Och som alternativ till att göra långresor så kan man helt låta bli - som jag gör!
#miljömupp
Moderator: Redaktion
Och som alternativ till att göra långresor så kan man helt låta bli - som jag gör!
Jag hoppas det framgick i min post också.
Framställning är inget problem skulle jag påstå.
Word!fth skrev: ↑10 sep 2026 12:41Det finns som sagt massor av andra "low hanging fruit" att plocka före detta, att långdistansflyg fortsätter att använda fossila bränslen är ju i praktiken inget stort problem på global nivå, om vi i stället fokuserar på att eliminera dom stora bovarna inom el/värme, industri, jordbruk, transporter etc.
/fth
Hehe, med dead-end snackar jag naturlagar som ger oss en naturlig gräns för vad som är tekniskt möjligt.AAKEE skrev: ↑10 sep 2026 12:12Nej, vätgasdrift är inte en dead end.
https://www.airbus.com/en/innovation/en ... d-aircraft
När du ändå ringer Ines Usman om internet, passa på att ringa Airbus och meddela att de är på en återvändsgränd![]()
Problemet är som sagt dom enorma volymer och/eller mängder energi som skulle krävas.AAKEE skrev: ↑10 sep 2026 13:02Jag hoppas det framgick i min post också.
Det intressanta är att jämföra mot batterier eftersom det kommer upp som den bästa vägen för flyg, där har ”vätgas alla fördelarna och batterier alla nackdelarna”.
Framställning är inget problem skulle jag påstå.
Vi producerar redan enorma mängder vätgas globalt.
Det kostar energi, men samtidigt har vi i dagsläget svårt att lagra tex solenergi. Det kan man göra med vätgas, och driva flygmaskiner med det. Det är en energiförlust på nästan 2:1, men eftersom vanliga batterier inte är en framkomlig väg annat än för väldigt korta resor så är det den vägen man måste gå (om man ska komma från fossilt på vissa flygningar).
Långdistans är inte att tala om, precis som du säger.
Word!fth skrev: ↑10 sep 2026 12:41Det finns som sagt massor av andra "low hanging fruit" att plocka före detta, att långdistansflyg fortsätter att använda fossila bränslen är ju i praktiken inget stort problem på global nivå, om vi i stället fokuserar på att eliminera dom stora bovarna inom el/värme, industri, jordbruk, transporter etc.
/fth
Jag tror vi är relativt överrens.
SAF har använts ett tag, mixas till ~ 50% med vanlig Jet A1. Det är inte helt ovanligt att det används.ErransEgo skrev: ↑10 sep 2026 21:43Det finns förnybara flygbränslen.
Om ni vill betala för det men många säger att de vill bidra men när det är dax att betala så är vi få som vill använda våra privata pengar till det.
https://st1.se/mer-om-saf
Som jag förstått det så har EU avsatt rätt mycket pengar för vätgas, så det ligger nog en del i det.
Exempelvis Volvo vill sälja lastbilar i länder med kommande regulatoriska krav på utsläppen, oavsett om det är lönsamt för transportörerna.Maetlarv skrev: ↑13 sep 2026 14:33Jag tror väl heller inte på att vätgas kommer att bli något meningsfullt inom vägtransporter inom en rimlig framtid.
Men jag tror inte heller att alla lastbilstillverkare är helt dumma i huvudet. Jag kan till och med sträcka mig till att de rimligen har betydligt mer insikt än detta samlade kommentarsfält.
Jag tror att man mer får se detta som en liten gardering, de satsar ju enorma pengar på batterielektriska drivlinor. De tycker väl då att det är rimligt att lägga några få kronor för att undersöka och hålla sig ajour med vätgasutvecklingen bara utifall det sker några tekniska genombrott eller om andra förutsättningar ändras.
Och jag tror det är vist att vara lite ödmjuk om vad som händer om 10 eller 20 år, vi människor brukar vara väldigt dåliga på att spå framtiden på lite längre sikt.
Och vad skulle vara fördelen med det vs batteridrivna?Fredrik j skrev: ↑13 sep 2026 20:42Man kan tänka sig att lastbilstillverkarna inte tänker sig att vätgas ska användas för random transport kors och tvärs över europa utan kanske mer på förbestämda rutter med fasta tankställen. Det finns ju ett ständigt behov av schemalagda transporter mellan alla större städer i europa. Arbetsmaskiner vid anläggningsprojekt t.ex.
Att inte ha alla äggen i en korg.manneson skrev: ↑13 sep 2026 21:44Och vad skulle vara fördelen med det vs batteridrivna?Fredrik j skrev: ↑13 sep 2026 20:42Man kan tänka sig att lastbilstillverkarna inte tänker sig att vätgas ska användas för random transport kors och tvärs över europa utan kanske mer på förbestämda rutter med fasta tankställen. Det finns ju ett ständigt behov av schemalagda transporter mellan alla större städer i europa. Arbetsmaskiner vid anläggningsprojekt t.ex.
Redan dagens batteridrivna lastbilar klarar att ladda på de lagstadgade vilotiderna. Dvs det kostar inget extra i tid ens vs en dieseldriven.
Förövrigt har jag redan sett flera Mercedes eActros på vägarna under mitt Sverigebesök nu.
Omställningen till eldrivna lastbilar kommer gå fortare än många tror.
https://www.dagensps.se/motor/bmws-vatg ... =334633579
Ja, det verkar inte vara effektiv teknik, smart ingenjörskonst eller naturliga marknadskrav bakom satsningarna på vätgas (de få som finns kvar), utan mycket verkar vara drivet av politiska krafter och lobby.fth skrev: ↑14 sep 2026 08:40https://www.dagensps.se/motor/bmws-vatg ... =334633579
"Follow the money" som man brukar säga...![]()
/fth
Fuel-celler med vätgas och eldrift är relativt mijövänligt. Vad är problemet med det?martinot skrev: ↑14 sep 2026 11:14
Ja, det verkar inte vara effektiv teknik, smart ingenjörskonst eller naturliga marknadskrav bakom satsningarna på vätgas (de få som finns kvar), utan mycket verkar vara drivet av politiska krafter och lobby.
Framför allt på EU-nivå är det politiskt starka krafter för mer vätgas. Både genom bidrag och skattepengar som finansierar och subventionerar tillverkningen, men även genom politiska krav och regler som tvingar på länderna i EU att bygga infrastruktur för att underlätta för mer vätgasfordon.
"EU:s regelverk kräver att medlemsländerna senast den 31 december 2030 har vätgasmackar med högst 200 kilometers mellanrum längs det europeiska stomvägnätet."
Så man kan nog sammanfatta det hela med att det till en mycket stor del är främst politiska krafter inom EU som håller "vätgasdrömmen" vid liv genom konstgjord andning.
Jag tror också det är ett försök till en rationell förklaring till varför man fortfarande åker dieselbil.Jerka skrev: ↑14 sep 2026 11:47På sina håll i kommentarsfälten har jag sett folk argumentera för att batteribilar är skit och att man iställlet ska ha en vätgasbil när de kommer i framtiden.
Ibland tror jag att det är det primära syftet med vätgasbilar: att erbjuda ett alternativ som inom en snar men obestämd framtid kommer vara bättre än batteribilar och därmed skapa en ursäkt för att fortsätta köra diesel eller bensin ett tag till.
Vätgasbaserade transportlösningar ser bara (hyfsat) miljö- och klimatvänliga ut i jämförelse med befintliga fossilbaserade lösningar.AAKEE skrev: ↑14 sep 2026 11:41Fuel-celler med vätgas och eldrift är relativt mijövänligt. Vad är problemet med det?martinot skrev: ↑14 sep 2026 11:14
Ja, det verkar inte vara effektiv teknik, smart ingenjörskonst eller naturliga marknadskrav bakom satsningarna på vätgas (de få som finns kvar), utan mycket verkar vara drivet av politiska krafter och lobby.
Framför allt på EU-nivå är det politiskt starka krafter för mer vätgas. Både genom bidrag och skattepengar som finansierar och subventionerar tillverkningen, men även genom politiska krav och regler som tvingar på länderna i EU att bygga infrastruktur för att underlätta för mer vätgasfordon.
"EU:s regelverk kräver att medlemsländerna senast den 31 december 2030 har vätgasmackar med högst 200 kilometers mellanrum längs det europeiska stomvägnätet."
Så man kan nog sammanfatta det hela med att det till en mycket stor del är främst politiska krafter inom EU som håller "vätgasdrömmen" vid liv genom konstgjord andning.
Det som är mest gångbart kommer vinna långsiktigt när stödåtgärderna tas bort.
Fuelcell-tekniken behöver utvecklas för användningsområden där batterier tex är för tunga.
Jag har lite svårt att förstå motståndet, men det är väl elbilsbilister som gnuggat fast sig i batteridrift precis som fossilarna som låst vid diesel?
Lite foliehattsvarning på att tro att vätgasen är någon slags konspiration som hotar batterielektriska bilar. Jag är övertygad om att den bästa tekniken konmer att vinna och just nu är det BEV, om det är någon annan teknik i framtiden som är bättre, so be it.Jerka skrev: ↑14 sep 2026 11:47På sina håll i kommentarsfälten har jag sett folk argumentera för att batteribilar är skit och att man iställlet ska ha en vätgasbil när de kommer i framtiden.
Ibland tror jag att det är det primära syftet med vätgasbilar: att erbjuda ett alternativ som inom en snar men obestämd framtid kommer vara bättre än batteribilar och därmed skapa en ursäkt för att fortsätta köra diesel eller bensin ett tag till.
Jag tror inte heller dom här stolligheterna utgör ett reellt hot mot övergången till ”riktig” eldrift på lång sikt, men jag är helt säker på att dom har försenat och fördyrat övergången, och att det absolut varit syftet från flera aktörer inom detta område.Maetlarv skrev: ↑14 sep 2026 12:12Lite foliehattsvarning på att tro att vätgasen är någon slags konspiration som hotar batterielektriska bilar. Jag är övertygad om att den bästa tekniken konmer att vinna och just nu är det BEV, om det är någon annan teknik i framtiden som är bättre, so be it.Jerka skrev: ↑14 sep 2026 11:47På sina håll i kommentarsfälten har jag sett folk argumentera för att batteribilar är skit och att man iställlet ska ha en vätgasbil när de kommer i framtiden.
Har också väldigt svårt att se att de som idag kör diesel eller bensin och skall köpa ny bil ens överväger framtida vätgasbilar som något slags alternativ.
Man kan väl däremot kritisera stödet till vätgas utifrån perspektivet att det är slöseri med skattepengar eftersom det aldrig kommer bli något men då får man ju samtidigt erkänna att det är samma kritik som förut fanns mot BEV-stöden.
Tror att detta är en rätt onödig debatt eftersom vätgas inte är något ”hot” mot BEV. Tror också det vore mycket viktigare att tex svenska staten slutar sänka fossilbränslepriserna utan istället gör tvärtom för att få mer fart på övergången till BEV.