Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa

Inlägg av martinot »

Jaegaern skrev: 16 sep 2026 10:52
Iller skrev: 26 aug 2026 02:19
Tellus skrev: 21 aug 2026 12:57
Iller skrev: 19 aug 2026 20:40
martinot skrev: 19 aug 2026 16:36

Köpte vår senaste bil, en MY RWD för 450 papp och med restvärdeslån till 0% ränta.

Svårt att slå den låga kostnaden för den storleken på bil, och med den goda utrustningsnivån, om man tänkt att ha bilen i en 5-8 år. Vi hittade iaf. inget vettigt alternativ som vi såg kom i närheten av så mycket bil för den låga kostnaden.

Hade lätt kunna köpa hela bilen kontant, men nu fick vi ut en del pengar "gratis" till 0% ränta som istället investeras i annat, och det tackar man ju inte nej till. :)

Visst saknas det saker även på Teslor, men det gör det ju mer eller mindre alltid (iaf. för mig) något med precis alla bildmodeller. Allt blir alltid en kompromiss på något sätt, och man får helt enkelt fundera på vad man prioriterar mest och sedan välja rätt kompromiss/bilmodell efter det.

Perfekt bil finns nog sällan för nästan någon person (iaf. inte till perfekt rimligt pris som de flesta har råd med). Därför är det ju utmärkt att det numera finns flera bra elbilar från flera olika tillverkare att välja mellan.

Vilken kompromiss (bil) gick du själv för?
Finns massor av bättre affären. Speciellt när man räknar med pengarna man kunde placerat.

Jag kompromissade inte med något. Kör en ID7 GTX
.Bara en sådan sak som att bilen har parkeringssensorer och radar. Must have. Blir dyra mil för dig.
Vilka nya elbilar är en bättre affär vs model Y för 450K, 90K kontant och resten på 5år nollränta.
Ingen är i närheten är min bedömning.
Räntan är 1%. Det blir 4500 kr per månad i snitt över dessa 5 år. För en rejält snikig bil. Du kan privatleasa en bättre utrustad bil för en lägre summa och slippa binda kapital samt att du får byta bil efter 3 år.
Det diskuteras ofta om att man kommer undan "billigare" med leasing och "får byta" efter 3 år. Men jag är av samma tanke nu som när jag köpte min första Tesla. Jag köper en elbil som då kostade mer vid köptillfället än bensinvarianten för att få ner kostnad över tid.

Nu är min model 3 helt avbetald efter 3.5 år och kostar 0 i tvingad service. Den service som behövs betalar jag för när det är dags, eller gör själv.

Så om man är ute efter konstant byte, fine. Då kan man väl gärna diskutera leasing som alternativ. Men eftersom hela argumentet med en elbil har varit livslängd och låga servicekrav så måste man äga den mer än de första 3 åren innan det börjar märkas. Då snackar vi besparingar.
Ja, exakt.

Har man bilen enbart de tre första åren så bli leasing oftast billigare (tack vare dyra subventioner i bakgrunden, av mer eller mindre alla elbilar från nästan alla tillverkare).

Själva så har vi tänkt att äga vår Model Y i en 6-8 års tid, och då blir inköp klart lägre kostnad än leasing (och där fick jag även en del av räntan till 0% tack vare det från Tesla subventionerade restvärdeslånet).

Sedan håller jag inte med att den är så snikig bil som iller vill framställa den som. Faktum är att den är på många sätt betydligt mer premium än både betydligt dyrare ID-bilar och andra tyskar.

Den kanske är lätt snikig (men inte alls så extremt som man kan tro) jämfört med MS/MX, och även lite jämfört med de dyrare nya (highland och juniper) premium-versionerna av M3/MY, men absolut inte snikig jämfört med de flesta nya bensinbilar eller andra europeiska elbilar.

För pengarna, inte bara i TCO, men även i ren inköpskostnad så har jag haft väldigt svårt att hitta en rymligare, mer både funktionsrik och mer premium-känsla, än någon annan bil. Även så jämfört med bensinbilar i samma prisnivå (märkligt nog).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Det diskuteras ofta om att man kommer undan "billigare" med leasing och "får byta" efter 3 år. Men jag är av samma tanke nu som när jag köpte min första Tesla. Jag köper en elbil som då kostade mer vid köptillfället än bensinvarianten för att få ner kostnad över tid.

Nu är min model 3 helt avbetald efter 3.5 år och kostar 0 i tvingad service. Den service som behövs betalar jag för när det är dags, eller gör själv.

Så om man är ute efter konstant byte, fine. Då kan man väl gärna diskutera leasing som alternativ. Men eftersom hela argumentet med en elbil har varit livslängd och låga servicekrav så måste man äga den mer än de första 3 åren innan det börjar märkas. Då snackar vi besparingar.
Tänker som du, även tidigare med fossilbilar.
Minskar därmed ev finansiell risk vid ändrade förhållanden.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 sep 2026 11:40

Tänker som du, även tidigare med fossilbilar.
Minskar därmed ev finansiell risk vid ändrade förhållanden.
Exakt!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

martinot skrev: 16 sep 2026 11:07
Iller skrev: 26 aug 2026 02:19
Tellus skrev: 21 aug 2026 12:57
Iller skrev: 19 aug 2026 20:40

Finns massor av bättre affären. Speciellt när man räknar med pengarna man kunde placerat.

Jag kompromissade inte med något. Kör en ID7 GTX
.Bara en sådan sak som att bilen har parkeringssensorer och radar. Must have. Blir dyra mil för dig.
Vilka nya elbilar är en bättre affär vs model Y för 450K, 90K kontant och resten på 5år nollränta.
Ingen är i närheten är min bedömning.
Räntan är 1%. Det blir 4500 kr per månad i snitt över dessa 5 år. För en rejält snikig bil. Du kan privatleasa en bättre utrustad bil för en lägre summa och slippa binda kapital samt att du får byta bil efter 3 år.

Ja, exakt.

Har man bilen enbart de tre första åren så bli leasing oftast billigare (tack vare dyra subventioner i bakgrunden, av mer eller mindre alla elbilar från nästan alla tillverkare).

Själva så har vi tänkt att äga vår Model Y i en 6-8 års tid, och då blir inköp klart lägre kostnad än leasing (och där fick jag även en del av räntan till 0% tack vare det från Tesla subventionerade restvärdeslånet).

Sedan håller jag inte med att den är så snikig bil som iller vill framställa den som. Faktum är att den är på många sätt betydligt mer premium än både betydligt dyrare ID-bilar och andra tyskar.

Den kanske är lätt snikig (men inte alls så extremt som man kan tro) jämfört med MS/MX, och även lite jämfört med de dyrare nya (highland och juniper) premium-versionerna av M3/MY, men absolut inte snikig jämfört med de flesta nya bensinbilar eller andra europeiska elbilar.

För pengarna, inte bara i TCO, men även i ren inköpskostnad så har jag haft väldigt svårt att hitta en rymligare, mer både funktionsrik och mer premium-känsla, än någon annan bil. Även så jämfört med bensinbilar i samma prisnivå (märkligt nog).
Håller helt med!

Snik kan väl ha med både features och design att göra. Angående design så är det snikingt enligt mig om allt är gjort i formgjuten pianoplast. Eller är allmänt plottrigt eller helt saknar saker man faktiskt använder.

Alternativt om det saknas features. Vilket jag anser att det inte gör.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld