Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av mussla »

Tellus skrev: ↑25 sep 2026 20:18
mussla skrev: ↑25 sep 2026 18:57
Tellus skrev: ↑25 sep 2026 16:43
Årsmodellen i VIN kommer påverka andrahandsvärdet.

Bilfirmor betalar högre för en 27 vs 26 och dom bör annonseras enligt årsmodell i VIN

Därmed kan en lekman tro att den ena bilen är 1 år nyare fast det skiljer 1 dag.

När folk i framtiden söker på blocket efter beg bil kan vissa ha bestämt sig i sökfiltret för en 2027 och missar då dom 2026 som är en dag äldre eller mer.

Om någon mer insatt privatperson kommer köpa bilen i framtiden så kan man ha tur, men den personen vill väl inte heller betala för en 2027 när den får en 2026 i chassinumret och kommer få sälja den som en 2026

Det tråkiga är att inga regler mellan bilmärken finns, så det är inte alls ovanligt att en Volvo, VW, MB med fler av årsmodell 2027 är mer än 6 månader äldre vs en Tesla 2026

Det har nu funnits 2027 i trafik av många märken sedan tidig vår -26 men inga 2027 Teslor än.
Jag håller med om att det påverkar andrahandsvärdet. Det blir ju mer av en issue också när man närmar sig kalenderårets slut och ändå inte får nästa årsmodell.

Tråkigt att höra att det ännu inte finns Teslor med VIN för 2027 ännu. Det kunde väl vara rimligt att slå över efter sommaren. Någon som har koll på när Tesla brukar byta årsmodell?
Förra året var det i början till mitten på oktober har jag för mig, jag fick en 2026 tillverkad 2025-10-19.
Då kanske jag får en 27:a. Förväntad leveranstid i november / december.
manneson

Inlägg av manneson »

mussla skrev: ↑25 sep 2026 20:28
Tellus skrev: ↑25 sep 2026 20:18
mussla skrev: ↑25 sep 2026 18:57
Tellus skrev: ↑25 sep 2026 16:43
Årsmodellen i VIN kommer påverka andrahandsvärdet.

Bilfirmor betalar högre för en 27 vs 26 och dom bör annonseras enligt årsmodell i VIN

Därmed kan en lekman tro att den ena bilen är 1 år nyare fast det skiljer 1 dag.

När folk i framtiden söker på blocket efter beg bil kan vissa ha bestämt sig i sökfiltret för en 2027 och missar då dom 2026 som är en dag äldre eller mer.

Om någon mer insatt privatperson kommer köpa bilen i framtiden så kan man ha tur, men den personen vill väl inte heller betala för en 2027 när den får en 2026 i chassinumret och kommer få sälja den som en 2026

Det tråkiga är att inga regler mellan bilmärken finns, så det är inte alls ovanligt att en Volvo, VW, MB med fler av årsmodell 2027 är mer än 6 månader äldre vs en Tesla 2026

Det har nu funnits 2027 i trafik av många märken sedan tidig vår -26 men inga 2027 Teslor än.
Jag håller med om att det påverkar andrahandsvärdet. Det blir ju mer av en issue också när man närmar sig kalenderårets slut och ändå inte får nästa årsmodell.

Tråkigt att höra att det ännu inte finns Teslor med VIN för 2027 ännu. Det kunde väl vara rimligt att slå över efter sommaren. Någon som har koll på när Tesla brukar byta årsmodell?
Förra året var det i början till mitten på oktober har jag för mig, jag fick en 2026 tillverkad 2025-10-19.
Då kanske jag får en 27:a. Förväntad leveranstid i november / december.
Det får du garanterat. Men gissningsvis får du den först i slutet av december.
ONLYzx

Inlägg av ONLYzx »

Hej på er
Ingen som har fått något VIN eller info om leverans? Det är så tyst på det här ämne :))
Tesla MY LR-AWD beställd 18.06
Användarvisningsbild
Pax
Teslaägare

Inlägg av Pax »

Vi beställde en MY LR awd stealth grey den 17/7, har bara fått preliminär VIN tilldelning i Boringappen, ca 2/11 men nu flyttat till 7/11.
Annars inget från Tesla ännu

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Datzun
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Inlägg av Datzun »

Stealth grey awd premium med svart interiör beställd 8/7. Inget VIN. Uppskattad lev okt-nov.
Polestar 4 dual motor 2026
VW ID.7 Pro 2024 såld
Tesla Model 3 Long Range 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
manneson

Inlägg av manneson »

Datzun skrev: ↑30 sep 2026 17:41
Stealth grey awd premium med svart interiör beställd 8/7. Inget VIN. Uppskattad lev okt-nov.
Inte nöjd med PS4 eller ID7?
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare

Inlägg av RB007 »

Hej,

Model Y Premium LR AWD
Stealth Grey
Svart inredning
19” standardfälgarna
Beställde 11/7, Stockholm
Uppskattad leverans okt/nov enligt Teslaappen
Har inte hört någonting alls ☺️
chff

Inlägg av chff »

Y Standard RWD Stealth Grey med 19", beställd 16/6. Inget nytt, står inte uppskattad leverans i tesla appen längre, försvann igår och har varit september fram till dess. Boring säger leverans 26/10, men hoppar friskt mellan olika datum.
MaVa86

Inlägg av MaVa86 »

MaVa86 skrev: ↑09 sep 2026 17:43
Såg att jag fått ett mail från Tesla, tänkte att nu händer det något. Lyckan var kortvarig för när jag öppnar mailet så är det bara en enkät.
I mitt sorgearbete så kollar jag Boring OT och ser att vi blivit matchad mot en bil, tilldelad VIN. Enligt appen så är beräknad leverans nu slutet på september.
Idag var det dags för upphämtning, allt gick snabbare än förväntat. Efter att ha blivit ombedd av appen att hitta våran bil ute på parkeringen så dök killen som hade hand om leveransen av bilen upp efter en stund, vi var på plats en stund innan bokad tid och han var då upptagen med annan kund.

Han frågade om vi hade kvar något personligt i bilen som vi bytte in, tog nycklarna och sa att han kommer gör en inspektion och är tillbaka om ca: 30min. 10 minuter senare är han tillbaka, allt stämde överens mot bilderna vi skickat in förutom en repa som vi missat(?) att notera. Det var lugnt, inget prisavdrag behövdes göras. Vi skrev papper på ägarbytet (av inbytesbilen) och sen var vi klara. Han frågade om vi ska gå igenom bilen tillsammans, det kändes onödigt tyckte vi (vem behöver en manual för nya saker?).
Han sa att vi får stanna hur länge vi vill, har vi några frågor så finns han i närheten.

Vi valde till 19” vinterdäck, försökte få dom att rymmas i bagaget enligt bilden som cirkulerar (tre bredvid varandra, en i baljan) men lyckades ej med detta. Bagageluckan ville inte riktigt stängas helt.

Wow, vilken bil konstaterar jag efter att vi är hemma.
2026
MY RWD Standard Pearl White
Beställd 17/6 - Levererad 30/9
OscarH

Inlägg av OscarH »

Model Y RWD Svart, beställde 17 Juni. Inget VIN. Inget i Boringappen. Från beställning fram till igår stod det "Prel leverans Sept". Idag är det borta... Lämnar tillbaka vår gamla bil om en vecka. Lär få vara utan bil en period :lol:

Är det bara jag som tycker det är dåligt med så obefintlig information om när bilen levereras??? Enligt chat med Tesla har de inte mer info än vad jag kan se i appen. Senaste gången jag beställde en ny tysk bil var det bestämt långt i förväg vilken vecka den skulle byggas, och när jag skulle få leverans.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

OscarH skrev: ↑01 okt 2026 10:56
Model Y RWD Svart, beställde 17 Juni. Inget VIN. Inget i Boringappen. Från beställning fram till igår stod det "Prel leverans Sept". Idag är det borta... Lämnar tillbaka vår gamla bil om en vecka. Lär få vara utan bil en period :lol:

Är det bara jag som tycker det är dåligt med så obefintlig information om när bilen levereras??? Enligt chat med Tesla har de inte mer info än vad jag kan se i appen. Senaste gången jag beställde en ny tysk bil var det bestämt långt i förväg vilken vecka den skulle byggas, och när jag skulle få leverans.
Även tyskarna som BMW har stor efterfrågan och långa leveranstider på sina populära elbilar som tex. iX3. Inget unikt för Tesla att de fått en enormt ökad orderingång. Samma sak gäller många andra av de attraktiva elbilarna på marknaden. Många skjuter på sina utlovade leveransdatum, och många som inte heller kan ge klara svar till sina kunder när bilarna kommer.

viewtopic.php?p=900346#p900346

Nästan alla populära elbilar och elbilstillverkare har problem att öka produktionen i sina fabriker i takt med ökad efterfrågan på elbilar. Det är 2022 all over again.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
OscarH

Inlägg av OscarH »

martinot skrev: ↑01 okt 2026 11:17

Även tyskarna som BMW har stor efterfrågan och långa leveranstider på sina populära elbilar som tex. iX3. Inget unikt för Tesla att de fått en enormt ökad orderingång. Samma sak gäller många andra av de attraktiva elbilarna på marknaden. Många skjuter på sina utlovade leveransdatum, och många som inte heller kan ge klara svar till sina kunder när bilarna kommer.

viewtopic.php?p=900346#p900346

Nästan alla populära elbilar och elbilstillverkare har problem att öka produktionen i sina fabriker i takt med ökad efterfrågan på elbilar. Det är 2022 all over again.
Okej där ser man! Kul iof att de går bra! Min kollega kollar just nu på Kia EV9 och Hyundai Ioniq 9, båda finns gott om i lager, och iaf Kia med rätt stor rabatt.

Tillägg: Pratade precis med en vän som väntar på nya Volvo EX60, också försenad. Fått framskjuten leverans 6 veckor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OscarH skrev: ↑01 okt 2026 12:34
Okej där ser man! Kul iof att de går bra! Min kollega kollar just nu på Kia EV9 och Hyundai Ioniq 9, båda finns gott om i lager, och iaf Kia med rätt stor rabatt.
Nu kan jag inte så mycket om de detaljerna, men skulle jag gissa så är det troligen just för att det kanske är bilmodeller som inte säljer i enorma volymer och inte är speciellt eftertraktade på marknaden, av de flesta.

Efterfrågan på "bra" elektriska lite mer mellanklass-SUVar som tex. MY, iX3 och EX60 är däremot helt enorm just nu.
Tillägg: Pratade precis med en vän som väntar på nya Volvo EX60, också försenad. Fått framskjuten leverans 6 veckor.
Är allmänt stora problem med leveranserna av EX60 verkar det som. Antingen är det enbart enormt hög efterfrågan (som tex. för Tesla och BMW som behöver expandera sina fabriker pga. att det är de bilmodellerna som är enormt eftertraktade bland köparna), eller så är det i kombination med även något produktionstekniskt eller logistiskt problem.

”Tolv månader blev till evigheten” – läsaren rasar mot Volvos leveranskaos

En Volvo EX60-köpare fick leveransen skjuten från vecka 42 till vecka 11 – utan förvarning.

https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... entilerat/

"Satt igår och loggade in för att se om min beställda EX60 P6 Plus ändrats något i datumen för leverans. Har fått tidigare vecka 42, varit hos handlaren som bekräftat detta två gånger. Jag längtar efter min nya bil och brinner för bilar så vill gärna ha den så snabbt som möjligt! Beställde bilen i mars 2026 så väntan har varit lång till vecka 42.

Men tillbaka till igår, när jag blev förbannad helt enkelt. Framflyttad till vecka 11! Alltså till mars! Tolv månaders leverans, från att de hade sagt 5–6 månader innan."
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

OscarH

Inlägg av OscarH »

martinot skrev: ↑01 okt 2026 14:17
Nu kan jag inte så mycket om de detaljerna, men skulle jag gissa så är det troligen just för att det kanske är bilmodeller som inte säljer i enorma volymer och inte är speciellt eftertraktade på marknaden, av de flesta.

Efterfrågan på "bra" elektriska lite mer mellanklass-SUVar som tex. MY, iX3 och EX60 är däremot helt enorm just nu.
Är allmänt stora problem med leveranserna av EX60 verkar det som. Antingen är det enbart enormt hög efterfrågan (som tex. för Tesla och BMW som behöver expandera sina fabriker pga. att det är de bilmodellerna som är enormt eftertraktade bland köparna), eller så är det i kombination med även något produktionstekniskt eller logistiskt problem.

”Tolv månader blev till evigheten” – läsaren rasar mot Volvos leveranskaos

En Volvo EX60-köpare fick leveransen skjuten från vecka 42 till vecka 11 – utan förvarning.

https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... entilerat/

"Satt igår och loggade in för att se om min beställda EX60 P6 Plus ändrats något i datumen för leverans. Har fått tidigare vecka 42, varit hos handlaren som bekräftat detta två gånger. Jag längtar efter min nya bil och brinner för bilar så vill gärna ha den så snabbt som möjligt! Beställde bilen i mars 2026 så väntan har varit lång till vecka 42.

Men tillbaka till igår, när jag blev förbannad helt enkelt. Framflyttad till vecka 11! Alltså till mars! Tolv månaders leverans, från att de hade sagt 5–6 månader innan."
Oj! Beställde han redan i Mars och får så pass förlängd leveranstid låter det som produktionsproblem i mina öron snarare än den stora efterfrågan.
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

Har väntat länge på dagen när räntan skulle sänkas för MY Performance. Idag kom den, från 4,1% till 1,99%.
Så nu är den beställd :D

Model Y Performance
Quicksilver
Svart inredning
Beställde 1/10,
Uppskattad leverans nov/dec.
2026 - MYP - Quicksilver - Svart Interiör - Beställd
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
chff

Inlägg av chff »

chff skrev: ↑30 sep 2026 19:16
Y Standard RWD Stealth Grey med 19", beställd 16/6. Inget nytt, står inte uppskattad leverans i tesla appen längre, försvann igår och har varit september fram till dess. Boring säger leverans 26/10, men hoppar friskt mellan olika datum.
Nu ändrades det, till januari-februari 2027….
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

m05erili skrev: ↑01 okt 2026 18:09
Har väntat länge på dagen när räntan skulle sänkas för MY Performance. Idag kom den, från 4,1% till 1,99%.

Model Y Performance
Quicksilver
Svart inredning
Beställde 1/10,
WTF!!!!!!!!!!
OscarH

Inlägg av OscarH »

Nu ändrades min också från sept-2026 till JAN-FEBR 2027. WTF!!!

Kan det verkligen stämma, eller är det något fel som sedan rättas till? Någon som varit med om något liknande?

Tidigare idag chattade jag med Alva på Tesla, hon trodde då slutet oktober… Sen nu ikväll ändrades appen till Jan-Febr 2027.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Model Y Performance
Quicksilver
Svart inredning
Beställde 1/10,
Snyggt, blir ju en halvering av räntekostnaden! 👍

Grattis! 😊

Användarvisningsbild
Miffi
Teslaägare

Inlägg av Miffi »

Model Y Performance
Quicksilver
Svart inredning
Beställde 1/10,
Prova att skriva till Tesla om det går att får den nya räntan avvaktar med svar.. hade varit nice tack för info!

Och idag fick jag meddelande om det gick igenom. Trevligt!
Lasse_Hbg

Inlägg av Lasse_Hbg »

Model Y AWD LR Premium
Exteriör: Vit
Interiör: Svart
Vinterhjul 19" odubbade

Beställd 11/7 i Malmö.
Leveranscenter: Trelleborg

Leveransfönster i Tesla-appen okt-nov.
Oförändrat sedan beställning.

Inget VIN ännu.
Sidolito

Inlägg av Sidolito »

Model Y Premium LR AWD i Quicksilver och svart inredning beställd 15/6.

Leveransfönster i Tesla app september-oktober, oförändrat sen beställningen gjordes.

Inget VIN än.
Användarvisningsbild
Ulash
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ulas541744

Inlägg av Ulash »

Model Y Standard
Exteriör: Vit
Hjul: 18" Aperture

Beställd 13/9 i Stockholm
Leveranscenter: Tesla Stockholm Delivery Center

Leveransfönster i Tesla-appen: nov. - dec. 2026
Status: Oförändrat sedan beställning.
MrGlobe

Inlägg av MrGlobe »

Model Y Standard RWD
Exteriör: Pearl White
Hjul: 19" Crossflow + 19" Nokian vinterhjul (odubbade)

Beställd 8/6 i Stockholm

30/9 — Leveransfönstret försvann, hade stått "september" sedan beställning
1/10 — Ändrat till jan–feb 2027
2/10 — VIN tilldelat i Boring

Till er som också fick jan–feb i förrgår: mitt fönster står kvar på jan–feb i Teslaappen och kan inte se VIN där ännu

En sak till som kan intressera: tionde tecknet i mitt VIN är V, vilket jag tolkar som modellår 2027. Så de verkar ha bytt över till 2027 nu
OscarH

Inlägg av OscarH »

MrGlobe skrev: ↑02 okt 2026 18:10
Model Y Standard RWD
Exteriör: Pearl White
Hjul: 19" Crossflow + 19" Nokian vinterhjul (odubbade)

Beställd 8/6 i Stockholm

30/9 — Leveransfönstret försvann, hade stått "september" sedan beställning
1/10 — Ändrat till jan–feb 2027
2/10 — VIN tilldelat i Boring

Till er som också fick jan–feb i förrgår: mitt fönster står kvar på jan–feb i Teslaappen och kan inte se VIN där ännu

En sak till som kan intressera: tionde tecknet i mitt VIN är V, vilket jag tolkar som modellår 2027. Så de verkar ha bytt över till 2027 nu
Wow, grattis! Det ger hopp för oss som fick samma info nu vid månadsskiftet. V=2027 är ju helt klart ett plus 👍