Sida 3 av 3
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 08:11
av MWall
mathiaso skrev:MWall skrev:
Var väl nån där för nån sida sen som uttryckte att han ville ha OTA för att bilen skulle veta vilka laddare som var lediga och sånt.

Alltså ...
Jag menade att Tesla såg en förbättringspotential i att ex visa antal lediga platser och uppdaterade bilens mjukvara ”over the air” . Det gjorde så att vi fick en ny fin funktion utan att besöka service för mjukvara uppdatering.
Att infon från laddarna hämtas från Internet förstår nog alla.
Ok, låter rimligt.

Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 09:44
av BEV[e-Rage]
Angående laddstationer för icke-Teslor.
För 6 år sedan när jag började köra elbil fanns det bara en 50kW CHAdeMO/CCS laddare på OKQ8 (Norrgående) vid rastplats Sillekrog (E4). Det var visserligen gratis att ladda men nog blev man avundsjuk på de 6 snabbladdare som Tesla hade satt upp bredvid OKQ8 (Södergående) för sina bilar.
Nu 2021 finns det bara en till 50kW CHAdeMO/CCS laddare vid OKQ8 (Södergående) och det är inte längre gratis att ladda medan Tesla nu har 8 snabbladdare (150kW) på samma plats.
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 09:57
av martinot
BEV[e-Rage] skrev:Angående laddstationer för icke-Teslor.
För 6 år sedan när jag började köra elbil fanns det bara en 50kW CHAdeMO/CCS laddare på OKQ8 (Norrgående) vid rastplats Sillekrog (E4). Det var visserligen gratis att ladda men nog blev man avundsjuk på de 6 snabbladdare som Tesla hade satt upp bredvid OKQ8 (Södergående) för sina bilar.
Nu 2021 finns det bara en till 50kW CHAdeMO/CCS laddare vid OKQ8 (Södergående) och det är inte längre gratis att ladda medan Tesla nu har 8 snabbladdare (150kW) på samma plats.
Tyvärr så finns ju Teslas SuC i Tystberga/ Sillekrog (
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger) bara på på den norra delen (höger sida i södergående riktning på E4:an). Vilket är mycket osmidigt om man kommer körandes norr ut mot Stockholm. Hade ju varit läge för Tesla att bygga ut med ett par modernare 250 kW-stall (V3) vid den södra OKQ8-macken tycker jag.
Men fram tills att Tesla får tummen ur och fixar några stall på den södra anläggningen så kan jag tipsa om att det finns en superkort och snabb genväg (privat väg som inte finns med på kartorna som farbar) under E4:an som Tibor dokumenterat:
https://teslaclubsweden.se/laddstatione ... sillekrog/
https://teslaclubsweden.se/genvagen-i-sillekrog/
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 12:31
av wheels
Men fram tills att Tesla får tummen ur och fixar några stall på den södra anläggningen så kan jag tipsa om att det finns en superkort och snabb genväg (privat väg som inte finns med på kartorna som farbar) under E4:an som Tibor dokumenterat:
Ända till bonden kommer på att han kan ta betalt för att flytta traktorn som han parkerat mitt på vägen
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 12:52
av Svenssons
wheels skrev:Men fram tills att Tesla får tummen ur och fixar några stall på den södra anläggningen så kan jag tipsa om att det finns en superkort och snabb genväg (privat väg som inte finns med på kartorna som farbar) under E4:an som Tibor dokumenterat:
Ända till bonden kommer på att han kan ta betalt för att flytta traktorn som han parkerat mitt på vägen
Tar lite tid att köra från Östermalm bara så det blir nog inte så bra timpeng.
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 15:55
av taliz
Man kan ju ta avfarten innan också, blir några kilometer på vanlig landsväg då men det går ju snabbt.
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 17:24
av d3marcus
martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:Angående laddstationer för icke-Teslor.
För 6 år sedan när jag började köra elbil fanns det bara en 50kW CHAdeMO/CCS laddare på OKQ8 (Norrgående) vid rastplats Sillekrog (E4). Det var visserligen gratis att ladda men nog blev man avundsjuk på de 6 snabbladdare som Tesla hade satt upp bredvid OKQ8 (Södergående) för sina bilar.
Nu 2021 finns det bara en till 50kW CHAdeMO/CCS laddare vid OKQ8 (Södergående) och det är inte längre gratis att ladda medan Tesla nu har 8 snabbladdare (150kW) på samma plats.
Tyvärr så finns ju Teslas SuC i Tystberga/ Sillekrog (
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger) bara på på den norra delen (höger sida i södergående riktning på E4:an). Vilket är mycket osmidigt om man kommer körandes norr ut mot Stockholm. Hade ju varit läge för Tesla att bygga ut med ett par modernare 250 kW-stall (V3) vid den södra OKQ8-macken tycker jag.
Men fram tills att Tesla får tummen ur och fixar några stall på den södra anläggningen så kan jag tipsa om att det finns en superkort och snabb genväg (privat väg som inte finns med på kartorna som farbar) under E4:an som Tibor dokumenterat:
https://teslaclubsweden.se/laddstatione ... sillekrog/
https://teslaclubsweden.se/genvagen-i-sillekrog/
Denna väg är dock skyltad med förbud för motordrivet fordon undantaget behörig trafik.
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 17:25
av martinot
mathiaso skrev:MWall skrev:
Var väl nån där för nån sida sen som uttryckte att han ville ha OTA för att bilen skulle veta vilka laddare som var lediga och sånt.

Alltså ...
Jag menade att Tesla såg en förbättringspotential i att ex visa antal lediga platser och uppdaterade bilens mjukvara ”over the air” . Det gjorde så att vi fick en ny fin funktion utan att besöka service för mjukvara uppdatering.
Att infon från laddarna hämtas från Internet förstår nog alla.
Mycket bra exempel på hur kraftfullt OTA kan vara för att kontinuerligt utveckla användarupplevelsen och den praktiska funktionaliteten i bilen.

Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 17:36
av fth
d3marcus skrev:Denna väg är dock skyltad med förbud för motordrivet fordon undantaget behörig trafik.
Det finns alltså ett muntligt avtal med markägaren att Tesla-förare får använda vägen. Om det kvalar in under ”behörig trafik” vet jag dock inte.
/fth
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 19:13
av NiklasTesla
fth skrev:d3marcus skrev:Denna väg är dock skyltad med förbud för motordrivet fordon undantaget behörig trafik.
Det finns alltså ett muntligt avtal med markägaren att Tesla-förare får använda vägen. Om det kvalar in under ”behörig trafik” vet jag dock inte.
/fth
Det gör det (kört den vägen minst 10ggr).
MVH
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 19:16
av martinot
Stämmer. Bryr man sig om att läsa artiklarna som jag länkade till så står det tydligt i den första artikeln:
Teslaägarna har dock fått tillstånd från OKQ8 i samförstånd med markägaren att använda genvägen.
Samt i den andra artikeln som länkades så förklarar Tibor ännu tydligare:
Nu har jag dock fått ett trevligt samtal från Tesla Motors där de bekräftar att Tesla-ägare får använda genvägen!
Tesla Motors har fått tillstånd från OKQ8 som i samförstånd med markägaren gett tillstånd för Tesla bilar att använda sig av genvägen. Så nu behöver du inte ha dålig samvete när du nyttjar vägen under E4 för att komma över till andra sidan.
Så kör man Tesla så gäller alltså inte förbudet (dock gäller det alla andra både ICE-bilar och elbilar, vilket är viktigt att komma ihåg och respektera).
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 23:10
av fth
NiklasTesla skrev:Det gör det (kört den vägen minst 10ggr).
MVH
Jag har också kört den några gånger, men jag antar att man teoretiskt kan få böter trots den muntliga överenskommelsen, ”behörig trafik” har säkert en exakt och snäv juridisk definition.
/fth
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 12 feb 2021 23:22
av martinot
fth skrev:NiklasTesla skrev:Det gör det (kört den vägen minst 10ggr).
MVH
Jag har också kört den några gånger, men jag antar att man teoretiskt kan få böter trots den muntliga överenskommelsen, ”behörig trafik” har säkert en exakt och snäv juridisk definition.
/fth
Nu kan jag inte alla detaljer, är nog bäst att fråga Tibor, men det kan ju vara så att Tesla fått skriftligt ifrån OKQ8 på det (tex. via mail), och OKQ8 i sin tur kan ju ha fått skriftligt på det från markägaren (tex. via mail).
"
Tesla Motors har fått tillstånd från OKQ8 som i samförstånd med markägaren gett tillstånd för Tesla bilar att använda sig av genvägen."
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 13 feb 2021 11:25
av BrooklynS
Är det privat väg så bestämmer ju markägaren helt vilka som får köra där.
Re: Hur det är att köra en elbil
Postat: 13 feb 2021 11:59
av martinot
BrooklynS skrev:Är det privat väg så bestämmer ju markägaren helt vilka som får köra där.
Exakt!
Han har tydligen bestämt att det är OK, men endast för Teslabilar, att använda den genvägen.
Sedan om han fått betalt (eller någon annan form av kompensation) av OKQ8, eller av Tesla Motors, eller om man bara gör det av good will för OKQ8 (om de tex. arrenderar hans mark), har jag ingen aning om. Det framgår inte av artiklarna, men kanske är något som Tibor känner till.
Oavsett så är det ju, givet att Tesla SuC i dagsläget tyvärr bara finns på den norra sidan, väldigt tacksamt när man kommer söderifrån och åker mot Stockholm, att kunna använda denna mycket smidiga genväg över till andra sidan.