Solpaneler, batteri och laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Solpaneler, batteri och laddbox

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev: 11 nov 2025 12:13
bjelkeman skrev: 09 nov 2025 15:34
SolarEdge-invertern pajade i april och tog tre månader att få utbytt. Så nästan hela min sommar produktion gick bort. Så den är ny, men stödjer inte batteri. Så jag förlorar lite vid konverteringarna då jag har en Sigenergy inverter också, men det blev ännu dyrare (om jag kommer ihåg rätt) att byta till en inverter som också tog hand om panelerna. Och support för solinsallationen ville jag inte förlora support på genom att byta ut invertern. SveaSolar var långsamma som det var när det gick sönder.
Jag pratade med en leverantör och de menade att om man har SolarEdge med optimerare på slingorna så är det inte bara att byta ut invertern mot en annan. Någon som vet om det stämmer och varför?

De rekommenderade därför att låta inverten sitta och gå via AC till batteriet som du gjort.
Det stämmer. Jag har en sån anläggning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev: 11 nov 2025 12:30
De rekommenderade därför att låta inverten sitta och gå via AC till batteriet som du gjort.
Tack. Hur vet batterilagret när det produceras solel? Kopplar man ihop dem styrningsmässigt på någe vis?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev: 11 nov 2025 12:52
nek0 skrev: 11 nov 2025 12:30
Tack. Hur vet batterilagret när det produceras solel? Kopplar man ihop dem styrningsmässigt på någe vis?
Man monterar 2 såna
Sigen Sensor TP-CT120-DH https://share.google/nybTMACMXq9zND8GW
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Off Grid Byggaren skrev: 11 nov 2025 12:07
bjelkeman skrev: 10 nov 2025 22:45
Jag har en Sigen Gateway HomePro TP (trefas), Sigen Hybrid 12.0 TP2 (inverter, trefas) och SigenStor (battery controller) och två SigenStor BAT 10.0. (9.04 kWh).
Har du testat Ö-drift och om den även kan starta upp med solceller och om batteriet är tomt?

Hur mycket av din elanläggning är anslutet genom Sigen Gateway HomePro TP?
Ö-drift har funktionstestat. Ingen idé att testa med solceller förrän i vår. :D (batterinstallationen är ny. Idag producerades hela 1 kWh solel.) Men vi kommer följa upp när vi kan det. All el går via Gateway, om jag förstår rätt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Skriv svar