Håller med er bägge. Tyvärr är SuC generellt lite för populärt (speciellt sedan de öppnande upp för alla bilar) för sitt eget bästa. Ännu värre har det blivit nu under strejken när Tesla haft svårt att öppna många nya SuC för att hålla lite jämnare steg med efterfrågan. Bra att galningarna på IFM äntligen avslutat den här värdelösa konflikten, och att nya SuC äntligen kan öppnas.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:04Niklas Z skrev: ↑24 aug 2026 16:55
Trots det har SuC överlägset flest gånger varit full. Som tur är har det då funnits någon annan operatörs laddstation i närheten, vilket gjort att jag inte behövt köa. Min erfarenhet är att SuC är överlägset värst drabbat av hög beläggning. Förutom de tillfällen då det varit fullt på SuC-stationer då jag anlänt har det flera gånger hänt att det blivit fullt kort efter att jag tagit en plats. Om man ska undvika köer verkar det lämpligt att undvika SuC.
Ja den enda gången på hela sommarens resa som det var lite hektiskt var på en SuC. Det är i regel mycket lugnare hos andra operatörer.
Nu börjar spökstationerna att invigas
Moderator: Redaktion
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Nu börjar spökstationerna att invigas
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Testarmigfram
I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.
-
holden
- Teslaägare
Aldrig upplevt det som ett problem, slår jag däremot på tillvalet ”visa laddare från andra operatörer” tappar jag snabbt lusten att leva.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:11I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Om du så lätt tappar lusten att leva blir jag seriöst orolig för din framtid.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:15Aldrig upplevt det som ett problem, slår jag däremot på tillvalet ”visa laddare från andra operatörer” tappar jag snabbt lusten att leva.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:11I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
holden
- Teslaägare
Tack. Tur det bara är ett tillval.Niklas Z skrev: ↑24 aug 2026 18:17Om du så lätt tappar lusten att leva blir jag seriöst orolig för din framtid.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:15Aldrig upplevt det som ett problem, slår jag däremot på tillvalet ”visa laddare från andra operatörer” tappar jag snabbt lusten att leva.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:11I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:06
Men orka kolla vilken operatör det är... Då måste man ju planera och ha sig.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Testarmigfram
Ja du gör som du vill såklart. Men jag gissar att dina erfarenheter av andra laddare är små och troligen inaktuella.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:15Aldrig upplevt det som ett problem, slår jag däremot på tillvalet ”visa laddare från andra operatörer” tappar jag snabbt lusten att leva.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:11I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.
-
Niklas Z
- Teslaägare
En mycket rimlig gissning.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:22Ja du gör som du vill såklart. Men jag gissar att dina erfarenheter av andra laddare är små och troligen inaktuella.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:15Aldrig upplevt det som ett problem, slår jag däremot på tillvalet ”visa laddare från andra operatörer” tappar jag snabbt lusten att leva.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:11I Sverige väljer du i så fall bort 85% av alla snabbladdare. Säkert liknande siffror utomlands. Jag skulle inte säga att det är enklast. Du överskattar svårigheterna hos andra nätverk. Det var struligt förr. Det är inte så längre.holden skrev: ↑24 aug 2026 18:08Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.Testarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 18:06
Men orka kolla vilken operatör det är... Då måste man ju planera och ha sig.
-
Sportbilsentusiasten
Ja och är det märkligt tycker du? Allt är en helhetTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 13:18Du nämnde service och renlighet först?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 12:48Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magenTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 12:18Spännande. Jag hade ingen aning om att Shell var en premium-mack.Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
Exakt.
Mycket ingår i service
Bilnjutare som köpt andra elbilen
-
Fredrik j
- elbilist
Jag råkade faktiskt ut för en teslaladdare som strejkade i tyskland förra sommaren. Det var kraftigt åskväder så det hade väl med det att göra kanske. Fick blippa kreditkortet på stationen intill och ladda för 7,95kr. Tesla laddaren hoppade igång när vi skulle åka.holden skrev: ↑24 aug 2026 15:45Med SuC vet man att det alltid funkar, det är värt väldigt mycket i förhållande till att chansa på att någon enstaka centralt placerad laddstolpe inte är upptagen eller ens funkar, plus går att betala utan en massa appstrul.Niklas Z skrev: ↑24 aug 2026 15:07Det behöver ju inte vara en Michelinrestaurang. En fördel med att ladda friare är att det finns laddare inne samhällen. En annan fördel är att det går att ladda medan man är på hotellet. Det är ovanligt med SuC inne i samhällen eller nära hotell som ligger i stadskärnor.
-
Niklas Z
- Teslaägare
Det är märkligt. På vilket sätt excellerar Teslas SuC i fråga om renlighet och service?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 18:42Ja och är det märkligt tycker du? Allt är en helhetTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 13:18Du nämnde service och renlighet först?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 12:48Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magenTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 12:18Spännande. Jag hade ingen aning om att Shell var en premium-mack.Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
-
SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Tråden har spårat ur. Trodde den skulle handla om spökstationerna och när de ska tas i drift. Istället blev det långt tjafs om man ska hålla sig till Suc eller ladda på andra ställen. Lägg ner eller starta en egen tråd.
-
Testarmigfram
Vad är det med SuC som är bra vad gäller service och renhet?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 18:42Ja och är det märkligt tycker du? Allt är en helhetTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 13:18Du nämnde service och renlighet först?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 12:48Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magenTestarmigfram skrev: ↑24 aug 2026 12:18Spännande. Jag hade ingen aning om att Shell var en premium-mack.Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
-
Testarmigfram
Tesla har några stationer med sånt men oftast inte. De där Ned-nånting är ju klart bäst isf.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 aug 2026 18:43Exakt.
Mycket ingår i service
-
ErransEgo
Jag la in städer och massa andra olika besöksmål i Google maps, även laddare.Niklas Z skrev: ↑24 aug 2026 12:30Jag brukar köra så också. Ett övergripande mål, men vägen dit – och hem – improviseras allt eftersom. Jag har verkligen ingen detaljerad plan. Beslut om första halvan av dagen tas kanske medan vi sitter och äter hotellfrukost. Beslutet om mål för kvällen kanske tas medan vi sitter och äter lunch. Just därför är det så himla smidigt att ladda på de ställen där jag ändå stannar, eftersom de stoppen är vad man kan kalla slumpmässiga val och infall.
Jag förstår faktiskt inte vad det är för sorts planering du syftar på med "sådan reseplanering hade viss charm men det finns inget intresse eller tid för det längre". Jag vill understryka att just om man vill improvisera är det en stor fördel om man inte är trogen ett visst laddnätverk.
Då jag bara reser i västra och centrala Europa så behöver jag inte tänka på Tesla laddningen, de finns alltid där. Och jag åker gärna vilse eller iväg på avvägar.
Det har blivit bättre med att konkurenterna tar kort men fortfarande är det fragmenterat och vissa ställen tar inte mitt bankkort utan jag måste använda kreditkort, olika med att koppla i laddhandsken först eller att betala/aktivera först eller hinna med att betala innan timeout men det är inte alltid självklart när språket är ologiskt och skärmen är lagom höjd för en 5 åring osv osv.