Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Polestar 4

Inlägg av Legato »

Issa skrev: 15 jul 2026 14:14
Detta blev bara svårare nu, vad ska man betala för en begagnad ps4 dualmotor utan att få värsta smällen om 2 år tycker ni?
Fundera på om du verkligen behöver dual. Ska du ha den, och inte performance, så köp en ny IMO.

Både SM och Performance är bättre val begagnade IMO. Skillnaden ner till SM är tom högre på begagnad än ny och personligen tycker jag den har fullt tillräckliga prestanda samt bättre räckvidd. PS4 är IMO en fantastiskt bekväm långfärdsbil, men inte en bil man kör aktivt (där är PS2 bättre), så den passar perfekt i SM-utförande.

Om man "måste" ha fyrhjulsdrift så är påslaget för Performance väldigt litet på begagnad så personligen hade jag definitivt tagit en sådan.

PS4 är väldigt populär begagnad generellt och priserna har stigit kraftigt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 15 jul 2026 14:45
Fredrik j skrev: 15 jul 2026 12:46
Jag tolkade artikeln i AMS som att dom pratade om just svenska marknaden.
Det var en blandning av data från olika marknader uppfattar jag det som, inklusive data från den i USA. Inte en helt tydlig eller helt stringent artikel.

Man ger råd till potentiella köpare i sverige.
Den frågan får du ställa till redaktionen hos AMS.

Det sagt och generellt; alla nyhetsartiklar i media handlar inte alltid om ren rådgivning.

Det är väl bara svenskar som läser svenska AMS?
Det är ett tyskt bolag och de översätter ofta tyska tester och nyheter till svenska, men om så skett i detta fallet eller inte, känner jag inte till.

Du får nog tyvärr maila AMS och ställa frågan till de, om du vill ha ett bra svar på det.
Som du påpekar så fladdrar artikeln ganska mycket. Rubriken slår fast att Polestar2 fallit kraftigt i värde. Man bifogar en tabell som verkar visa på motsatsen samt att man avslutar med lite "nyckelinsikter" för den svenska marknaden.

"Nyckelinsikter för den svenska marknaden

Notera att nypriserna under 2020–2022 påverkades positivt av den statliga klimatbonusen på 60 000 – 70 000 kr, vilket sänkte den faktiska inköpskostnaden för första ägaren.

Long Range vs. Standard Range: Long Range-versionerna (både Single och Dual Motor) är de absolut mest eftertraktade på den svenska begagnatmarknaden. De har en årlig värdeminskning på cirka 16,2 %, medan Standard Range faller något snabbare med 18,4 % per år.
Utrustningspaketens betydelse: I Sverige är det extremt svårt att sälja en ”naken” Polestar 2. Bilar som saknar Pilot-paket (förarassistans, adaptiv farthållare) och Plus-paket (värmepump, glastak, Harman Kardon-ljud) bestraffas hårt prismässigt och ligger ofta i det nedre skiktet runt 270 000 – 290 000 kr.
Värmepumpen är vattendelaren: Eftersom Plus-paketet (där värmepumpen ingår) blev standard/valbart i olika omgångar, är tidiga 2021:or utan värmepump svårare att sälja vintertid i Sverige, vilket pressar ner deras priser jämfört med nyare årsmodeller.
Sammanfattning: För runt 320 000 kronor får man idag en mycket välutrustad Long Range Dual Motor från 2021/2022 som har rullat runt 7 000 mil. Det innebär att den svenska begagnatköparen får väldigt mycket elbil för pengarna just nu, utan att drabbas av det extrema värderas som drabbat Polestar-ägare i exempelvis USA."

Vet inte om jag egentligen letar efter ett absolut svar på frågorna. Vill bara diskutera lite som brukligt på ett diskussionsforum.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Issa skrev: 15 jul 2026 14:14
Detta blev bara svårare nu, vad ska man betala för en begagnad ps4 dualmotor utan att få värsta smällen om 2 år tycker ni?
Köp den bil du vill ha. Gå på känsla och lagom mycket förnuft. Du lever bara en gång och alla bilar sjunker i värde men om du trivs med bilen känns värdeminskningen enklare att bära.

Jag var nära att köpa P2 performance eller P4 performance.
Åkte förbi Volvohandlaren i förrgår och jag sitter fantast fantastiskt bra i bägge två och Google systemet är underbart. När jag kör hustruns C 40, är det de två sakerna som sticker ut som extremt positiva!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte