påverkan av effektavgift

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av LasseJson »

The Tog skrev: 08 jan 2025 10:33
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.

Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Hej
Jag hade gjort samma inställningar och fick uppleva samma problem med en effekttopp på >12kW under "högtariff". :(

Det jag hittade på https://support.tibber.com/sv/articles/ ... felsokning var nedanstående

Bra att veta:
Vi har tyvärr inte stöd för att ändra scheman som redan är inställda i bilen. Vi är beroende av att skicka kommandon (start/stop) i det ögonblick vi vill starta / stoppa laddningen. När Tibber skickar kommandon kommer detta att åsidosätta scheman som ställts in i bil- och bilappen, men inte ändra dem.


Det jag har gjort nu (oklart om det fungerar) är att jag även i Easee har lagt in ett schema att den endast får ladda mellan 2205 till 0555 samt att jag inte laddar från ex. 10% till 90% då det inte hinns med under lågtarifftiden med den tillåtna effekt som laddboxen har i kombination med annan förbrukning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Remuz »

Hur ser ni maxad effekt? Måste jag zooma in på varje dag eller finns det en flik för det?
IMG_9113.png
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av LasseJson »

Remuz skrev:
Hur ser ni maxad effekt? Måste jag zooma in på varje dag eller finns det en flik för det?
Bild
Har du uppdaterat appen? Så här ser det ut för mig.
Berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Berguv »

Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.

Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…

Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5850
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Gustafsson »

The Tog skrev: 08 jan 2025 10:33
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.

Förutsättningar:

Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06

Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag

Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr

Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW

Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.

Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.

Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 08 jan 2025 12:58
The Tog skrev: 08 jan 2025 10:33
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.

Förutsättningar:

Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06

Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag

Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr

Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW

Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.

Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.

Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Brassa på men inte överstiga den lägsta av dom tre beräkningstopparna
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av The Tog »

Fredrik j skrev: 08 jan 2025 11:34
The Tog skrev: 08 jan 2025 11:23
Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2025 11:03
The Tog skrev: 08 jan 2025 10:33
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.

Förutsättningar:

Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06

Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag

Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr

Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW

Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.

Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.

Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Blir lite Nyfiken.
Hur mycket har du tjänat på Grid Rewards? Innebär det höjd effektavgift så är det väl ingen vidare affär?

Själv har jag inte drabbats av effektavgifter ännu.
Intjäningen av GR just nu är inget vidare men nån tia per natt blir det, men det är inte GR som har ställt till det för mig och effektavgiften här. Oftast är GR endast korta laddningar och inte jättemycket energi överförd men jag skulle inte vilja ha bilen inkopplad dygnet runt med risk för effektuttag på uppåt 15kW totalt.

Jag tittar just nu på att spärra i laddboxen att inte ladda utanför 22-06, trodde i min enfald att det räckte med schemaläggningen i bilen men där fick jag dyra läropengar...
Är det Tibber som trumfar vad du ställt in i bilen?
Precis
_________________________________________________
MYLR AWD -24 HW4
MYSR -23 HW3
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av The Tog »

Gustafsson skrev: 08 jan 2025 12:58
The Tog skrev: 08 jan 2025 10:33
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.

Förutsättningar:

Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06

Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag

Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr

Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW

Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.

Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.

Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Jag har förmånen att kunna ladda på jobbet när jag inte är ledig så har tyvärr ingen större nytta av det...
_________________________________________________
MYLR AWD -24 HW4
MYSR -23 HW3
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av The Tog »

Berguv skrev: 08 jan 2025 12:33
Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.

Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…

Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Då jag åker tjänstebil så får nog batterislitage hamna långt ner på priolistan.

Ska sätta mig in i min laddbox (Zaptec) och utreda vad jag kan göra för scheman där...
_________________________________________________
MYLR AWD -24 HW4
MYSR -23 HW3
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

The Tog skrev: 08 jan 2025 13:47
Berguv skrev: 08 jan 2025 12:33
Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.

Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…

Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Då jag åker tjänstebil så får nog batterislitage hamna långt ner på priolistan.

Ska sätta mig in i min laddbox (Zaptec) och utreda vad jag kan göra för scheman där...
Du kan begränsa när den ska lämna ström.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av RareEarth »

Jag skippar allt "smart" och kör helt manuell schemaläggning i Teslaappen varje dag. Ställer starttid för laddning, laddningsgräns och laddström. För det mesta är det samma grundinställning, starta ladda kl. 01.00 till 55% med 10A. Jag justerar om det behövs. Jag kan ändå inte se att det finns någon smart funktion som kan göra det mycket bättre. Om exempelvis är kallt och högtryck och högt elpris men prognosen säger att det ska dra in ett lågtryck två dagar senare vet jag att elpriset kommer rasa, så jag väntar med att ladda. Omvänt, om spotpriset är noll på natten men det ska bli kallt och vindstilla om två dagar ser jag till att ladda extra mycket.
Användarvisningsbild
Sebbeh
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Sebbeh »

Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.

Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.

Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Tesla Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dinsdale »

Sebbeh skrev: 08 jan 2025 15:36
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.

Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.

Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 08 jan 2025 16:54
Sebbeh skrev: 08 jan 2025 15:36
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.

Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.

Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Ja, det är ju brassandet i enstaka timmar som effektavgifterna ska stävja. Brassandet (och den flukturerande belastningen) är positivt för elbolagen men negativt för elnätsbolagen.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av RareEarth »

Dinsdale skrev: 08 jan 2025 16:54
Sebbeh skrev: 08 jan 2025 15:36
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.

Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.

Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Det beror ju på en massa saker. Om man värmer huset med el på något sätt (någon typ av värmepump) är det fortfarande lönsamt med timpris om man fördelar om förbrukningen mot lågpristimmar.

Oftast laddar jag inte mer än 10-15% per natt, och lågpristimmarna är oftast mellan 00.00 och 05.00 ungefär. Då hinner man lätt ladda även på 6A.

Sedan beror det på hur effektavgiften beräknas. Om man har "rabatt" på effektavgiften på natten går det att brassa lite mer då, samtidigt som lågpristimmarna nästan alltid är på natten.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Remuz »

Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
IMG_9116.png
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av LasseJson »

Remuz skrev:
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Det är Ellevio som hanterar det.
Du har inte analys att välja i botten?


Bild
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Nect »

Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5850
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Gustafsson »

Nect skrev: 09 jan 2025 18:13
Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Det är inte tvång på effekttaxa ännu, var det 2026? Ett antal leverantörer har dock startat redan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Remuz »

Nect skrev: 09 jan 2025 18:13
Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Radhus, BRF, men jag har fått ett gäng brev (på papper) som säger att 1/1 blir det effekttaxa, men slipper jag skiten är jag bara glad
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Nect »

Gustafsson skrev: 09 jan 2025 19:28
Nect skrev: 09 jan 2025 18:13
Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Det är inte tvång på effekttaxa ännu, var det 2026? Ett antal leverantörer har dock startat redan.
Ellevio har börjat med det från 1/1-25. Vilket Remuz verkar ha.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Nect »

Remuz skrev: 09 jan 2025 20:34
Nect skrev: 09 jan 2025 18:13
Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Radhus, BRF, men jag har fått ett gäng brev (på papper) som säger att 1/1 blir det effekttaxa, men slipper jag skiten är jag bara glad
Du har troligtvis lägenhetsavtal och slipper därmed effekttaxa. Går enkelt att kolla i Ellevios app.
Knappen ”mer” längst ner till höger -> sen ”Bostad” högst upp till höger -> sen ”avtal” längst upp till vänster. Sen under ”elnätsavtal” och ”abonnemang” står det nog lägenhet för dig.

Effekttaxan gäller för effektabonnemang (villor etc.)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av toppo »

Nect skrev: 09 jan 2025 21:37
Remuz skrev: 09 jan 2025 20:34
Nect skrev: 09 jan 2025 18:13
Remuz skrev: 08 jan 2025 23:46
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?

Lägenheters elavtal har ej effekttaxan. 😊
Radhus, BRF, men jag har fått ett gäng brev (på papper) som säger att 1/1 blir det effekttaxa, men slipper jag skiten är jag bara glad
Du har troligtvis lägenhetsavtal och slipper därmed effekttaxa. Går enkelt att kolla i Ellevios app.
Knappen ”mer” längst ner till höger -> sen ”Bostad” högst upp till höger -> sen ”avtal” längst upp till vänster. Sen under ”elnätsavtal” och ”abonnemang” står det nog lägenhet för dig.

Effekttaxan gäller för effektabonnemang (villor etc.)
Jag bor dock i BRF-Radhus och har effektabonnemang från Ellevio.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av jonasl »

Vi i lägenhet lär väl inte slippa? Nu laddar jag i garaget men har trefasuttag och parkering ute i anslutning till uteplatsen så i teorin skulle jag kunna ladda.

Har lekt med tanken på att få tag på en gammal "förbjuden" Easee och använda till den parkeringen. Har effektmätare och även om jag är uppe strax över 16A ibland på någon av faserna så är det 2-3kW som mina effekttoppar är uppe på.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 09 jan 2025 22:56
Vi i lägenhet lär väl inte slippa? Nu laddar jag i garaget men har trefasuttag och parkering ute i anslutning till uteplatsen så i teorin skulle jag kunna ladda.

Har lekt med tanken på att få tag på en gammal "förbjuden" Easee och använda till den parkeringen. Har effektmätare och även om jag är uppe strax över 16A ibland på någon av faserna så är det 2-3kW som mina effekttoppar är uppe på.
Svaret jag fick från Ellevio var att lägenhets abonnemang inte berörs av effektavgiften.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Skriv svar