och att det är konstant utan den tappar hela tiden.
Blir ett särskilt inlägg om det när jag har tid.

4680 har ungefär 12% lägre energidensitet än senaste generationen 2170 som Tesla själva använder. Det krävs 14% mer celler/ vikt för att kompensera.

4680 är det håll Tesla verkar ha valt och de laddar dessutom bedrövligt dåligt. (Det finns laddkurvor på model Y med 4680 att tillgå om man känner för att förstöra sin dag 😳)

4680 fungerar inte i Roadstern. De kommer fungera i bilar som har som mål att bli billigaste elbilen som gemene man kan köpa. Då får man billig i utbyte mot att man offrar prestandan.

Just 4680 (med NMC-kemi) verkar degraderas betydligt långsammare än de Panasonic/Teslaceller man kört sedan 2021, där fritt fall är ledordet. Så det är i vart fall bra stt man slutar sälja bilar med en WLTP som degraderats bort refan en månad efter leverans.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Är det cellerna som blir sämre på att ta emot ström (ökande inre resistans) eller begränsar Tesla genom mjukvara?
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Känns lite krisi’t. 😳

Jag vet inte. För 4-6 år sedan servade min Model 3 med en massa lackproblem från just denna fabriken, och även problem som fabriken hade med passform som även min bil fått ärva. Så är inte så säkert att just denna fabriken spottade ut sig så värst mycket premium. Snarare väldigt opremium skulle jag säga.

Den nya Model Y som jag hämtade för två veckor sedan som tillverkats i Berlin-fabriken var en enorm skillnad (till det bättre) och i en helt annan klass. Inte fantastisk på något sätt, men en bil av högst normal tysk tillverkningsstandard. Inte premiumkvalitet, men inte heller opremium (som tidigare tillverkningskvalitet).

Gällande interiörkvalitet så fick jag Model S och Model X som lånebil när jag servade mina tidigare Fremont-tillverkade Model 3-bilar (första gången producerad våren 2019, och andra gången mitten 2021), och jag uppfattade redan då så var de väldigt plastiga och avskalade. Model S och Model X, kändes för mig bra mycket mer opremium än de Model 3 jag hade.

Sedan finns det givetvis en massa o-premium-saker med bilen, som tex. helt manuellt krok, när alla andra av våra tyska bilar haft helt automatisk in/utfällning med elektrisk dito de senaste 15+ åren. Även automatiska vindrutetorkare är väldigt dålig och opremium, samt att AutoPiloten blivit helt omkörd av nya konkurrenter (tex. vår i5 som har en i jämförelse med Tesla fantastiskt bra styrassistans/pilotfunktion). Men detta är ju inget nytt, och något som tyvärr alltid varit så hos Tesla (bortsett från första tidiga MS med IR-sensorer i fönsterrutan och med annan AP-teknikstack).

Totalt så tycker jag iaf. att det är intressant att notera att en ny tysktillverkad basmodell av Tesla för 450 papp år 2026 känns extremt mycket mer premium, och med bra mycket bättre (dvs. högst normal europeisk branschstandard) finish och tillverkningskvalitet än Tesla M3, MS och MX (har aldrig haft en Fremont-tillverkad MY till hemlån) tillverkade i Fremont-fabriken för 5-10 år sedan.
Håller med, MY Standard har imho mer smakfulla materialval än t ex Mercedes som påminner om mina barns gamingdatorer med blank plast, krom och led överallt. 😄 (Obs överdrivet och skrivet med en skämtsam ton. 😉)
När man har åkt taxi i äldre teslor har det skallrat och knakat en hel. Min Standard är helt stum när man kör på kullersten, inte något gnekljud alls. Får hoppas att det håller sig så, kan ju vara att skramlet kommer med tiden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 14 jul 2026 13:12
Är det cellerna som blir sämre på att ta emot ström (ökande inre resistans) eller begränsar Tesla genom mjukvara?
Det blir rätt OT i denna tråd tror jag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag tror att det kommer att komma nya modeller. Tesla går med vinst. Cybertruck innehöll tekniska nyheter såsom 48-volt och steer by wire. Det görs stora investeringar i FSD. Det tycker inte jag talar för att man skulle lägga ned bildelen. Varför göra dessa investeringar om man planerar att avveckla?

Och skall man fortsätta med bilarna så behövs fler modeller. Förmodligen även ersättare till X / S. Musk verkar ju gilla extrema saker.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

mussla skrev: 14 jul 2026 15:32
Jag tror att det kommer att komma nya modeller. Tesla går med vinst. Cybertruck innehöll tekniska nyheter såsom 48-volt och steer by wire. Det görs stora investeringar i FSD. Det tycker inte jag talar för att man skulle lägga ned bildelen. Varför göra dessa investeringar om man planerar att avveckla?

Och skall man fortsätta med bilarna så behövs fler modeller. Förmodligen även ersättare till X / S. Musk verkar ju gilla extrema saker.
Ja Tesla kommer att storsatsa på bilar. Dock sådana som saknar ratt.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Känns lite krisi’t. 😳

När det gäller AutoPiloten så är programvaran uråldrig.
Förhoppningsvis kommer FSD programvaran i år till sverige.
Den går ju riktigt bra i USA, men har också sett danska filmer som visar hur bra den går i Danmark där den redan finns.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart |
MYP -26 | Stealth Grey
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

TiborBlomhall skrev: 14 jul 2026 15:38
mussla skrev: 14 jul 2026 15:32

Ja Tesla kommer att storsatsa på bilar. Dock sådana som saknar ratt.
FSD (unsupervised) borde ligga tiotals år i framtiden innan det är klart och godkänt, eller? De behöver hålla igång med bilar med ratt tills dess.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Jag förstår inte riktigt vilka konsumenterna av optimus och cybercab är, ska man bygga tusentals och lägga på hög tills man har en marknad?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Toja skrev: 14 jul 2026 16:10
Känns lite krisi’t. 😳

När det gäller AutoPiloten så är programvaran uråldrig.
Förhoppningsvis kommer FSD programvaran i år till sverige.
Den går ju riktigt bra i USA, men har också sett danska filmer som visar hur bra den går i Danmark där den redan finns.
Ja, nuvarande AP har blivit klart omsprungen av i princip samtliga konkurrenter. Känns som Tesla endast gör väldigt små uppdateringar av den nuvarande AP-stacken. Vår BMW är ljusår före.

Däremot är jag imponerad av hur mycket Tesla förbättrat sig (iofs. från en tidigare väldigt låg nivå) på den fysiska sidan gällande kvaliteten och premiumkänslan. Nu är det bilar värda att betraktas som premium. Det var inte Teslas äldre bilar (även om de hade många andra bra fördelar, för sin tid), inklusive MS och MX. Dålig lack, dålig passform, dålig monteringsstandard, dålig QA, vibrationer, brus, knakande. Dessutom sämre tunade chassin och väldigt icke-premium knakande och billig plastig interiör.

Dagens billigaste Teslor är extremt mycket mer premium än gårdagens dyraste Teslor (även om de har/hade cool prestanda). Går knappt ens att jämföra.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

tnjo skrev: 14 jul 2026 19:50
Jag förstår inte riktigt vilka konsumenterna av optimus och cybercab är, ska man bygga tusentals och lägga på hög tills man har en marknad?
Robotaxis är redan vardag i flera amerikanska och kinesiska städer. Humanoida robotar jobbar redan i flera fabriker.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 14 jul 2026 21:35
tnjo skrev: 14 jul 2026 19:50
Robotaxis är redan vardag i flera amerikanska och kinesiska städer. Humanoida robotar jobbar redan i flera fabriker.
När vet man om det är så inkomstgivande som teslaaktien indikerar?