Slutet för de europeiska biltillverkarna har börjat

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Slutet för de europeiska biltillverkarna har börjat

Inlägg av Maetlarv »

manneson skrev: ↑03 okt 2026 12:24
Fredrik j skrev: ↑03 okt 2026 11:54
Tycker det här har stora likheter med när japanerna kom in i matchen på 60-70/talet. Dom skulle ju också ta över.
Visst påverkade dom europeisk bilproduktion på många sätt men den försvann inte.
Japanerna etablerade väl inte fabriker i Europa?
Det gör kineserna..

Bilar blir allt mer av en appliance. Snart kör de själva, och tillverkas i helt automatiserade fabriker.
Det finns ett tiotal japanska bilfabriker i Europa.

När jag började inom bilindustrin 1984 trodde vi också att den helautomatserade bilfabriken var nära. I själva verket peakade automatseringstrenden på 90-talet efter att man såg hur kostnaderna skenade för investeringar, underhåll, övervakning och förändringar. Sedan dess har fokus varit kostnad enbart och automatiseringsgraden därför legat relativt konstant.
Den helautomatiserade fabriken tror jag mest är en (mar-)dröm. Man skall automatisera det som är vettigt. Men visst AI kan väl möjliggöra en viss ökning av flexiblare automation på sikt, det har ju ofta varit automatiseringens akilleshäl att det är svårt göra flexibelt.

Tesla har ju också konstatert problemen när de byggde de första M3/Y-fabrikerna med för hög automatisering.
SwedishAdvocate

Re: Slutet för de europeiska biltillverkarna har börjat

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maetlarv skrev: ↑03 okt 2026 17:12
manneson skrev: ↑03 okt 2026 12:24
Fredrik j skrev: ↑03 okt 2026 11:54
Tycker det här har stora likheter med när japanerna kom in i matchen på 60-70/talet. Dom skulle ju också ta över.
Visst påverkade dom europeisk bilproduktion på många sätt men den försvann inte.
Japanerna etablerade väl inte fabriker i Europa?
Det gör kineserna..

Bilar blir allt mer av en appliance. Snart kör de själva, och tillverkas i helt automatiserade fabriker.
Det finns ett tiotal japanska bilfabriker i Europa.

När jag började inom bilindustrin 1984 trodde vi också att den helautomatserade bilfabriken var nära. I själva verket peakade automatseringstrenden på 90-talet efter att man såg hur kostnaderna skenade för investeringar, underhåll, övervakning och förändringar. Sedan dess har fokus varit kostnad enbart och automatiseringsgraden därför legat relativt konstant.
Den helautomatiserade fabriken tror jag mest är en (mar-)dröm. Man skall automatisera det som är vettigt. Men visst AI kan väl möjliggöra en viss ökning av flexiblare automation på sikt, det har ju ofta varit automatiseringens akilleshäl att det är svårt göra flexibelt.

Tesla har ju också konstatert problemen när de byggde de första M3/Y-fabrikerna med för hög automatisering.
Minns att jag läste någon artikel för ~21 år sedan om någon testverksamhet för ett helautomatiserat lager. Framställdes som inte så avlägset in i framtiden i den artikeln. Men det har väl så vitt jag vet fortfarande inte hänt – eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting