Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jul 2026 18:56
TiborBlomhall skrev: ↑21 jul 2026 23:15
Nicke Nyfiken skrev: ↑21 jul 2026 21:58
Det är helt felaktigt att hävda att MultiPass är det enda vettiga betalningsalternativet.
Fast det var ju ingen som hävdade.
Flera har sagt att MultiPass är bra. Flera har sagt att de till och med föredrar att använda den.
Ingen har sagt att det är det
enda vettiga alternativet.
Inte bokstavligen men hur tolkar du följande:
Om du inte använder MultiPass (eller annan roaminglösning) så måste du ju använda en separat lösning, app, bricka el dyl för varje operatör.
Det är ju inte ens sant eftersom det är lika enkelt att använda betalkort.
När jag frågar vad finessen är med MultiPass i förhållande till betalkort hävdas följande:
Kanske slippa mecka med dåliga appar, försöka tolka instruktioner på diverse obskyra språk, dåliga betalningslösningar, reserverade belopp vid varje laddning etc?
Återigen är det bara hittepå för att framhäva MultiPass som överlägset vanlig kortbetalning.
Och sedan hävdas att betalkort garanterat ger högre pris än roamingtjänster, när det är precis tvärtom i de flesta fallen.
Det enda jag säger är att såvitt jag kan se så är roaminglösningar (som tex MultiPass) fortfarande bättre, eftersom du annars garanterat får betala det högst priset,
Jag tycker också att MultiPass är bra, men jag tycker att betalkort är ett lika bra alternativ, vilket vissa på detta forum har svårt att acceptera eftersom betalkort inte är en Teslasuppfinning...
Eftersom det är mig du citerar så kanske jag kan förtydliga en del av ovanstående.
För det första är det idag
absolut inte lika enkelt, eller ens möjligt, att använda betalkort på alla laddare. Uppskattningsvis 30-40% av DC-laddarna i Europa saknar ännu kortläsare eftersom det endast varit krav för nya laddare sedan april 2024. Regelverket säger visserligen att även gamla laddare >=50kW måste ha detta från 2027, men då endast längs TEN-T-vägnätet, dvs befintliga äldre laddare i städer, vid köpcentra, längs mindre vägar etc berörs inte och kommer sannolikt aldrig få kortläsare.
AC-laddare behöver för övrigt inte ha kortläsare öht, där räcker det med QR-kod med länk till websida för betalning, en lösning som iaf jag (av erfarenhet) undviker som pesten. Jag kan sätta en slant på att dom flesta lokala operatörer i Europa aldrig kommer att uppgradera sina destinationsladdare med kortläsare, utan bara klistra dit en QR-kod till någon halvtaskig betalningslösning för att nominellt uppfylla lagkraven.
Vad gäller prissättning så har jag som sagt jag endast använt roamingtjänster för AC-laddning, och där jag har laddat har det alltid varit betydligt billigare med ChargePoint eller MultiPass jämfört med "drop in"-priset. Jag har också jämfört en del platser för DC-laddning mellan Paris och Stockholm (min vanligaste resa) där SuC är extremt trista (Liège t.ex.), och även där har priserna för mina roamingtjänster varit lägre än "drop in"-priset enligt respektive operatörs hemsida som jag kollat.
Jag vidhåller att valfri roamingtjänst fortfarande är det enklaste, säkraste, och ofta billigaste sättet att ladda, iaf för mina behov och laddmönster, och kommer fortsätta vara det under överskådlig tid. Den dag jag kan blippa mig fram med kreditkort eller telefon enkelt och säkert och få ett bra pris på alla laddare så kommer förstås även jag sannolikt skippa dessa tjänster, men där är vi inte idag, långt därifrån.
Till sist så handlar mina argument förstås inte alls om att jag på något sätt skulle vara emot betalkort "eftersom betalkort inte är en Teslasuppfinning", det där är ju bara löjligt, jag argumenterar inte heller specifikt för Tesla MultiPass, utan roamingtjänster generellt.
/fth