Volkswagen i kris: Halverar modellutbudet efter globalt elbilsras

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: Volkswagen i kris: Halverar modellutbudet efter globalt elbilsras

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ErransEgo skrev: 20 jul 2026 03:22
Lyfter man blicken så har VW snålat på flera områden och glömt bort kunderna längs vägen.
Även den vanliga ICE bilarna senaste decenniet har varit präglade av besparingar med mycket plast och inställda modeller/uppdateringar.
Enligt mig då finns det en poetisk rättvisa, att de som fuskade med dieselgate nu får betala priset.

Holistisk syn, hela västra Europa lider av låg produktivitet och låg innovationskraft pga nöjd och bekväm befolkning.
Detta parat ihop med mer och fler administrativa krav och lagar blir en svår ekvation att hantera för företagen och våra samhällen.
Trist, men detta är tyvärr en korrekt bild av verkligheten.
Snacka om att skjuta oss själva i foten.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Off Grid Byggaren skrev: 17 jul 2026 16:29
Jag växlar bil mellan FAT e-tron och iD4 en del.

Premiumkänslan i gamla e-tron gillar jag, den finns ju inte i iD4.

Men tycker ändå id4 är en vettig bil, mycket bra innerutrymmen för 4 vuxna.

Bra bagage och smidig bil. Trevlig att köra, bra räckvidd men laddar inte så snabbt.

Det skulle kunna gå att få iD4 mer premium, iD7 är ju fin.

Synd att Cariad inte kom vidare, men de fick ju till en fungerade mjukvara till iD-bilarna trots allt.
Jag håller med dig, ID4an är en väldigt rymlig och kompetent elbil. Inte den bästa, men totala paketet i förhållande till pris är den väldigt bra. I min närhet är det nu 5 stycken som kör ID4 just för dess alldeles lagom-nivå för de som inte bryr sig så mycket om bilar och vill ha ett varumärke som man känner till och med lokal ÅF. Leasingkostnad på 5000kr i månaden är bra för en så pass familjevänlig bil.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
manneson

Inlägg av manneson »

toppo skrev: 20 jul 2026 11:01
Off Grid Byggaren skrev: 17 jul 2026 16:29
Jag växlar bil mellan FAT e-tron och iD4 en del.

Premiumkänslan i gamla e-tron gillar jag, den finns ju inte i iD4.

Men tycker ändå id4 är en vettig bil, mycket bra innerutrymmen för 4 vuxna.

Bra bagage och smidig bil. Trevlig att köra, bra räckvidd men laddar inte så snabbt.

Det skulle kunna gå att få iD4 mer premium, iD7 är ju fin.

Synd att Cariad inte kom vidare, men de fick ju till en fungerade mjukvara till iD-bilarna trots allt.
Jag håller med dig, ID4an är en väldigt rymlig och kompetent elbil. Inte den bästa, men totala paketet i förhållande till pris är den väldigt bra. I min närhet är det nu 5 stycken som kör ID4 just för dess alldeles lagom-nivå för de som inte bryr sig så mycket om bilar och vill ha ett varumärke som man känner till och med lokal ÅF. Leasingkostnad på 5000kr i månaden är bra för en så pass familjevänlig bil.
ID4 refresh, aka ID Tiguan kommer ju snart.
Tror den kommer fixa de flesta av problemen med ID4.
Blir ju en helt ny interiör tex, mer premium, och nytt infotainment baserat på Android.