Tycker det här har stora likheter med när japanerna kom in i matchen på 60-70/talet. Dom skulle ju också ta över.
Visst påverkade dom europeisk bilproduktion på många sätt men den försvann inte.
Japanerna etablerade väl inte fabriker i Europa?
Det gör kineserna..
Bilar blir allt mer av en appliance. Snart kör de själva, och tillverkas i helt automatiserade fabriker.
Det finns ett tiotal japanska bilfabriker i Europa.
När jag började inom bilindustrin 1984 trodde vi också att den helautomatserade bilfabriken var nära. I själva verket peakade automatseringstrenden på 90-talet efter att man såg hur kostnaderna skenade för investeringar, underhåll, övervakning och förändringar. Sedan dess har fokus varit kostnad enbart och automatiseringsgraden därför legat relativt konstant.
Den helautomatiserade fabriken tror jag mest är en (mar-)dröm. Man skall automatisera det som är vettigt. Men visst AI kan väl möjliggöra en viss ökning av flexiblare automation på sikt, det har ju ofta varit automatiseringens akilleshäl att det är svårt göra flexibelt.
Tesla har ju också konstatert problemen när de byggde de första M3/Y-fabrikerna med för hög automatisering.
Tycker det här har stora likheter med när japanerna kom in i matchen på 60-70/talet. Dom skulle ju också ta över.
Visst påverkade dom europeisk bilproduktion på många sätt men den försvann inte.
Det gör kineserna..
Bilar blir allt mer av en appliance. Snart kör de själva, och tillverkas i helt automatiserade fabriker.
När jag började inom bilindustrin 1984 trodde vi också att den helautomatserade bilfabriken var nära. I själva verket peakade automatseringstrenden på 90-talet efter att man såg hur kostnaderna skenade för investeringar, underhåll, övervakning och förändringar. Sedan dess har fokus varit kostnad enbart och automatiseringsgraden därför legat relativt konstant.
Den helautomatiserade fabriken tror jag mest är en (mar-)dröm. Man skall automatisera det som är vettigt. Men visst AI kan väl möjliggöra en viss ökning av flexiblare automation på sikt, det har ju ofta varit automatiseringens akilleshäl att det är svårt göra flexibelt.
Tesla har ju också konstatert problemen när de byggde de första M3/Y-fabrikerna med för hög automatisering.
Minns att jag läste någon artikel för ~21 år sedan om någon testverksamhet för ett helautomatiserat lager. Framställdes som inte så avlägset in i framtiden i den artikeln. Men det har väl så vitt jag vet fortfarande inte hänt – eller?
Det gör kineserna..
Minns att jag läste någon artikel för ~21 år sedan om någon testverksamhet för ett helautomatiserat lager. Framställdes som inte så avlägset in i framtiden i den artikeln. Men det har väl så vitt jag vet fortfarande inte hänt – eller?
Helautomatiserade lager finns definitivt. Om alla produkter som lagras är likartade och använder likartade lagringssystem tex likartade pallar/lådor är det inget stort problem längre.
Men lagring av lite vad som helst blandat är människor mycket bättre på.
Det är ändå ett betydligt lättare problem med lager än att bygga en bil helautomatiskt.
Det är väl bara utmärkt att det skapas en massa bra europeiska jobb genom att Tesla har en fabrik i Berlin och anställer en massa arbetare där?
Självklart så automatiserar man ju allt som är lönsamt att göra så, men det är ju inte alltid fallet för alla moment.
Kanske någon framtida Optimus-robot kan ersätta vissa människor i tillverkningen om en 10-15 års tid.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Men både Tesla och kineserna har väl kommit väldigt långt i automatiserad tillverkning?
Tesla ligger väl på ungefär samma automatiseringsnivå som alla andra västerländska biltillverkare.
De kinesiska tillverkarna med mest automatisering ligger också på ungefär den nivån.
En hel del kinesisk tillverkning ligger på lägre automatiseringsnivå vilket är rimligt pga de lägre timkostnaderna för arbetskraften, det gör att det inte går räkna hem investeringskostnader för automatisering lika lätt.