Det stämmer. Jag har en sån anläggning.spacecoin skrev: ↑11 nov 2025 12:13Jag pratade med en leverantör och de menade att om man har SolarEdge med optimerare på slingorna så är det inte bara att byta ut invertern mot en annan. Någon som vet om det stämmer och varför?bjelkeman skrev: ↑09 nov 2025 15:34SolarEdge-invertern pajade i april och tog tre månader att få utbytt. Så nästan hela min sommar produktion gick bort. Så den är ny, men stödjer inte batteri. Så jag förlorar lite vid konverteringarna då jag har en Sigenergy inverter också, men det blev ännu dyrare (om jag kommer ihåg rätt) att byta till en inverter som också tog hand om panelerna. Och support för solinsallationen ville jag inte förlora support på genom att byta ut invertern. SveaSolar var långsamma som det var när det gick sönder.
De rekommenderade därför att låta inverten sitta och gå via AC till batteriet som du gjort.
Solpaneler, batteri och laddbox
Moderator: Redaktion
Re: Solpaneler, batteri och laddbox
Tack. Hur vet batterilagret när det produceras solel? Kopplar man ihop dem styrningsmässigt på någe vis?
Man monterar 2 såna
Sigen Sensor TP-CT120-DH https://share.google/nybTMACMXq9zND8GW
Ö-drift har funktionstestat. Ingen idé att testa med solceller förrän i vår.Off Grid Byggaren skrev: ↑11 nov 2025 12:07Har du testat Ö-drift och om den även kan starta upp med solceller och om batteriet är tomt?
Hur mycket av din elanläggning är anslutet genom Sigen Gateway HomePro TP?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.