Sida 6 av 10

Re: Scan my plaid

Postat: 25 sep 2024 19:50
av Tellus
Ta nominal full pack med en nypa salt och därmed också km räknaren vid full laddning, som bygger på NFP data.
Det kan variera flera procent upp eller ner jämfört med verklig kapacitet.
Ibland står det stilla eller stiger över en längre tid, ibland sjunker det snabbt på kort tid, det korrelerar inte med den verkliga kapaciteten.

Re: Scan my plaid

Postat: 27 sep 2024 09:53
av AAKEE
LarsaR skrev: 25 sep 2024 11:08
Har ingen scan utrustning men min bil hade full räckvidd fram till 17 månader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk räckvidden 9% på 2 månader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) på 3,5 månader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lång tid eller så hände något 😔
Har anammat 55-57% strategin från början.
Uppdatering för andra läsare: Förlusten av räckvidd berodde på att 21" var inställt i menyn och bilen har 538km dvs ~93kWh kvar efter 4500mil och snart 2 år, så batteriet mår utmärkt (endast 4% minskad displayed range sen ny).

Re: Scan my plaid

Postat: 07 okt 2024 23:12
av AAKEE
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?

Re: Scan my plaid

Postat: 07 okt 2024 23:19
av NEO
AAKEE skrev: 07 okt 2024 23:12
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
Min står på 52% SOC nu, CAC imbalance på 6.5Ah.

Re: Scan my plaid

Postat: 08 okt 2024 09:18
av AAKEE
NEO skrev: 07 okt 2024 23:19
AAKEE skrev: 07 okt 2024 23:12
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
Min står på 52% SOC nu, CAC imbalance på 6.5Ah.
Min har börjat hoppa runt lite. Hade 3 Ah från början och i våras, 7.8Ah just nu.

Min M3P började på 0 Ah och hade bara ett par Ah efter 6600 mil.

Re: Scan my plaid

Postat: 08 okt 2024 19:35
av Tellus
NFP och CAC (android smt) 53% SOC

Re: Scan my plaid

Postat: 08 okt 2024 19:59
av AAKEE
Tellus skrev: 08 okt 2024 19:35
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.

Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.

Re: Scan my plaid

Postat: 08 okt 2024 21:56
av Tellus
AAKEE skrev: 08 okt 2024 19:59
Tellus skrev: 08 okt 2024 19:35
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.

Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.
Uppdaterat :)

Har ni koll på NFP (och CAC) på US Plaid som är lite äldre och gått i varmare klimat

Re: Scan my plaid

Postat: 08 okt 2024 22:14
av AAKEE
Tellus skrev: 08 okt 2024 21:56
AAKEE skrev: 08 okt 2024 19:59
Tellus skrev: 08 okt 2024 19:35
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.

Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.
Uppdaterat :)

Har ni koll på NFP (och CAC) på US Plaid som är lite äldre och gått i varmare klimat
Det där servut ungefär som min M3P efter lång tid, riktigt bra!

CAC är beräknade capaciteten i Ampheretimmar i varje cellgrupp/brick.

Bilen har ju 110 celler i serie så 110 x CAC average x nominell cellspänning = kapacitet.
Bilen räkmar nog med ~ 3.6V nominell spänning.

110 x 3.6 x 231 = 91.5 kWh, right?


Det vi som ägare vill är att CAC är så lika som möjligt mellan bricks, dvs CAC Imbalance ska vara låg.
Recell och något annat företag som skruvar i batterier säger att upp till 2% CAC imbalance är jättebra. (Dvs ~ 5 Ah på våra batterier).

Har man betydligt mer är batteriet ojämnt och om CAC imbalance ökar till betydligt mer än 2% så är det inget jättebra tecken.

Jag har inte koll på så många olika (dörav frågan :-) ) men någon S LR Palladium i USA som ändå var lite missnöjd med kapscitetstappet hade också 2 Ah. Vilket är ett gott tecken.

Re: Scan my plaid

Postat: 02 nov 2024 18:24
av AAKEE
Tellus skrev: 08 okt 2024 21:56
AAKEE skrev: 08 okt 2024 19:59
Tellus skrev: 08 okt 2024 19:35
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.

Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.
Uppdaterat :)

Har ni koll på NFP (och CAC) på US Plaid som är lite äldre och gått i varmare klimat
NFP nere på 91.5?

Du har fina CAC, som min hade i början.

Jag har en konstant ökande delta på CAC, idag uppe på 9.2Ah.

NFP= nere på 92.5 kWh nu. Hög CAC-delta är int’ lysande.
IMG_1725.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 02 nov 2024 21:51
av Tellus
AAKEE skrev: 02 nov 2024 18:24
Tellus skrev: 08 okt 2024 21:56
AAKEE skrev: 08 okt 2024 19:59
Tellus skrev: 08 okt 2024 19:35
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.

Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.
Uppdaterat :)

Har ni koll på NFP (och CAC) på US Plaid som är lite äldre och gått i varmare klimat
NFP nere på 91.5?

Du har fina CAC, som min hade i början.

Jag har en konstant ökande delta på CAC, idag uppe på 9.2Ah.

NFP= nere på 92.5 kWh nu. Hög CAC-delta är int’ lysande.

IMG_1725.jpeg
Japp 91,5
Syns i inlägget ovan från 8 oktober

Re: Scan my plaid

Postat: 02 nov 2024 22:29
av AAKEE
Såklart!

Missade det!

Det är klart att man kan tjyvtitta i en gammal post. Men det är inte rätt! :mrgreen:
Man ska räkna fram det!

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 13:22
av fnurra
AAKEE skrev: 07 okt 2024 23:12
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
Jag har 2,90 Ah i CAC imbalance vid 44% SOC. Har android SMT och inte beta versionen, men kan CAC vara fixat nu i appen nu? Åtminstone står det under nyheter : added CAC for model S Fixed Model 3 CAC, Fixed Ideal Range for model 3 (rated range is removed), Supports 108 cell voltages for all cars (Plaid, 3/Y LFP).

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 14:22
av jpetters
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 16:57
av AAKEE
fnurra skrev: 03 nov 2024 13:22
AAKEE skrev: 07 okt 2024 23:12
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
Jag har 2,90 Ah i CAC imbalance vid 44% SOC. Har android SMT och inte beta versionen, men kan CAC vara fixat nu i appen nu? Åtminstone står det under nyheter : added CAC for model S Fixed Model 3 CAC, Fixed Ideal Range for model 3 (rated range is removed), Supports 108 cell voltages for all cars (Plaid, 3/Y LFP).
Ja, när det var fel var det galet fel (typ min 100Ah, max 700Ah)

Ser bra ut, ungefär där man förväntar sig med CAC.

241Ah average = 95.3kWh nominal full pack.
Bra!

Min har tappat till 92.5kWh i takt med att CAC Imbalance ökat. Fortsätter sämsta cellgruppen nedåt kommer kapaciteten fortsätta nedåt.


CAC imbalance beror inte på SOC utan är BMS beräkning/bedömning av kapaciteten i resp cellgrupp.

Har man CAC Max 242Ah så har den cellgruppen med högst kapacitet den kapaciteten. Och den med CAC Min minsta.

Det går se vilken grupp som är bäst resp sämst.

Min min är cellgrupp 7 och max cellgrupp 36. (Det är såklart helt slumpen som avgör vilken som råkar bli bäst och sämst.

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 17:10
av AAKEE
jpetters skrev: 03 nov 2024 14:22
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild

Nominal full pack: 89.7kWh? Om jag räknar på CAC får jag det.

Usable är utan buffer så med buffer 86.4 kWh om den fortfarande är 4.5%. Eftersom det inte stämmer gissar jag att bilen ökat buffern?

En intressant note är att min bils min brick id också är #7.

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 17:16
av AAKEE
jpetters skrev: 03 nov 2024 14:22
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild
Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?

Du laddar oftast till 80% eller?

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 18:13
av jpetters
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 03 nov 2024 14:22
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild

Nominal full pack: 89.7kWh? Om jag räknar på CAC får jag det.

Usable är utan buffer så med buffer 86.4 kWh om den fortfarande är 4.5%. Eftersom det inte stämmer gissar jag att bilen ökat buffern?

En intressant note är att min bils min brick id också är #7.
Nominal full pack är 86.4kWh.
Bild

Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 18:18
av jpetters
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 03 nov 2024 14:22
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild
Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?

Du laddar oftast till 80% eller?
Den är från 2023.01, dvs en Plaid med HW3 och USS.
47147km.
Jag har faktiskt mest laddat till dryga 50% och haft bilen stått med under 55%. Givetvis har jag laddat till 100% ett antal gånger inför långresor och typiskt till max 80% på SuC under resa.
Men då degraderingen fortskrider lika friskt trots det så lär jag börja ladda till 80%. Får nog sikta på att komma under 70% innan garantin går ut. Bild

Har såklart frågat Tesla om det är normalt och svaret var som väntat JA. Men den borde plana ut runt denna nivå, det var vid ca 11%, och sedan dess har den tappat ca 2% enheter till.

Re: Scan my plaid

Postat: 03 nov 2024 19:44
av AAKEE
jpetters skrev: 03 nov 2024 18:18
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 03 nov 2024 14:22
AAKEE skrev:
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.


Bild
Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?

Du laddar oftast till 80% eller?
Den är från 2023.01, dvs en Plaid med HW3 och USS.
47147km.
Jag har faktiskt mest laddat till dryga 50% och haft bilen stått med under 55%. Givetvis har jag laddat till 100% ett antal gånger inför långresor och typiskt till max 80% på SuC under resa.
Men då degraderingen fortskrider lika friskt trots det så lär jag börja ladda till 80%. Får nog sikta på att komma under 70% innan garantin går ut. Bild

Har såklart frågat Tesla om det är normalt och svaret var som väntat JA. Men den borde plana ut runt denna nivå, det var vid ca 11%, och sedan dess har den tappat ca 2% enheter till.

Du har definitivt högre CAC delta än normalt, och det har jag med.

Tesla säger alltid att allt är normalt tills batteriet får problem. Jag vet inte om någon bil där batteriet degraderats förbi 70% capacitet inom garantin utan att det blivit något fel.

Det fanns ett helt gäng med tidiga Plaid som utvecklade batteriproblem, men jag vill minnas att det fanns en känd orsak. Dock har jag för mig att man skrev om just hög CAC imbalance.

Om bilen oftast stått med 55% eller mindre ör din degradering egentligen orimligt hög.
Dock kommer inga såna påståenden bita på Tesla, utan det måste bli ett ”fel” på batteriet.

Det som är lite tråkigt är att man sannolikt får ett utbytesbatteri som är reparerat och som sannolikt tappat rätt mycket kapacitet (gemene man laddar ju till 80%) och Tesla kommer sannolikt se dagen när batteriet orsakar en felkod som ”kapacitet när felet inträffade”.

Så även om du tappat mycket på grund av den anledningen så kommer man inte se det som att ”du borde haft 93kWh kvar” och ge dig ett sånt batteri.

Re: Scan my plaid

Postat: 04 nov 2024 10:23
av bjornnilsson
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

Re: Scan my plaid

Postat: 04 nov 2024 11:11
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 10 nov 2024 14:08
av NEO
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.

IMG_2925.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 10 nov 2024 14:14
av MNA
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 nov 2024 18:28
av AAKEE
NEO skrev: 10 nov 2024 14:08
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.


IMG_2925.jpeg
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)

Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km

NFP 92.6, nominal remaining 93.1
IMG_1847.jpeg
Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.

Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
IMG_1849.jpeg

[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.

Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.

Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.

För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.

Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.