Bra! Då kan även denna trådrubrik skrivas av som fake news.
Är väl en importerad salvage vattenskadad bil som grufman kollat på
Min bekant har en 2019 LR, enda ägaren.
Han är ingen slarver…
Han blev på riktigt av med bromsarna….så det är inte fake news i alla fall.
IMG_4326.jpeg
Vill ni gissa vad Tesla skulle ha för att laga bromsproblemet ovan? Han reparerade själv för 100:- med delar från Laitis då inte Tesla ens kunde svara på när delarna kunde finnas tillgängliga.
Hur repade han själv? Bra med lite tips om något fler här råkar ut för samma i framtiden
Det är ingen raketforskning att använda bromsrör på metervara och kona för kopplingar, har man hållt på med bilar är det ganska basic.
Klippte in lite facebooktext, orkar inte återge allt med egen text.
Två månader senare fick jag ÄNTLIGEN svar från Tesla vad det skulle kosta att fixxa detta lilla problem.. 48117 kronor inklusive moms. Betalade typ 100:- på laitis för delarna, så jag gjorde en rätt ordentlig besparing och det känns klart värt att kladda ner sig med lite bromsvätska för de pengarna..
#aldrigmertesla
Tesla hade över en månads leveranstid, så det blev en skarv. Det fungerar garanterat bättre än befintligt rör.
Problemet är att jag hittade ett rör till som håller på att rosta, så det blir snart att göra om baköver med.
det går inte komma åt att inspektera utan att riva bort en hel drös med plast, så jag är inte så orolig att den ska bli underkänd vid någon kontrollbesiktning.. och som sagt, skarven håller garanterat bättre än originalröret.. det är inte min lagning som kommer gå sönder nästa gång.
problemet är väl snarare att bromsverkan helt försvinner utan förvarning när man kör bilen.. så om man någonsin behöver använda bromsarna så kan man inte lita på att de finns där..
Bra! Då kan även denna trådrubrik skrivas av som fake news.
Är väl en importerad salvage vattenskadad bil som grufman kollat på
Han är ingen slarver…
IMG_4326.jpeg
Vill ni gissa vad Tesla skulle ha för att laga bromsproblemet ovan? Han reparerade själv för 100:- med delar från Laitis då inte Tesla ens kunde svara på när delarna kunde finnas tillgängliga.
Hur repade han själv? Bra med lite tips om något fler här råkar ut för samma i framtiden
Det är ingen raketforskning att använda bromsrör på metervara och kona för kopplingar, har man hållt på med bilar är det ganska basic.
Två månader senare fick jag ÄNTLIGEN svar från Tesla vad det skulle kosta att fixxa detta lilla problem.. 48117 kronor inklusive moms. Betalade typ 100:- på laitis för delarna, så jag gjorde en rätt ordentlig besparing och det känns klart värt att kladda ner sig med lite bromsvätska för de pengarna..
#aldrigmertesla
Tesla hade över en månads leveranstid, så det blev en skarv. Det fungerar garanterat bättre än befintligt rör.
Problemet är att jag hittade ett rör till som håller på att rosta, så det blir snart att göra om baköver med.
det går inte komma åt att inspektera utan att riva bort en hel drös med plast, så jag är inte så orolig att den ska bli underkänd vid någon kontrollbesiktning.. och som sagt, skarven håller garanterat bättre än originalröret.. det är inte min lagning som kommer gå sönder nästa gång.
problemet är väl snarare att bromsverkan helt försvinner utan förvarning när man kör bilen.. så om man någonsin behöver använda bromsarna så kan man inte lita på att de finns där..
Riktigt dyr reparation om man låter Tesla göra det. Grufman skrev att det tar sex timmar och han tar 14 000kr för det. Då tar han ned batteriet och sätter dit nya rör. Samma som Tesla förmodar jag. Enligt Grufman var det svårt att komma åt för att skarva. Beror kanske på från fall till fall?
Han är ingen slarver…
IMG_4326.jpeg
#aldrigmertesla
Riktigt dyr reparation om man låter Tesla göra det. Grufman skrev att det tar sex timmar och han tar 14 000kr för det. Då tar han ned batteriet och sätter dit nya rör. Samma som Tesla förmodar jag. Enligt Grufman var det svårt att komma åt för att skarva. Beror kanske på från fall till fall?
Jag har för mig att min polare hittade en lösning för att dra ett nytt rör innanför batteriet utan att ta loss det. Osäker på exakt hur han gjorde. (Kollade inte jättenoga, jag kör ju S så det lär väl rosta sönder på något annat ställe.)
Fick denna bild skickat till mig idag! Precis som nämndes ovan så beror det på vart skarven kan göras.
Verkar tyvärr som rören vanligtvis rostar av en bit in i längsgående kanalen ( insida tröskel ) där ett verktyg för att skarva ej får plats. Det är supertight i denna kanal som är blockad av batteriet.
Så även den bästa mekanikern går bet på denna skarvning.
Därav frågan om det finns alternativa ( prövad ) lösning att dra nya rör på alternativt sätt. ( utan att ta ner batteriet ) ?
Röret i detta fall var åtkomligt i frunken, från huvudbromscylinder till ABS-pump:
röret som är paj på min går från huvudvromscylindern till servopumpen.. Kort och går komma åt från frunken.. Men det långa röret ser inte toppen ut det heller..
Ser sådär ut för att vara en 5-6 år gammal bil.
Bromssystem och länkarmar etc. är säkerhetsdetaljer som inte ska få falera utan i yttersta undantag.
Det där ser ju verkligen bedrövligt ut. Jag vet inte om man vågar lita på att skarva. Kan det inte vara angripet på fler ställen som man inte ser?
Det här borde Tesla göra en recall för och åtgärda kostnadsfritt. De har väl ändrat på utförandet på senare årsmodeller och därmed kan det väl ses som ett tillverkningsfel.
Men inte blir man väl bromslös om ett rör havererar? Minst ett framhjul och ett bakhjul lär ju bromsa eftersom det är två helt separata kretsar. För tvåkretssystem är ju lagkrav since 1974.
Men inte blir man väl bromslös om ett rör havererar? Minst ett framhjul och ett bakhjul lär ju bromsa eftersom det är två helt separata kretsar. För tvåkretssystem är ju lagkrav since 1974.
Bromslös blir man inte. Det är ett tvåkretssytem och dessutom har man regenerering att tillgå.
Min bekant hade sannolikt inte tryckt på bromsen efter att röret gick sönder under en tid och då tömdes bromsvätskebehållaren.
Det finns en delning som ska göra att man inte tömmer bägge systemen men det mesta hade skvalpat över och runnit ut. Tydligen tog kvarvarande krets litegrann med pedalen i botten. Det var inte funktionella bromsar som var kvar när problemet upptäcktes.
På en elbil som man bromsar mer sällan med är risken större att det hinner bli mycket värre innan man ens upptäcker att något är fel.
Min bekant hade sannolikt inte tryckt på bromsen efter att röret gick sönder under en tid och då tömdes bromsvätskebehållaren.
Det finns en delning som ska göra att man inte tömmer bägge systemen men det mesta hade skvalpat över och runnit ut. Tydligen tog kvarvarande krets litegrann med pedalen i botten. Det var inte funktionella bromsar som var kvar när problemet upptäcktes.
På en elbil som man bromsar mer sällan med är risken större att det hinner bli mycket värre innan man ens upptäcker att något är fel.
Jag hade ju tänkt kolla mina rör med inspektionskamera när jag bytte till somamrsulorna, tyvärr var jag jäkligt risig (sjuk) så jag bytte bara hjul snabbast mäjligt och hade inte ork att lossa innerskärmen för det.
Men jag lär ju kolla i sommar.
Vad jag förstod på videon är det väl flera ställen dom rostar på också.
Mycket möjligt, man har ju dragit båda kretsarna intill varandra och båda rören rostar sönder.
I övrigt märker man i relativt god tid om man är påväg att tömma bromssystemet, både genom att kolla pölen under tröskeln på bilen, samt att man får en varning om låg bromsvätskenivå. Dock går det relativt snabbt att tömma systemet även om man kör regen, då bilen använder bromsarna vid stopp samt parkering.
Fortfarande intressant och veta om det bara är äldre M3or (2019) som har problemet, någon som vet?
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Kan det ha varit läkage på bägge kretsarna?
Nej, det räckte att byta ett rör (skvalpat över avdelaren).
Ett av rören som går bak (ena kretsen) ser tydligen inte bra ut.
Bilarna är inte byggda för att hålla. Fem-sex år tills bromsarna ger upp är i princip skandal.
Bilarna är inte byggda för att hålla. Fem-sex år tills bromsarna ger upp är i princip skandal.
Vilken årsmodell har din bekant? Jag tycker mig ha läst att det blev åtgärdat fr.o.m någon årsmodell.
Vilken årsmodell har din bekant? Jag tycker mig ha läst att det blev åtgärdat fr.o.m någon årsmodell.
En 2019.
Jo, det finns beskrivet att man förbättrat skyddet senare.
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.
Jag råkade ut för det på en Volvo 440 en gång (upptäcktes vid besiktning).
-Är inte bromsrör av koppar? Frågade jag.
"Jo, på RIKTIGA Volvo" blev svaret.
Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.
Jag förstår det som att man har gått ifrån koppar för att det inte klarar kraven för högt tryck med ABS. Jag vet inte om det stämmer?
Saab 9000 hade problem med rostiga bromsrör. Där tror jag det berodde på skav.
På nyare årsmodeller av M3 så verkar det finnas skydd runt rören.
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?