Precis. Tror ingen vet vad som kommer hända allt är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. 1989 så förutspådde man i "Tillbaka till framtiden 3" att vi skulle ha flygande bilar och svävande skateboards 2015. Men man missade hela mobil- och internetrevolution och trodde att vi fortfarande skulle faxaJerker skrev: ↑24 aug 2026 08:30Det kanske är svårt att se vad AI-utvecklingen verkligen kommer att mynna ut i. Nu har folk en massa förhoppningar men kanske blir det nåt som ingen ser just nu. På 50-talet trodde förstå-sig-påarna att vi skulle ha flygande bilar vid sekelskiftet, men ingen förutspådde Internet och smarta mobiler (förutom Nikola Tesla då, som gjorde det redan ett par decennier tidigare, men det var ju ingen som lyssnade på honom).
Utopian abundance
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: Utopian abundance
-
fnils
- Teslaägare
Re: Utopian abundance
Det har absolut blivit bättre. Dock jobbar jag med mjukvara som ska hålla i 20-30 år och där går det inte att köra AI rakt av. Utvecklingen sker iofs exponentiellt och det är svårt (för mig åtminstone) att se hur det är om 5-10 år.Dinsdale skrev: ↑23 aug 2026 07:43Jag upplevde det så också för ett år sen men tycker det fungerar mycket bättre nu. Jag kan slänga på agentscriptet relativt stora uppgifter och det funkar ofta hyfsat direkt. Fungerar det verkligen inte kastar jag det och börjar om genom att formulera mig på ett annat sätt eller som du beskriver ta det i flera mindre steg.fnils skrev: ↑22 aug 2026 11:25Om vi tar programmering som exempel så istället för att en app tar en månad att utveckla tar det kanske en vecka.
Jag jobbar dagligen med AI och utveckling och koden AI presterar hittills går inte att bygga långsiktigt på då den skapa spagettikod om man inte utvecklar små kodsnuttar i taget.
Såklart kan det bli bättre under de kommande 5-10 åren men AI baserar sin "kunskap" på tidigare kod och om den nya koden är AI genererade så blir det inte bättre frammåt utan du behöver vara kunnig på programmering för att koden ska bli bra.
Däremot är det svårt för mig att avgöra om förbättringen beror på att modellerna eller agentscripten blivit bättre eller pga att jag har anpassat mig. Kanske är det är en kombination. Och koden blir definitivt inte produktionsklar bara för att den vid första anblick verkar fungera - men detsamma kan sägas om de flesta mänskliga programmerares kod också är min erfarenhet, där tycker jag inte det är nån skillnad faktiskt.
Jag skulle bli väldigt förvånad om min arbetsroll inte fullt ut kan ersättas inom 1-3 år och själv förutsätter jag att jag får kicken inom 2-5 år. Det är bara att acceptera och planera därefter.
Oavsett tror jag mer på att vi kommer ska fler produkter frammåt än att vi kommer ha färre som gör dem.
Tesla Model 3 Long Range Highland