Autonom skrev: ↑04 okt 2026 06:41
De siffror jag hört, för några år sedan är 10 mantimmar per bil för Tesla, som då jämfördes med VWs 30 mantimmar.
Sedan har någon på Tesla (minns ej vem) sagt att nyckeln till automatisering är att man anpassar konstruktionen för att byggas för automatiserad tillverkning, något som är tydligt när det gäller Cybercabs tillverkningslina.
Jämförelse med just Xiaomi som en representant för kinesisk bilindustri i allmänhet slår också lite snett, eftersom de väldigt mycket försöker efterlikna Tesla.
De där 10 mantimmarna har inget direkt med verkligheten att göra det är en ren ”Teslalegend”.
Bakgrunden är att Elon skrev att målet för Berlinfabriken var 10 timmar per bil innan fabriken startades.
Sedan använde VW’s VD Diess detta flitigt för att få upp krismedvetandet inom VW för de klarade bara 30 timmar då.
Om vi kollar på verkliga siffror för 2025 så får vi lite perspektiv: ( Jag räknar med 1600 timmar per år och anställd).
-VW 660k anställda gör 9000k bilar = 117 timmar per bil.
-Tesla 135k anställda gör 1650k bilar = 130 timmar per bil.
-Volvo 42,6k anställda gör 710k bilar = 96 timmar per bil.
Detta är ju inte rätt heller då speciellt VW och Tesla har en hel del andra verksamheter än personbilstillverkning. Men man inser ju att 10 mantimmar inte är speciellt relevant.
Att Volvo ligger bättre till beror väl mest på att de inte har så mycket annan verksamhet.
I dessa siffror ingår ju dock allt inklusive R&D, försäljning etc.
Om vi bara kollar på Teslas Berlinfabrik så är de senaste siffrorna jag hittar att 11,5k anställda förväntas kunna tillverka 390 k bilar. Det ger 47 timmar per bil - långt från 10 det med.
Dessutom kan man ju påverka dessa siffror genom att in- eller outsourca ett eller annat. Slutsatsen är att dessa mantidssiffror är helt meningslösa.
Det som är intressant i slutändan är bara om man tjänar pengar eller inte.
Intressant nog ligger VW, Tesla och Volvo alla på precis samma nivå för första halvåret 2026, de ligger alla med en nettovinst på mellan 1 och 2% av omsättningen.
Det visar att bilbranschen är hårt konkurrensutsatt, det är svårt att tälja guld här!