Helt seriös fråga, jag kikar lite här ibland då jag har varit intresserad av Tesla vid bilbyten, men förvånas alltid över svenskarnas motvilja till Elon.
Säger som han själv säger, "look, I believe in safe cities, secure borders and sensible spending with respect to government,” Musk said [Min u.] […
Helt seriös fråga, jag kikar lite här ibland då jag har varit intresserad av Tesla vid bilbyten, men förvånas alltid över svenskarnas motvilja till Elon.
Säger som han själv säger, "look, I believe in safe cities, secure borders and sensible spending with respect to government,” Musk said [Min u.] […
Nu måste jag dock hålla med MAGA, det du refererar till är rimligen att beteckna som amerikansk inrikespolitik där Elons uppfattning speglar den då förhärskande uppfattningen bland republikaner om "sensible spending". Man kan ha uppfattningen att majoriteten i USA tyckte fel, men det ändrar inte att uttalandet låg helt i linje med republikansk mainstream och är inte problematiskt i den miljön.
(Fördjupningar om Elons uppfattningar i Elon-tråden, tack.)
I ett normalt demokratiskt samhälle så ska man respektera att alla inte kan bestämma och därför har man val där man bestämmer hur landet ska styras, och sedan får alla acceptera valresultatet och bidra till en bra värld även om man inte fick sin vilja igenom hur landet styrs.
Den idé som somliga verkar propagera för numera är att om man inte får sin vilja igenom så är det Ok att motarbeta sina politiska motståndare utanför den politiska arenan anser jag är att motarbeta det demokratiska systemet.
Nu måste jag dock hålla med MAGA, det du refererar till är rimligen att beteckna som amerikansk inrikespolitik där Elons uppfattning speglar den då förhärskande uppfattningen bland republikaner om "sensible spending". [Min u.] […
Jag är ju inte ett dugg överraskad över den ytterst godtyckliga avgränsningen.
"safe cities" & "secure borders" kombinerat med att håna Zelenskyy när Putin bokstavligt talat bombar ukrainska städer och olagligt ockuperar ukrainsk mark(!)… Jag har ** *** **** inte ord för hur ******* jag tycker det är. Och precis som det inte skulle vara "sensible spending" att skydda människoliv(!)…
Verkar som du och jag kommer få enas om att vara fullständigt oense om även det här.
Kanske redan har nämnts, men Elon har inget med mitt val av bil att göra. Tycker det är löjligt med alla dessa stickers "I bought this before Elon went crazy" folk sätter på sina bilar faktiskt.
Eftersom du tänker så kanske du ska blockera Volkswagen också?
Tesla är det mest prisvärda elbilen, med det bästa laddnätverket. Blir inte enklare än så. Tänker aldrig köpa en kines.
Kanske redan har nämnts, men Elon har inget med mitt val av bil att göra. Tycker det är löjligt med alla dessa stickers "I bought this before Elon went crazy" folk sätter på sina bilar faktiskt.
Tesla är det mest prisvärda elbilen, med det bästa laddnätverket. Blir inte enklare än så. Tänker aldrig köpa en kines.
Om någon kan visa på liknande uttalande från VW's majoritetsägare eller VD när det gäller Ukraina ska jag absolut blockera/bojkotta VW också.
Jag förstår dock helt och fullt din åsikt att aldrig köpa kinesiskt så länge Kina inte är en demokrati.
Om någon kan visa på liknande uttalande från VW's majoritetsägare eller VD när det gäller Ukraina ska jag absolut blockera/bojkotta VW också.
Jag förstår dock helt och fullt din åsikt att aldrig köpa kinesiskt så länge Kina inte är en demokrati.
"År 1991 erkände Volkswagen officiellt sitt historiska ansvar för brotten mot mänskligheten under nazitiden".
Som redan nämnt, vill man leta skit så finns det på alla. Ett bilköp för mig har dock *ingenting* med politik att göra.
"År 1991 erkände Volkswagen officiellt sitt historiska ansvar för brotten mot mänskligheten under nazitiden". [Min u.]
Som redan nämnt, vill man leta skit så finns det på alla. Ett bilköp för mig har dock *ingenting* med politik att göra.
Det där 'argumentet' har ju förekommit några gånger redan på forumet, men vi får väl ta det en gång till då…
Någon får hemskt gärna rätt mig om jag har fel, men så vitt jag vet så finns det inte en enda människa som fortfarande är aktiv inom VW-koncernen och som utförde de här brotten mot mänskligheten under nazitiden.
Det står naturligtvis var och en fritt att straffa samtliga tyska medborgare i all oändlighet för vad deras släktingar gjorde för ~81 år sedan. Men det är ingenting som jag tänker ägna mig åt.
En sak som sällan lyfts fram i dessa diskussioner är att de flesta verkar ok med att investera i bolag som fortfarande klamrar sig fast i fossibilsteknik trots att de vet att detta är skadligt för person och miljö men bolagen vill fortsätta profitera på detta så länge de kan. Vad väger tyngst i ett nybilsköp?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Nu måste jag dock hålla med MAGA, det du refererar till är rimligen att beteckna som amerikansk inrikespolitik där Elons uppfattning speglar den då förhärskande uppfattningen bland republikaner om "sensible spending". [Min u.] […
"safe cities" & "Secure borders" kombinerat med att håna Zelenskyy när Putin bokstavligt talat bombar ukrainska städer och olagligt ockuperar ukrainsk mark(!)… Jag har ** *** **** inte ord för hur ******* jag tycker det är. Och precis som det inte skulle vara "sensible spending" att skydda människoliv(!)…
Verkar som du och jag kommer få enas om att vara fullständigt oense om även det här.
Nu tolkar du verkligheten som du själv vill, gissningsvis baserat på ofullständig information.
Finns inget i det jag skriver som säger att jag skulle tillhöra den extremt lilla minoriteten av svenskarna som inte stödjer Ukraina. Sluta försöka med att utmåla de som inte håller med dig, inklusive Elon som hjälpt Ukraina enormt i kriget, som Ukrainamotståndare och Putinkramare.
Du behöver begripa att det är rysk och kinesisk underrättelsetjänst som vill så split i stödet till Ukraina, så låt bli och hjälpa dem.
Symptomatiskt lägger du ingen skuld på Biden trots att han både kände till Rysslands militära uppbyggnad och att USA var garant för Ukrainas säkerhet, och sedan ströp ha Ukrainas möjligheter att försvara sig inklusive att använda svenskt försvarsmaterial, inklusive Saab 340 AEW&C. Det låg i Putins intresse att Biden begränsade stödet till Ukraina så att Ukraina inte kunde vinna.
"safe cities" & "Secure borders" kombinerat med att håna Zelenskyy när Putin bokstavligt talat bombar ukrainska städer och olagligt ockuperar ukrainsk mark(!)… Jag har ** *** **** inte ord för hur ******* jag tycker det är. Och precis som det inte skulle vara "sensible spending" att skydda människoliv(!)…
Nu tolkar du verkligheten som du själv vill, gissningsvis baserat på ofullständig information.
Finns inget i det jag skriver som säger att jag skulle tillhöra den extremt lilla minoriteten av svenskarna som inte stödjer Ukraina. Sluta försöka med att utmåla de som inte håller med dig, inklusive Elon som hjälpt Ukraina enormt i kriget, som Ukrainamotståndare och Putinkramare.
Du behöver begripa att det är rysk och kinesisk underrättelsetjänst som vill så split i stödet till Ukraina, så låt bli och hjälpa dem.
Symptomatiskt lägger du ingen skuld på Biden trots att han både kände till Rysslands militära uppbyggnad och att USA var garant för Ukrainas säkerhet, och sedan ströp ha Ukrainas möjligheter att försvara sig inklusive att använda svenskt försvarsmaterial, inklusive Saab 340 AEW&C. Det låg i Putins intresse att Biden begränsade stödet till Ukraina så att Ukraina inte kunde vinna.
Jag får väl gratulera dig till att (kanske) ha lyckats formulera en slutreplik.
Pga av forumregler och modereringspraxis är det inte möjligt för mig att bemöta det här på ett meningsfullt sätt utan att risken blir väldigt hög för att mitt inlägg kommer raderas.
Så… ¯\_(ツ)_/¯
Andra som läser får själva bedöma ifall du lyckades i sak. Eller inte.