Och som alternativ till att göra långresor så kan man helt låta bli - som jag gör!
#miljömupp
Moderator: Redaktion
Och som alternativ till att göra långresor så kan man helt låta bli - som jag gör!
Jag hoppas det framgick i min post också.
Framställning är inget problem skulle jag påstå.
Word!fth skrev: ↑10 sep 2026 12:41Det finns som sagt massor av andra "low hanging fruit" att plocka före detta, att långdistansflyg fortsätter att använda fossila bränslen är ju i praktiken inget stort problem på global nivå, om vi i stället fokuserar på att eliminera dom stora bovarna inom el/värme, industri, jordbruk, transporter etc.
/fth
Hehe, med dead-end snackar jag naturlagar som ger oss en naturlig gräns för vad som är tekniskt möjligt.AAKEE skrev: ↑10 sep 2026 12:12Nej, vätgasdrift är inte en dead end.
https://www.airbus.com/en/innovation/en ... d-aircraft
När du ändå ringer Ines Usman om internet, passa på att ringa Airbus och meddela att de är på en återvändsgränd![]()
Problemet är som sagt dom enorma volymer och/eller mängder energi som skulle krävas.AAKEE skrev: ↑10 sep 2026 13:02Jag hoppas det framgick i min post också.
Det intressanta är att jämföra mot batterier eftersom det kommer upp som den bästa vägen för flyg, där har ”vätgas alla fördelarna och batterier alla nackdelarna”.
Framställning är inget problem skulle jag påstå.
Vi producerar redan enorma mängder vätgas globalt.
Det kostar energi, men samtidigt har vi i dagsläget svårt att lagra tex solenergi. Det kan man göra med vätgas, och driva flygmaskiner med det. Det är en energiförlust på nästan 2:1, men eftersom vanliga batterier inte är en framkomlig väg annat än för väldigt korta resor så är det den vägen man måste gå (om man ska komma från fossilt på vissa flygningar).
Långdistans är inte att tala om, precis som du säger.
Word!fth skrev: ↑10 sep 2026 12:41Det finns som sagt massor av andra "low hanging fruit" att plocka före detta, att långdistansflyg fortsätter att använda fossila bränslen är ju i praktiken inget stort problem på global nivå, om vi i stället fokuserar på att eliminera dom stora bovarna inom el/värme, industri, jordbruk, transporter etc.
/fth
Jag tror vi är relativt överrens.
SAF har använts ett tag, mixas till ~ 50% med vanlig Jet A1. Det är inte helt ovanligt att det används.ErransEgo skrev: ↑10 sep 2026 21:43Det finns förnybara flygbränslen.
Om ni vill betala för det men många säger att de vill bidra men när det är dax att betala så är vi få som vill använda våra privata pengar till det.
https://st1.se/mer-om-saf