Helt OK förbrukning, men inte bättre än min MYLR vid samma förutsättningar. Ett stort batteri gör naturligtvis att bilen kan gå långt, men det är ju helt naturligt.mikebike skrev: ↑07 sep 2026 19:09Sjukt imponerande bil.
Idag har vi åkt hem från landet, efter lunch hos svåger och svägerska i Kinna åkte vi hela vägen hem utan att stanna.
44 mil med 100 i snitt och 1,7 kWh/mil i förbrukning!
Om man extrapolelerar att det bara gick åt 70% av batterikapaciteten så får man en räckvidd på 63 mil.
Screenshot_20260907_183942_My BMW.jpg
Screenshot_20260907_183930_My BMW.jpg
Eftersom vi inte behövde stanna för att ladda bestämde vi att vi stannar när vi behöver en bensträckare eller måste kissa, men vi behövde inte stanna.
Min fru brukar börja "orma sig" efter 2 timmar och försöka byta sittställning, men nu gick det bra hela vägen.
BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
Smarve
- Teslaägare
Re: BMW iX3 Neue klasse
2023 MY LR blå/svart 19"
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Håller med helt. Då batterier är fortsatt både dyra och energikrävande att tillverka, så är det oftast smartare att fokusera på energisnåla bilar med hög verkningsgrad, än att lösa räckviddsproblemet genom att bara stoppa in stora, dyra och tunga batterier. Att "göra mer med mindre", genom att istället för att satsa enbart på jättestora batterier med jättehög laddeffekt, satsa på mer energisnåla bilar är oftast bättre för alla. Win-win för både miljön och plånboken/sparkontot.Freez skrev: ↑08 sep 2026 08:08Med tanke på att batteriet är ca 40% större än tex en helt vanlig MY är det väl fullt rimligt att den också går längre. Förbrukningen verkar ok, motsvarande min MYP.mikebike skrev: ↑07 sep 2026 19:09Sjukt imponerande bil.
Idag har vi åkt hem från landet, efter lunch hos svåger och svägerska i Kinna åkte vi hela vägen hem utan att stanna.
Om man extrapolelerar att det bara gick åt 70% av batterikapaciteten så får man en räckvidd på 63 mil.
Eftersom vi inte behövde stanna för att ladda bestämde vi att vi stannar när vi behöver en bensträckare eller måste kissa, men vi behövde inte stanna.
Min fru brukar börja "orma sig" efter 2 timmar och försöka byta sittställning, men nu gick det bra hela vägen.
Personligen tycker jag biltillverkarna borde fokusera på att göra bilarna snålare istället för att stoppa in stora batterier vilket är sämre för miljön och skapar en massa elände vid brytning av alla mineraler som behövs.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
Älskade köregenskaperna hos iX3. Tycker BMW har lyckats fantastiskt bra där. Naturligtvis inte lika rolig och körglad som en låg sportig sedan som tex. Tesla och BMW M3, men däremot tycker jag de lyckats fantastiskt väl för att vara en SUV med tunga batterier. Riktigt imponerad av chassit på iX3. Är nog en av de bästa el-SUVar jag kört ur den synvinkeln. Så applåderar verkligen BMWs ingenjörer att de lyckats så väl här.Niklas Z skrev: ↑08 sep 2026 09:07Jag har bara kört en iX3 NK. Den var utrustad med M-Paket och feta däck (dock Hankook Ion Evo som är rullar tyst). Komforten var en besvikelse. Bilen var både bullrig och stötig. I båda avseendena klart sämre än min Model 3 Highland. Jag har inte kört Juniper, som är den mer naturliga konkurrenten.
Dock var köregenskaperna hos iX3 förvånansvärt bra. Helt klart den bästa SUV jag kört, vad gäller köregenskaper. Dock märktes det på de små krokiga vägarna att det är en SUV. Tyvärr gjorde den hårda fjädringen att bilen hade ovanligt mycket missljud i interiören på vägar med knagglig beläggning. Om komfort är prioriterat och iX3 står på listan över tänkbara kandidater kan det vara lämpligt att välja däck i snälla dimensioner och mjukast möjliga fjädringsalternativ.
Det som var en besvikelse var hur plastig och opremium den kändes i övrigt. Jämförde 1:1 med vår standard MY, och den kändes interiörmässigt och ur de flesta andra synvinklar betydligt mer premium än iX3 M50 med M-designpaket som jag testade.
Dessutom så var ljudet i stereon rent bedrövligt dåligt. Trots att det stod Harman-Kardon tryckt på högtalarna så lät det totalt skit. Återigen, trots att standard MY är den minst välljudande Teslan någonsin, så låter den 5x bättre än standard iX3 HarmanKardon. Blev verkligen skockad över hur extremt pinsamt dåligt ljudet var i en bil för den prisklassen. Det skall inte vara så dåligt standardljud i en "premium-bil". Inte bara vår i5, men tom. vår lilla budget MINI (också tillverkad av BMW) har bättre standardljud än iX3 (för att inte tala om MINI i HarmanKardon-version, som har extremt mycket bättre ljud).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är ju lite OT, men jag tänkte på ett delvis liknande sätt efter att ha provkört Mercedes CLA 250+. Den har ett större batteri med betydligt bättre laddegenskaper än Model 3 Highland Long Range med LG-batteri. Gissningsvis kostar det en hel del att ha ett sådant batteri i bilen. Trots att jag åker mycket på långfärd (två utlandsresor per år) så hade jag hellre sett att Mercedes monterat ett billigare batteri och i stället lagt de pengar som då blivit över på interiörkvalitet, ljuddämpning och vassare köregenskaper.martinot skrev: ↑08 sep 2026 10:28Då batterier är fortsatt både dyra och energikrävande att tillverka, så är det oftast smartare att fokusera på energisnåla bilar med hög verkningsgrad, än att lösa räckviddsproblemet genom att bara stoppa in stora, dyra och tunga batterier. Att "göra mer med mindre", genom att istället för att satsa enbart på jättestora batterier med jättehög laddeffekt, satsa på mer energisnåla bilar är oftast bättre för alla. Win-win för både miljön och plånboken/sparkontot.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Nect
- elbilist
Ok, M3 är en bra och effektiv bil. Men sen ska man inte jämföra den mot en iX3. Det blir lite knepigt där ena är en gokart och den andra en skolåda. Mer korrekt i så fall är att titta på nya i3 sedan.holden skrev: ↑08 sep 2026 00:33Har för mig han körde typ 100 km/h i snitt, men det är ju ett antal år sedan så jag kan förstås minnas fel. Min poäng är bara att jag inte är så imponerad av ix3s räckvidd med tanke på skyhög vikt pga stort batteri. Å andra sidan har räckvidd över 30-40 mil sällan betydelse för oss dödliga som inte har mikebikes extrema cornercase att förhålla oss till. Däremot är jag övertygad om att ix3 är avsevärt mer komfortabel, om man tycker det är värt dubbla pengarna så är det ju bara att köpa en.
Gällande bilval och ekonomi så är det ytterst personligt vad man anser är viktigt. Handlar det enbart om pengar ja, då tar man väl den billigaste som finns kontra räckvidd. Men då hade inte premiumsegmentet funnits alls. Så det finns tydligen de som anser att vissa saker får kosta extra
Men nu anser jag inte att BMWs 3 serie är premium utan snarare ett steg ner från det.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
holden
- Teslaägare
Visst, det är olika typer av bilar. Eftersom jag inte provkört ix3 kan jag bara gå på vad olika YouTubers sagt, och det som skulle vara en dealbreaker för mig om man bortser från det höga priset är det plottriga användargränssnittet.Nect skrev: ↑08 sep 2026 17:54Ok, M3 är en bra och effektiv bil. Men sen ska man inte jämföra den mot en iX3. Det blir lite knepigt där ena är en gokart och den andra en skolåda. Mer korrekt i så fall är att titta på nya i3 sedan.holden skrev: ↑08 sep 2026 00:33Har för mig han körde typ 100 km/h i snitt, men det är ju ett antal år sedan så jag kan förstås minnas fel. Min poäng är bara att jag inte är så imponerad av ix3s räckvidd med tanke på skyhög vikt pga stort batteri. Å andra sidan har räckvidd över 30-40 mil sällan betydelse för oss dödliga som inte har mikebikes extrema cornercase att förhålla oss till. Däremot är jag övertygad om att ix3 är avsevärt mer komfortabel, om man tycker det är värt dubbla pengarna så är det ju bara att köpa en.
Gällande bilval och ekonomi så är det ytterst personligt vad man anser är viktigt. Handlar det enbart om pengar ja, då tar man väl den billigaste som finns kontra räckvidd. Men då hade inte premiumsegmentet funnits alls. Så det finns tydligen de som anser att vissa saker får kosta extra
Men nu anser jag inte att BMWs 3 serie är premium utan snarare ett steg ner från det.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Nect
- elbilist
När man vant sig så är gränssnittet inte så farligt.holden skrev: ↑08 sep 2026 22:12Visst, det är olika typer av bilar. Eftersom jag inte provkört ix3 kan jag bara gå på vad olika YouTubers sagt, och det som skulle vara en dealbreaker för mig om man bortser från det höga priset är det plottriga användargränssnittet.Nect skrev: ↑08 sep 2026 17:54Ok, M3 är en bra och effektiv bil. Men sen ska man inte jämföra den mot en iX3. Det blir lite knepigt där ena är en gokart och den andra en skolåda. Mer korrekt i så fall är att titta på nya i3 sedan.holden skrev: ↑08 sep 2026 00:33Har för mig han körde typ 100 km/h i snitt, men det är ju ett antal år sedan så jag kan förstås minnas fel. Min poäng är bara att jag inte är så imponerad av ix3s räckvidd med tanke på skyhög vikt pga stort batteri. Å andra sidan har räckvidd över 30-40 mil sällan betydelse för oss dödliga som inte har mikebikes extrema cornercase att förhålla oss till. Däremot är jag övertygad om att ix3 är avsevärt mer komfortabel, om man tycker det är värt dubbla pengarna så är det ju bara att köpa en.
Det har blivit mycket bättre än tidigare BMWs och speciellt Audi… alla bilinställningar hittas nu enkelt under symbolen för bil.
Sen gillar jag att man kan lägga widgetar som man vill ha dem. Så helt ok för att vara en tysk.
Polestar 2 LRSM -25
-
Krasche
Såg en vit igår. Tyckte den såg riktigt snygg ut i den färgen. 
En fråga angående röststyrningen: Har den fått uppdatering med svensk röststyrning än?
Om inte, hur funkar det att säga t ex "Navigera till Östgötagatan" ?
En fråga angående röststyrningen: Har den fått uppdatering med svensk röststyrning än?
Om inte, hur funkar det att säga t ex "Navigera till Östgötagatan" ?
-
Jossi
- Teslaägare
Också sett några vita, blir avis varje gång (har en svart)
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
mikebike
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Rätt ointressant, de har kört över 90 mil med en iX3 också.
Lägg in en TM3 i ABRP med samma rutt som jag körde så får du se hur långt du kommer.
Jag har alltså kört samma sträcka fram och tillbaks typ varannan månad i många år, ett år med TM3 och 4,5 år med TMY.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
-
mikebike
Fullt rimligt om den har samma förbrukning, vilket Teslafansen ansåg helt orimligt när den presenterades....Freez skrev: ↑08 sep 2026 08:08Med tanke på att batteriet är ca 40% större än tex en helt vanlig MY är det väl fullt rimligt att den också går längre. Förbrukningen verkar ok, motsvarande min MYP.mikebike skrev: ↑07 sep 2026 19:09Sjukt imponerande bil.
BMW iX3 50 2026
-
mikebike
Inte bättre, men inte heller mycket sämre som vissa hävdade vid introduktionen. Någon påstod t.o.m. att den skulle få samma räckvidd som en TMY, trots mycket större batteri.Smarve skrev: ↑08 sep 2026 09:11Helt OK förbrukning, men inte bättre än min MYLR vid samma förutsättningar. Ett stort batteri gör naturligtvis att bilen kan gå långt, men det är ju helt naturligt.mikebike skrev: ↑07 sep 2026 19:09Sjukt imponerande bil.
Jag betalar gärna lite extra för längre räckvidd och dubbelt så snabb laddning (både AC och DC).
BMW iX3 50 2026
-
mikebike
Nej, inte ännu.
Jag skickar normalt resan från appen.
BMW iX3 50 2026
-
Krasche
Ok, tack!
-
Jossi
- Teslaägare
Du kan få paxa min redan nu
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
martinot
- Teslaägare
Sett den i flera olika färger (rätt många som har och kör runt med iX3 häromkring), och tycker personligen att den är klart snyggast i vitt eller blått.
-
Jossi
- Teslaägare
-
martinot
- Teslaägare
Den är absolut inte ful i svart. Inte alls. Väldigt snygg ändå!
-
Jossi
- Teslaägare
Haha skojar bara! Hade jag fått se den vita IRL när jag beställde så hade jag valt den alla dagar i veckan. Men hade en vit Model Y och var rädd för att "alla" skulle välja vit även på ix3martinot skrev: ↑09 sep 2026 10:12Den är absolut inte ful i svart. Inte alls. Väldigt snygg ändå!Bara att jag tycker, och det är en högst subjektiv och personlig preferens efter att sett alla iX3 både i bilhallen hos BMW ÅF när jag skulle låna hem en, samt när de står parkerade på uppfarterna häromkring där vi bor och som jag ser när jag är ute och går med hunden. Tycker bara, som sagt IMO, att designen framhävs lite mer i andra färger, och sedan är det en personlig preferens som gör att jag tycker dessa svarta kontrasterande detaljer hos iX3 står ut bättre mot och att bilen ser snyggast ut i vitt och blått. Jag hade absolut inte tackat nej till en i svart! Jättefin bil!
![]()
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
martinot
- Teslaägare
Ja, det är skumt, men det är faktiskt väldigt varierande hur olika bilar passar i olika färger.Jossi skrev: ↑09 sep 2026 10:17Haha skojar bara! Hade jag fått se den vita IRL när jag beställde så hade jag valt den alla dagar i veckan. Men hade en vit Model Y och var rädd för att "alla" skulle välja vit även på ix3martinot skrev: ↑09 sep 2026 10:12Den är absolut inte ful i svart. Inte alls. Väldigt snygg ändå!Bara att jag tycker, och det är en högst subjektiv och personlig preferens efter att sett alla iX3 både i bilhallen hos BMW ÅF när jag skulle låna hem en, samt när de står parkerade på uppfarterna häromkring där vi bor och som jag ser när jag är ute och går med hunden. Tycker bara, som sagt IMO, att designen framhävs lite mer i andra färger, och sedan är det en personlig preferens som gör att jag tycker dessa svarta kontrasterande detaljer hos iX3 står ut bättre mot och att bilen ser snyggast ut i vitt och blått. Jag hade absolut inte tackat nej till en i svart! Jättefin bil!
![]()
Tex. så tycker jag att mörka färger som mörkblått och svart, eller klara färger, är jättesnyggt på Model 3 (grymt snygg i svart, mörkgrå, mörkblå och i klart rött) men IMO "ful" i vitt eller ljusgrå/silver (hoppas ingen tar illa åt sig, personliga subjektiva åsikter).
Men även inom samma bilmodeller så kan det variera mellan olika versioner av bilmodellen. Gällande standard Model Y så är den (IMO) klart snyggast (precis som iX3) i vitt eller en ljusare-mellan-blå färg, då dess svarta detaljer kontrasterar mycket snyggare. Framhäver den (IMO) snygga polestar-inspirerade mer "fyrkantiga" svarta baklisten/lamprampen emot det vita eller ljusa blå lacken (som jag dock än så länge inte sett IRL). Har sett den i svart, och tycker man tappar hela designspråket där med standard MY, precis som för iX3.
Däremot så tycker jag precis tvärt om gällande MY Premium och framför allt MY Performance; de blir med sina släta runda former bara trista i ljusa färger som vitt eller silver (återigen så är detta IMO). Där blir de klart snyggast i svart eller mörkblått. Då får man även en snyggare effekt av den bakre LED-rampen som lyser upp baklisten (och marken) i rött. Även om rampen i sig är i samma svart, så blir svart eller mörkblå lack runt om något som harmoniserar bättre maximerar där IMO den detaljen/LED-effekten. Även om jag inte är så förtjust i LED-rampen i fronten (även om jag älskar den där bak), så blir även den IMO snyggast i svarta och mörka färger runt den.
Så färger måste verkligen upplevas och kännas in flera gånger i verkligheten, och på olika håll och avstånd. Jag tog extremt lång tid på mig innan jag beställde vår standard Model Y, och kikade på många exemplar på parkeringsplatser hos Tesla, men även andra offentliga parkeringsplatser och även privata uppfarter (folk måste trott att jag "stalkade" runt bilarna
-
macky
Gick själv på svart då det stora glaspartiet i fronten smälter ihop bättre då. Det är den enda delen jag är lite skeptisk till gällande designen. Ljus färg så blir den kontrasten för stor. Så smaken är onekligen olika och tur är väl det. Lurar fortfarande lite på eukalyptus dock som ju framhäver formen bättre. Då med kompromiss gällande fronten istället.Jossi skrev: ↑09 sep 2026 10:17Haha skojar bara! Hade jag fått se den vita IRL när jag beställde så hade jag valt den alla dagar i veckan. Men hade en vit Model Y och var rädd för att "alla" skulle välja vit även på ix3martinot skrev: ↑09 sep 2026 10:12Den är absolut inte ful i svart. Inte alls. Väldigt snygg ändå!Bara att jag tycker, och det är en högst subjektiv och personlig preferens efter att sett alla iX3 både i bilhallen hos BMW ÅF när jag skulle låna hem en, samt när de står parkerade på uppfarterna häromkring där vi bor och som jag ser när jag är ute och går med hunden. Tycker bara, som sagt IMO, att designen framhävs lite mer i andra färger, och sedan är det en personlig preferens som gör att jag tycker dessa svarta kontrasterande detaljer hos iX3 står ut bättre mot och att bilen ser snyggast ut i vitt och blått. Jag hade absolut inte tackat nej till en i svart! Jättefin bil!
![]()
-
mikebike
M Sport detaljerna syns ju inte i svart, men alla fäger till iX3 är "knasiga", vitt undantaget men det finns inte på kartan att vi skulle köra omkring i en vit bil. Om det inte är en tjänstebil.
BMW iX3 50 2026
-
Smarve
- Teslaägare
ABRP, jämförelse TMY LR och iX3 sDrive (verkar ha längst räckvidd), Umeå - Stockholm: BMW:n har 15 minuter kortare laddtid. Ingen dealbreaker.mikebike skrev: ↑09 sep 2026 09:19Rätt ointressant, de har kört över 90 mil med en iX3 också.
Lägg in en TM3 i ABRP med samma rutt som jag körde så får du se hur långt du kommer.
Jag har alltså kört samma sträcka fram och tillbaks typ varannan månad i många år, ett år med TM3 och 4,5 år med TMY.
2023 MY LR blå/svart 19"
-
mikebike
Nu handlade det om hur långt man kommer på en laddning och därmed slipper ladda.Smarve skrev: ↑09 sep 2026 11:36ABRP, jämförelse TMY LR och iX3 sDrive (verkar ha längst räckvidd), Umeå - Stockholm: BMW:n har 15 minuter kortare laddtid. Ingen dealbreaker.mikebike skrev: ↑09 sep 2026 09:19Rätt ointressant, de har kört över 90 mil med en iX3 också.
Vad är en iX3 sDrive? Antagligen gamla modellen.
Sök på iX3 50 2026.
EDIT: iX3 sDrive har 461 km WLTP och laddar max 155 kW.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
BMW iX3 50 2026
-
Smarve
- Teslaägare
Fast om jag ska åka en sträcka jag alltid har åkt jämför jag naturligtvis med den, det är ju det som är intressant för mig? Eventuellt har inte ABRP uppdaterats med rätt årsmodeller av iX3 ännu, din föreslagna modell går inte att välja.mikebike skrev: ↑09 sep 2026 11:38Nu handlade det om hur långt man kommer på en laddning och därmed slipper ladda.Smarve skrev: ↑09 sep 2026 11:36ABRP, jämförelse TMY LR och iX3 sDrive (verkar ha längst räckvidd), Umeå - Stockholm: BMW:n har 15 minuter kortare laddtid. Ingen dealbreaker.
Vad är en iX3 sDrive? Antagligen gamla modellen.
Sök på iX3 50 2026.
2023 MY LR blå/svart 19"