Model Y
Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 777
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 777
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.T4s skrev: ↑27 jan 2025 22:13Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
Bagagemässigt - räkna bort frunken helt. Så även brunnen under golvet bak. Beroende på tillval (tror jag) finns men mindre brunn på Enyaqen. Inte stor nog för en väska men väl för lösa prylar. Det ligger en insats i bilen när man får den - denna kan man ta ut och således sänka golvet en bit. Tror även sidofacken på MY är något större än Enyaqen.
Tittar man på Björn Nylands bananboxtester så fick MY in nio lådor bak medan Enyaqen fick in tio. Så räknar man bort brunnen och sidofacken är Enyaqen större tack vare det mer boxiga utseendet. Tror att de är relativt likvärdiga om man mosar mjuka saker.
Sen tycker jag att Enyaqen är mycket mer komfortabel. Infotainmentsystem är långt bakom dock. Går t.ex. inte att se på Netflix. Spotify har inte ens egen app osv. Men jag kör ju alltid allt via CarPlay ändå - gjorde jag ju på tidigare bilen också så det blir lixom ingen skillnad för mig.
Snabbladdning kan jag ej uttala mig om än så länge men tror inte det ska skilja så många minuter. I alla fall inte om man tittar på 85, de med förvärmning av batteriet.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4578
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Jag fick in två bakåtvända stolar i Model 3, i mitten och bakom passagerarsätet. Gäller att vara lite taktisk med hur man placerar dem bara. Så det borde rimligen gå även i en Passat 
Model Y LR AWD 2022
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 777
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Cool! Jag tittade också på Enyaqen, den har sina fördelar och snyggare än ID4. Vet inte vilken årsmodell du köpte men jag tycker att de äldre modellerna av plattformen verkar rulla så tungt i brist på förmåga att utrycka mig.Carlsson skrev: ↑28 jan 2025 07:31Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.T4s skrev: ↑27 jan 2025 22:13Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36
Bagagemässigt - räkna bort frunken helt. Så även brunnen under golvet bak. Beroende på tillval (tror jag) finns men mindre brunn på Enyaqen. Inte stor nog för en väska men väl för lösa prylar. Det ligger en insats i bilen när man får den - denna kan man ta ut och således sänka golvet en bit. Tror även sidofacken på MY är något större än Enyaqen.
Tittar man på Björn Nylands bananboxtester så fick MY in nio lådor bak medan Enyaqen fick in tio. Så räknar man bort brunnen och sidofacken är Enyaqen större tack vare det mer boxiga utseendet. Tror att de är relativt likvärdiga om man mosar mjuka saker.
Sen tycker jag att Enyaqen är mycket mer komfortabel. Infotainmentsystem är långt bakom dock. Går t.ex. inte att se på Netflix. Spotify har inte ens egen app osv. Men jag kör ju alltid allt via CarPlay ändå - gjorde jag ju på tidigare bilen också så det blir lixom ingen skillnad för mig.
Snabbladdning kan jag ej uttala mig om än så länge men tror inte det ska skilja så många minuter. I alla fall inte om man tittar på 85, de med förvärmning av batteriet.
Vi åker ofta 3 vuxna och 2 barn (under 5 år) och har tidigare haft Golf SC, Passat och ID-4 och MY är klar favorit bland passagerarna och mig som ansvarar för att packa
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 777
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Ang stolarna så tror jag det beror mycket på vilken stol det är. Skiljer stort i bredd och utbyggnad på sidorna.
Vi hade en Cybex ett tag men den var alldeles för bulkig och randling i förhållande till sittyta.
Vi hade en Cybex ett tag men den var alldeles för bulkig och randling i förhållande till sittyta.
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också...
ALL min forskning har alltid visat på model y lr awd. Framförallt faceliften som jag väntat över ett år på...
På min svarta lista står hela VW Group, Alla kinesiska bilar, och nu klurar jag också på Tesla men har ej bestämt mig.
Vad finns det för alternativ ens då... EQE SUV provade jag i vintras men jag missade den där PANG dealen i november och jag kan inte riktigt släppa det
EQB kan va intressant men har otroligt hög förbrukning jämfört med model y och litet batteri
BMW IX ifall en bra deal kommer?
Listan blir kort...
Jag tänker främst privatleasing, just nu känns det som att Tesla, MB och BMW är de som finns kvar på listan, och där är jag lite avvaktande i närtid på Tesla för att se hur politiken spelar ut sig. Ska man bli kallad nzist för att man kör tesla samtidigt som folk kör runt med BYD som bokstavligt talat är mycket värre? (Vi behöver ej diskutera det men det är så mina tankegångar nu)
Men rent tekniskt och smidighetsmässigt är model y facelift absolut den bilen jag VILL ha om en privatleasing kampanj startar...
EQE SUV va sjukt najs med om än törstig och mindre praktisk, men får man liknande deals på den så är den intressant.
Bilindustrin kommer va skogstokig i år pga CO2 reglerna så jag ser det som en chans för konsumenten...
Sorry för massa babbel
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också...
ALL min forskning har alltid visat på model y lr awd. Framförallt faceliften som jag väntat över ett år på...
På min svarta lista står hela VW Group, Alla kinesiska bilar, och nu klurar jag också på Tesla men har ej bestämt mig.
Vad finns det för alternativ ens då... EQE SUV provade jag i vintras men jag missade den där PANG dealen i november och jag kan inte riktigt släppa det
EQB kan va intressant men har otroligt hög förbrukning jämfört med model y och litet batteri
BMW IX ifall en bra deal kommer?
Listan blir kort...
Jag tänker främst privatleasing, just nu känns det som att Tesla, MB och BMW är de som finns kvar på listan, och där är jag lite avvaktande i närtid på Tesla för att se hur politiken spelar ut sig. Ska man bli kallad nzist för att man kör tesla samtidigt som folk kör runt med BYD som bokstavligt talat är mycket värre? (Vi behöver ej diskutera det men det är så mina tankegångar nu)
Men rent tekniskt och smidighetsmässigt är model y facelift absolut den bilen jag VILL ha om en privatleasing kampanj startar...
EQE SUV va sjukt najs med om än törstig och mindre praktisk, men får man liknande deals på den så är den intressant.
Bilindustrin kommer va skogstokig i år pga CO2 reglerna så jag ser det som en chans för konsumenten...
Sorry för massa babbel
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Köper det helt och hållet. Frunken och brunnen i MY gör skillnad alltså.T4s skrev: ↑28 jan 2025 08:40Cool! Jag tittade också på Enyaqen, den har sina fördelar och snyggare än ID4. Vet inte vilken årsmodell du köpte men jag tycker att de äldre modellerna av plattformen verkar rulla så tungt i brist på förmåga att utrycka mig.Carlsson skrev: ↑28 jan 2025 07:31Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.
Bagagemässigt - räkna bort frunken helt. Så även brunnen under golvet bak. Beroende på tillval (tror jag) finns men mindre brunn på Enyaqen. Inte stor nog för en väska men väl för lösa prylar. Det ligger en insats i bilen när man får den - denna kan man ta ut och således sänka golvet en bit. Tror även sidofacken på MY är något större än Enyaqen.
Tittar man på Björn Nylands bananboxtester så fick MY in nio lådor bak medan Enyaqen fick in tio. Så räknar man bort brunnen och sidofacken är Enyaqen större tack vare det mer boxiga utseendet. Tror att de är relativt likvärdiga om man mosar mjuka saker.
Sen tycker jag att Enyaqen är mycket mer komfortabel. Infotainmentsystem är långt bakom dock. Går t.ex. inte att se på Netflix. Spotify har inte ens egen app osv. Men jag kör ju alltid allt via CarPlay ändå - gjorde jag ju på tidigare bilen också så det blir lixom ingen skillnad för mig.
Snabbladdning kan jag ej uttala mig om än så länge men tror inte det ska skilja så många minuter. I alla fall inte om man tittar på 85, de med förvärmning av batteriet.
Vi åker ofta 3 vuxna och 2 barn (under 5 år) och har tidigare haft Golf SC, Passat och ID-4 och MY är klar favorit bland passagerarna och mig som ansvarar för att packa![]()
Vi leasar en Enyaq 85 -25. Upplever den absolut inte som tungrullad, snarare som smidig. Men det är min första elbil och jag har enbart testkört andra modeller kortare sträckor. Svängradien på vår bakhjulsdrivna Enyaq är otrolig också - jämfört med Passaten vi hade innan för att inte tala om MY haha. Men ja, jag tror väl att MY absolut är en bättre packåsna sett till helhet.
Ut och provkör lite med dig. Börja med de du har på listan. Lägg till några wildcards för att ha å jämföra med. Enyaq 85X eller går den bort pga koppling till VW? BMW i5 Touring kanske? Eller den kanske inte är AWD? Skiljer väl också en del i pris kan jag tänka. Och markfrigång var det ja. Där går väl Ioniq 5 och Kia EV6 bort med då. Kia EV9 - hade du en budget?Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också...
ALL min forskning har alltid visat på model y lr awd. Framförallt faceliften som jag väntat över ett år på...
På min svarta lista står hela VW Group, Alla kinesiska bilar, och nu klurar jag också på Tesla men har ej bestämt mig.
Vad finns det för alternativ ens då... EQE SUV provade jag i vintras men jag missade den där PANG dealen i november och jag kan inte riktigt släppa det
EQB kan va intressant men har otroligt hög förbrukning jämfört med model y och litet batteri
BMW IX ifall en bra deal kommer?
Listan blir kort...
Jag tänker främst privatleasing, just nu känns det som att Tesla, MB och BMW är de som finns kvar på listan, och där är jag lite avvaktande i närtid på Tesla för att se hur politiken spelar ut sig. Ska man bli kallad nzist för att man kör tesla samtidigt som folk kör runt med BYD som bokstavligt talat är mycket värre? (Vi behöver ej diskutera det men det är så mina tankegångar nu)
Men rent tekniskt och smidighetsmässigt är model y facelift absolut den bilen jag VILL ha om en privatleasing kampanj startar...
EQE SUV va sjukt najs med om än törstig och mindre praktisk, men får man liknande deals på den så är den intressant.
Bilindustrin kommer va skogstokig i år pga CO2 reglerna så jag ser det som en chans för konsumenten...
Sorry för massa babbel
Nä, annars är det nog Merca som gäller kanske?
-
Teslasemitruck
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Visst har man en lite olustig känsla just nu. Nyss kallades Y för nya Volvo v70 på grund av hur den säljer. Det är inte en marginalbil. Ingen tittar snett det blåser över.
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Ja tänker privatleasing kring 6000-7000 tusen likt den driven tesla körde med ARVAL förra våren.
Jag har märkt att många handlare vill gärna sälja bilarna och inte leasa dem "billigt" så de slipper ta risken.
Ja man kan ju absolut argumentera att om model y är den mest sålda modellen så är det svårt för gemene svensk att "blänga snett"
BMW i5 ligger väldigt dyrt just nu, EV6 och ioniq5 borde jag kika på också.
Skoda = VW så går bort för mig
Hitils har jag provat model y, polestar 4, mb eqe suv och än så länge är model y överlägsen familjebil i mina provkörningar.
Jag har märkt att många handlare vill gärna sälja bilarna och inte leasa dem "billigt" så de slipper ta risken.
Ja man kan ju absolut argumentera att om model y är den mest sålda modellen så är det svårt för gemene svensk att "blänga snett"
BMW i5 ligger väldigt dyrt just nu, EV6 och ioniq5 borde jag kika på också.
Skoda = VW så går bort för mig
Hitils har jag provat model y, polestar 4, mb eqe suv och än så länge är model y överlägsen familjebil i mina provkörningar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9781
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Mustang Mach-E?
Den börjar kännas gammal, men den är kvar på min lista.
Den börjar kännas gammal, men den är kvar på min lista.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Bra erbjudanden på den (begagnade) som tidigare nämnts.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Väldigt trevlig att köra. Infotainmentsystem hade inte så mycket att komma med, men fyller de flesta behov likt alla andra bilar. Finns en bra tråd om bilen här på forumet. Låg dragvikt på tidigare modellår och vissa klagar på att sätena är lite för platta.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9781
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Hur är appen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
tesla newbie
- Inlägg: 879
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ. Provkörde nyligen Polestar 4 och hade hoppats att den skulle kunna vara ett alternativ men blev tyvärr lite besviken. Jag visste att mjukvaran skulle vara sämre och att den inte har någon speciellt stor frunk med mera. Det hade jag kunnat leva med om köregenskaperna var riktigt bra, men efter att ha kört Polestar 4 så är nog siktet instället på att behålla min Model Y några år till. Det enda som jag tyckte PS 4 var märkbart bättre på var att den var mycket tystare än Model Y. Framförallt var ljud från hjulupphängningarna mycket tystare. Hoppas nu att Lucid kommer ut med sin "midsize" modell och att den kommer till Sverige. BMW:s nya iX3 (neue klasse) ska också bli spännande att prova.
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Ej testat appen på Forden. Men Macki och andra i denna tråden har säkert bra information om det.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 12:24Hur är appen?
viewtopic.php?t=36621
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7648
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Eftersom du kör en Passat och har satt hela VW Group på din svarta lista så gissar jag att bilen du kör idag har något med det att göra…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Servicen på vw har blivit kraftigt försämrad senaste åren och jag har svårt att se att de blir bättre. Jag har också svårt för hela traton group som koncern och hur dem jobbar historiskt så känns bra att byta bil snartSwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 18:48Eftersom du kör en Passat och har satt hela VW Group på din svarta lista så gissar jag att bilen du kör idag har något med det att göra…
Körde en mb EQB idag, klart över förväntan faktiskt. Eqe provade jag i julas, den va riktigt najs så det va synd att man missade den där novemberkampanjen...
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7648
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också... […
Nu är ju då ID.7 inte aktuell i ditt fall, men om den varit det – det är inte så att ID.7 finns med luftfjädring som gör att man kan höja upp bilen lite för att få lite mer markfrigång om man vill köra några kilometer skogsväg ngn gång då och då?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Oftast jagar vi i lag, de brukar bli lite slump vems bil man tar ut på pass då vi brukar försöka samköra lite. En vanlig model y räcker gott o väl, volvo med. En vanlig passat hade nog gott med då det wgentligen skiljer lite. Men absolut en äkta suv är ju bättre lämpad men de är så få gånger.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 19:57Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också... […
Nu är ju då ID.7 inte aktuell i ditt fall, men om den varit det – det är inte så att ID.7 finns med luftfjädring som gör att man kan höja upp bilen lite för att få lite mer markfrigång om man vill köra några kilometer skogsväg ngn gång då och då?…
Id7 hade nog funkat toppen men är less på vw som sagt.
Då typ ALLA elbilar nästan har lite extra markfrigång jämfört med en canlig kombi så är den punkten ok.
Med luftfjädring kan man absolut optimera så som model s gör
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7648
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Synd att det inte finns fler elkombis… i5 Touring blir väl som nämnts ovan sannolikt dyr. Och de två andra (ID.7 Tourer och A6 Avant) är ju då från VW-gruppen…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 20:19Oftast jagar vi i lag, de brukar bli lite slump vems bil man tar ut på pass då vi brukar försöka samköra lite. En vanlig model y räcker gott o väl, volvo med. En vanlig passat hade nog gott med då det wgentligen skiljer lite. Men absolut en äkta suv är ju bättre lämpad men de är så få gånger.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 19:57Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också... […
Nu är ju då ID.7 inte aktuell i ditt fall, men om den varit det – det är inte så att ID.7 finns med luftfjädring som gör att man kan höja upp bilen lite för att få lite mer markfrigång om man vill köra några kilometer skogsväg ngn gång då och då?…
Id7 hade nog funkat toppen men är less på vw som sagt.
Då typ ALLA elbilar nästan har lite extra markfrigång jämfört med en canlig kombi så är den punkten ok.
Med luftfjädring kan man absolut optimera så som model s gör![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Men testat iX?
Klart trevlig med sportchassit, tyst med.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
tesla newbie
- Inlägg: 879
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Japp, har testat iX men 40 varianten utan luftfjädring. Den kändes inte det minsta sportig, men det är mycket möjligt att den luftfjädrade varianten är bättre. Dock har jag svårt för BMW:s mjukvara, hoppas på stor förbättring när Neue Klasse kommer.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 jan 2025 06:03Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Men testat iX?
Klart trevlig med sportchassit, tyst med.
BMW har ju tillverkat bilar med fantastisk chassisättning innan Tesla ens fanns som företag, så jag hoppas att man kan få ner vikten på Neue klasse så att man kan få en eldriven BMW med lite BMW-känsla. Nya iX3 borde rimligtvis slå Model Y Juniper på fingrarna både när det gäller sport och komfort.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Som du skriver ”sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil”…är en trixig combo.tesla newbie skrev: ↑29 jan 2025 12:45Japp, har testat iX men 40 varianten utan luftfjädring. Den kändes inte det minsta sportig, men det är mycket möjligt att den luftfjädrade varianten är bättre. Dock har jag svårt för BMW:s mjukvara, hoppas på stor förbättring när Neue Klasse kommer.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 jan 2025 06:03Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Men testat iX?
Klart trevlig med sportchassit, tyst med.
BMW har ju tillverkat bilar med fantastisk chassisättning innan Tesla ens fanns som företag, så jag hoppas att man kan få ner vikten på Neue klasse så att man kan få en eldriven BMW med lite BMW-känsla. Nya iX3 borde rimligtvis slå Model Y Juniper på fingrarna både när det gäller sport och komfort.
Jag gillar låga sportiga bilar som du kanske anar
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol