Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 29 sep 2025 15:03
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?Fosilfri2035 skrev: ↑29 sep 2025 13:11Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.
Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.
Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.
Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.
Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.
Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?