Re: Är mitt batteri slut?
Postat: 20 nov 2025 13:46
Enligt Tessie har jag 24,30kwh kvar i batteriet när den visar 31%
Jag är ingen expert, men jag TROR följande:Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 13:45Men tar trippmätaren hänsyn till all kWh som förbrukats, eller enbart det som förbrukats under körning.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 13:23Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 12:42vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Sedan sista laddning 12,9kwh
Sedan sista laddning 25,4%
12,9/25,4=0,507
Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
För en del går ju åt förvärmning, ac, etc
2021 E3LD är väldigt utsatt för fel.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 10:45Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
De som inte redan har bytt batteri har oftast jättehög degradering och det är inte säkert bilen kastar felkoder. Antagligen finns det lite i service mode.Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Så länge bilen inte kastar felkoder på batteriet och batteriet inte är under 70% så säger batteritestet att batteriet är i utomordentligt skick. Alla batterier på min 70% är bra enligt Tesla.Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:49Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 12:14Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Står det fortfarande att batteriets hälsa är bra nu när du fått felkoder?vastbo skrev: ↑21 nov 2025 07:20Igår när min fru kom hem med bilen så var det en hel hög med felkoder och bilen tar inte emot laddning längre. Så på min var de tidiga symtomen en brant utförsbacke vad gäller räckvidden, det minskade med 1-2 kWh per dag under ca 2v.
Nu när jag ska få ett ”nytt” batteri är det då oftast ett likadant och därmed lika otursförföljt batteri man får eller är utbytesbatteriet generellt av bättre kvalitet?
Räckvidden som visas vid batterisymbolen är ingen Guessometer utan visar hur mycket energi som finns i batteriet.
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
Tack för hjälpenAAKEE skrev: ↑21 nov 2025 13:03Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)
Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.
~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.
Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
Det är ju lite hårda bud men det hjälper ju inte att linda in detTeslaaa skrev: ↑21 nov 2025 13:42Tack för hjälpenAAKEE skrev: ↑21 nov 2025 13:03Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)
Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.
~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.
Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
Grejen är den att man kan göra en app och sälja utan att ha riktig koll på hur det fungerar.