Tesla MultiPass

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla MultiPass

Inlägg av fth »

Testarmigfram skrev: 20 jul 2026 10:18
Bara jag som värdesätter smidighet högre än kWh/sek? Om det kostar 4:- eller 7:- rör mig inte i ryggen. Jag är på semester.
Instämmer helt, min erfarenhet är dock att det billigaste alternativet (SuC) också är det smidigaste, vilket gör att jag inte ser någon anledning att använda något annat nätverk på mina resor.

Jag tycker snarare det är synd att Tesla aldrig etablerade sig i städer, garage etc med ett nätverk av AC-laddare lika väl fungerande som SuC, där är det tyvärr fortfarande bedrövligt, iaf i dom länder och städer jag frekventerar, både dyrt, opålitligt, undermålig eller icke existerande kundtjänst, appar som endast fungerar på det lokal språket etc etc.

I Paris använde jag tex den största operatören (Metropolis) till en kostnad av 6:-/kWh, och stolparna stod ofta trasiga i veckor utan åtgärd, ICE-ade under långa perioder, och varken operatören eller lapplisorna ansåg sig ha ansvar för att lappa eller bogsera bilarna trots skyltar om detta etc.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 20 jul 2026 00:58
fth skrev: 19 jul 2026 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 19 jul 2026 23:13
fth skrev: 19 jul 2026 22:46
Nicke Nyfiken skrev: 19 jul 2026 22:30

Fast nu pratade vi om att blippa betalkortet (i telefonen) i stället för att blippa nyckelkortet.
Så skälen du radar upp är inte relevanta.

Så vad är finessen med MultiPass, förutom att man får in laddningen i Teslaappens historik?
Eh… precis det jag skrev? :?

Om du inte använder MultiPass (eller annan roaminglösning) så måste du ju använda en separat lösning, app, bricka el dyl för varje operatör.

/fth
Eh...nää. :?

Har du helt missat att det är lag i EU att det ska gå att betala med ett vanligt betalkort vid publik laddning.
Helt utan registrering, abbonemang, taggar/kort, appar och annat tjafs. Dessutom är det olagligt med påslag och roamingavgifter vid kortbetalning. Det kan man råka ut för när man använder MultiPass eftersom det är just en roamingtjänst.
Tja, det funkar ju bevisligen inte så idag iaf, se ovan som sagt, 2000:- reserveras per laddning på en helt ny laddare (icke fungerande till råga på allt), installerad med bidrag från Klimatklivet, så jag antar det är godkänt enligt reglerna?

Dom laddare jag har använt MultiPass på har också priset varit väsentligt lägre än ”drop in”-priset.

/fth
Herregud!
Du har provat en gång och misslyckats. Då förkastar du hela systemet med direktbetalning med kort.

Tror du laddaren som du inte fick att fungera hade fungerat om det gått att använda MultiPass?
Skulle inte tro det.

Jag har aldrig haft problem när jag betalat genom att blippa telefonen på snabbladdare.

Grejen är att laddaren måste ha en kortläsare om det ska gå att betala med MultiPass, och då går det även utmärkt att blippa telefonen. Och det var det som efterfrågades i tråden.

MultiPass var en smidig lösning tidigare när det krävdes appar, taggar/kort, medlemskap, registrering eller abonnemang. Men idag har det spelat ut sin roll.
P.S. laddaren måste inte heller ha kortläsare för att fungera med MultiPass, det går utmärkt att starta laddningen via Tesla-appen, dvs även äldre stolpar som inte funkar med kreditkort/telefon kan användas med MultiPass (eller annan valfri roaming-tjänst).

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Jaq tycker det är jättebra att man kan betala med vanliga kreditkort och betallösningar på allt fler, och många helt nya laddstationer. Men eftersom det är långt ifrån alla laddstationer som är där i dag så tänker jag att det under tiden (om familjen skall i närtid ut och resa i Europa) är ett utmärkt komplement med något av de olika roaminglösningarna på marknaden som tex. Hubject, Gireve eller MultiPass.

Om inte annat bra som en fin backup att ha med i bilen att kunna ta till när inte något annat betalsätt fungerar (så att man inte blir helt strandad).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP